Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ren og klar til kulden !

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

ren og klar til kulden !

Indlæg af Mr. X » 21 jan 2007 18:22

Yes - så tog jeg mig sammen og fik slukket fyret for første gang i 2 måneder ! Jeg HAR jo et traume med opstart - sidst hvor jeg fik skiftet herden , i orkanagtigt stormvejr, rodede jeg 5 TIMER !!!! med at få den startet op . Så derfor har jeg ladet den køre - min røgtemp var dog kommet ned på 100-115 stykker selv ved 100% drift , UDEN nogen af keramikpladerne i - så jeg tænkte jeg hellere måtte tage mig sammen inden det blev koldt - det kunne lige passe man stod med et fyr der gik i stå midt i kulden ! Nå - slukke, vente 20 min , systemtemp var nede på 62 grader, og det tog mig en halv time at rense det hele. Jeg fandt ud af, at ikke nok med der lå et kæmpe lag aske på justeringspladen til røgtemp, den var hele tiden lukket en smule - så den fik et ordentligt dask med en hammer, så den nu er totalt åben. Rense-rense, svup og klask - i med en håndfuld træpiller der var søbet i lampeolie, og så kørte det bare. Da var systemtemp allerede nede på 41 grader - men alt jernet var stadig varmt indvendigt -selv keramikbuen - den holder godt nok på varmen lang tid.

Jeg har kun den ene af de 2 keramikplader i over bålet - og røgtemp er nu 150-160 hele tiden :-) Jeg er spændt på næste gang jeg rengør - for jeg synes godt nok der var et tykt lag sod overalt - og meget rustent under det. Især var det svært at skrabe det sidste af ?? Nå , Men jeg tror faktisk også den er blevet mere stabil med drift% efter den kan "få luft" igen - så det bliver spændende at se forbrug de næste dage. Der var selvfølgelig en fed sodring nede i herden - og jeg ved ikke engang om det er værd at fjerne den (gjorde det naturligvis) , for den kommer sikkert omgående igen.

hilsen en ren og glad 27er :)


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 21 jan 2007 21:07

Lyder da som søndagshygge

Sodringen er værd at fjerne, ellers kommer man til at bøvle med at starte fyr kl 2 om natten i boksershorts Drogar-Thinking(LBG).gif been there-done that !!

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 22 jan 2007 06:37

Kom lige i tanke om ...
Det tykke sodlag er ca 2 mm i min, det som jeg ikke nemt kan skrabe af lader jeg sidde og af en eller anden grund falder det selv af efter en dag eller to efter rensning!? Maske fordi det får mere varme !?

Askham
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 30 dec 2006 15:40
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Hals
Kontakt:

Indlæg af Askham » 22 jan 2007 08:22

Jeg fik også min renset i går.

Efter små 7 uger og 50 tdr. korn. Nok mest fordi gearmotoren virkede som én der var ved at give op. Den knagede og knirkede bravt, men holdt til rensedagen. Dog lød den igen normal i går inden jeg stoppede fyret. Så jeg undre mig lidt over hvad årsagen egenligt var.

Det er første gang jeg har prøvet, så jeg var noget spændt. Der var sod, men ikke alvernden. Ved dog ikke lige hvornår det er meget. Fik børstet og skrabet. Og til sidst ville jeg lige tage keramikken ud og for at rense herden. Men av for fanden, der var hul i min handske og keramikken er faktisk varm............................. så rensten af dagen gik med den ene hånd i vand.

Jeg tjekkede for sodring, men synes ikke der var meget at komme efter. Jeg hakkede lidt så godt som jeg kunne komme til mens keramikken stadig var på plads.

Startede op med lidt træpiller og MD40. Vupti 80 grader igen.

Men jeg fik desværre ikke tømt herden helt og tjekket for kridtprop. Håber dælme ikke den topper her når der bliver koldt.

Jeg har ikke en måling på røgtemperaturen endnu, men den virkede tør og fin i topstykket, så mon ikke den er høj nok.
Hilsen
Bent

Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af soc » 22 jan 2007 09:39

Ja, Askham. Man lærer at købe nogle gode kraftige handsker hos evt. jem og fusk. Så kan man håndterer de varme plader uden vanskligheder. Eller også kan der være andre der har gode tips og råd for det.

Syns du ska tjekke for prop ligeså snart du oplever at den knager og brager. Taler heraf erfaring. Det er mere træls at skulle skifte sikringsbolte end rense for prop.

Tror heller ikke at motor har godt af at skulle køre for hårdt. Men det er jo en andens sag...

Og til mr x. Du skal ikke være bange for at slukke og rense. Det er en nødvendighed at man er rimelig godt inde i stokerens "besværligheder" for at undgå at man kommer i bekneb når det virkelig gælder. Det er absolut nødvendigt når det evt. fryser -20 grader og benekoven skal op i temp hurtigst muligt.
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif


Besvar