Skorstenstræk

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Brugeravatar
vagterne
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 142
Tilmeldt: 30 dec 2006 00:28
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Fyn

Re:

Indlæg af vagterne »

Hej Svendsen det var noget af en oplevelse!!! Men jeg er også lidt forviret :oops: du siger at når det var koldt kunne den ikke komme op i temp, og det hjalp med en røgsuger. Men suger den ikke varmen ud af kedlen? Og hvad skete der med den gear motor

pinball
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 124
Tilmeldt: 10 jan 2007 19:00
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: vestsjælland

Indlæg af pinball »

har du trækstabilisator ?
Brugeravatar
Svendsen
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 51
Tilmeldt: 16 dec 2006 19:51
Mit fyr: Scotte 16kW BS1016
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Gråsten
Blevet takket: 1 gang

Indlæg af Svendsen »

vagterne skrev:Hej Svendsen det var noget af en oplevelse!!! Men jeg er også lidt forviret :oops: du siger at når det var koldt kunne den ikke komme op i temp, og det hjalp med en røgsuger. Men suger den ikke varmen ud af kedlen? Og hvad skete der med den gear motor
Hej vagterne...

Den suger jo ikke røgen ud af fyret, men hjælper fyret med at komme af med røgen...(den "kolde")
Idet jeg har lavet min skorsten for kort, og desuden har opsat den i et inderhjørne af huset slår røgen hele tiden ned her pga. hushjørnet, taghældning, vindretning, om man har høje træer i nærheden, og mange andre faktorer man ikke selv er herre over.
Grunden til at malingen på lågen er skallet af er at (1) skueglasset er knækket. (2) fyret ikke kommer af med røgen hurtigt nok(pga nedslag i skorsten), og (3) styringen kalder stadig på varme, hvilket fyret giver lov til men kan ikke komme af med den pga nedslag i skorsten.....en ond cirkel der tog mig 3 mdr. år at finde ud af. :evil: Men med en røgsuger der bruger det samme som en el-pære, kan jeg undgå alt dette. Om det så afholder mig fra at bygge skorstene højere ved jeg ikke endnu....ligenu hygger jeg mig bare over at det spiller.... :lol:
Med hensyn til gearmotoren, var det jo ikke den der var problemet, men kun et spørgsmål om hvor røgen kom lettest ud af fyret.....og i mit tilfælde var det gennem lejet ved gearet eller dernede, og ved skueglasset på lågen.. :evil:
Håber mit indslag her har været til gavn for at ingen andre skal gennemgå det samme.
Jeg tror at hvis der er nogle der har problemer med at holde temp oppe på deres R15 så spørg løs, eller smid en PM.. 8) 8) ...


Svendsen
Brugeravatar
Svendsen
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 51
Tilmeldt: 16 dec 2006 19:51
Mit fyr: Scotte 16kW BS1016
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Gråsten
Blevet takket: 1 gang

Indlæg af Svendsen »

nej ...bruger ikke trækstabilisator...

Svendsen

Besvar