Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Info til en nybegynder

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Ellebaek
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 dec 2017 00:16

Info til en nybegynder

Indlæg af Ellebaek » 26 dec 2017 00:29

Hej Stokerpro og glædelig jul!

Jeg er blevet den heldige ejer af et landsted med et der tilhørende Benekov L25, jeg har været helt grøn på området med stokerfyr, med kun en lille smule erfaring indenfor Blackstar.. Det har været en rutsjebane tur som har kostet ny tilbagebrændskontakt, ny cirkulationspumpe og en masse døjen med luft i systemet. Har læst en del på forummet, og har brugt rigtig mange tråde så mange tak til alle! Stor tak til ham der skrev en guide omrking at tætne "tallerknen" med glassnor - Det virkede! --> men!

Efter denne manøvre døjer jeg med piller der er brændt fast på stenene over tallerknen.. Det kan blive en ret stor klump nogen gange, nogen der har en ide til hvad dette kan være?

Jeg døjer også meget med meget slagger i bunden af tallerknen, helt ned til der hvor sneglen skubber pillerne op af mulvarpeskuddet.. Hvorfor kommer der slagger dernede, og hvordan fjerner man det nemmere end med mejsel, sved og tårer?
:roll:

Vh Nybegynderen :-)


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Re: Info til en nybegynder

Indlæg af Flammen » 26 dec 2017 00:46

denne NÅLEHAMMER er effektiv til at fjerne slagger med

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 782
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Info til en nybegynder

Indlæg af Kruse » 26 dec 2017 16:24

Det gælder om at få bålet til at ligge oppe i toppen af tallerkenen, det kan afhjælpe problemer med Sødring og gemmenbrænding af snegl og rør.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Ellebaek
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 dec 2017 00:16

Re: Info til en nybegynder

Indlæg af Ellebaek » 27 dec 2017 21:43

Det vil jeg skrive bag øret Flammen, tror muligvis jeg har sådan en liggende.

- Kruse, inden rens havde jeg bålet til at ligge godt oppe i "vulkanen", men det er somom den nu gerne vil ligge lige over tallerknen - hvordan tvinger jeg fyret til at have et højt bål? :-)

Samsung444
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17 dec 2017 00:38
Givet likes: 2 gange

Re: Info til en nybegynder

Indlæg af Samsung444 » 01 jan 2018 23:25

Du kunne jo købe en sæk miljøkalk og give en håndfuld ned i piller for hver 10 sække du kommer i 16 kilosække det hindre at slakkerne sidder så fast der kommer slakker men de sidder ikke så fast når du bruger kalk det er også billig sådan en sæk kalk


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 782
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Info til en nybegynder

Indlæg af Kruse » 02 jan 2018 22:07

Lyder som om dit bål ligger oppe ved tallerkenen omkring lufthullerne? Det vil jeg mene er rigtigt fint.
Der findes forskellige udgaver af brændrøret, den nye hvor brænderen kan tages ud ved at løsne et håndtag, dem synes jeg ikke der var problemer med sodring. En ældre hvor man kitter tallerkenen fast, der har jeg læst at der kan være problemer med sodring. Ved korn fyring skulle den ikke komme. :lol:
Du skal ikke begynde at rodde med kalk, tvivler på det vil gøre nogen forskel. Normalt er det noget man bruger ved slagger der kommer fra urenheder, som sand.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Ellebaek
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 dec 2017 00:16

Re: Info til en nybegynder

Indlæg af Ellebaek » 04 jan 2018 15:11

Fyret gik igen ud, brænderøret var fyldt med slagger og savsmuld, helvede et arbejde der er med at fjerne det møg. Det gik dog lidt nemmere med den nævnte nålehammer, men alt rystede sig nærmest også løs på fyret :'D

Kruse, ved du om man kan eftermontere sådan et nyt brænderør på sådan en gammel sag? Føler mere og mere for at investere i et nyt fyr! Det er satme noget gammelt møg.

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Info til en nybegynder

Indlæg af mgmone » 04 jan 2018 17:40

Hej
Hvis en gammel L 25 bliver overfølsom for lidt slagge i brænderrør tyder det på at snegl er slidt.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Info til en nybegynder

Indlæg af triumph » 04 jan 2018 18:11

Ellebaek skrev:Fyret gik igen ud, brænderøret var fyldt med slagger og savsmuld, helvede et arbejde der er med at fjerne det møg. Det gik dog lidt nemmere med den nævnte nålehammer, men alt rystede sig nærmest også løs på fyret :'D

Kruse, ved du om man kan eftermontere sådan et nyt brænderør på sådan en gammel sag? Føler mere og mere for at investere i et nyt fyr! Det er satme noget gammelt møg.
Jeg brugt ikke penge på at renovere på den, jeg ved at der er en del der har holdt sådan en kørende i 10 år. Og med frygt for og blive korsfæstet, så var det ikke noget jeg ville bruge tid og penge på og renovere på

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Info til en nybegynder

Indlæg af mgmone » 05 jan 2018 06:52

Hej
Enig i at de nye fyr vi har idag er langt lettere at have med at gøre end noget der var nyt for 15 år siden, men der er forskel på at renoverer og udskiftning af sliddele til måske 1000,- hvis man gerne vil have et par år mere ud af den gamle.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk


Besvar