Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Info til en nybegynder

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Info til en nybegynder

Indlæg af triumph » 05 jan 2018 09:13

Jeg er sikker på at sådan et fyr er 100% perfekt, hvis ens hobby er at kitte tallerkner, og fjerne sodringe.
Hvis man ikke har disse hobbyer, så ville jeg ikke lægge 1000 kr til en snegl, oven i de øvrige udgifter, trådstarter allerede har brugt (Det har været en rutsjebane tur som har kostet ny tilbagebrændskontakt, ny cirkulationspumpe og en masse døjen med luft i systemet.)
Blot for at finde ud af at man aldrig bliver tilfreds med fyret


Brugeravatar
Svendsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 16 dec 2006 19:51
Mit fyr: Scotte 16kW BS1016
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Gråsten
Modtaget likes: 1 gang

Re: Info til en nybegynder

Indlæg af Svendsen » 03 mar 2018 02:05

Jeg er helt enig med Triumf...Med de nye pillefyr der findes i dag, er det håbløst at renovere en gammel L25.
Baggrund:
Købte i 2017 en R15 stoker, der tyggede sig igennem alt, dvs træpiller, kirsebærsten, korn dog med kalk tilsat, og guddødemig om det ikke også gnaskede sig igennem 30kg kattefoder der var blevet for gammelt, det virkede perfekt! Men lige meget hvor meget jeg "fin tunede" og nørdede med fyret,(og tro mig, det var meget) var der altid slagger, og herd, tallerken, og snegl skulle med jævne mellemrum ud og rengøres. Mit nye (pillefyr) er med kompressorrens, og har pt gnasket 6,5 tons, uden den mindste slagge. Samme type som Triumf, blot 16Kw.
Svendsen

Ellebaek
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 dec 2017 00:16

Re: Info til en nybegynder

Indlæg af Ellebaek » 28 mar 2018 04:47

Jeg skylder næsten lige et svar på min tråd!

- Karsten havde ret, sneglen var helt færdig - da jeg pillede den af indså jeg den manglede cirka 5 cm for st nå helt ind i herden, heldigvis kender jeg en fusker der kunne fuske nye vindinger på en bolt jeg havde liggende der passede i tykkelsen.

Efter dette har den bare kørt, jævnt pilleforbrug og sjældne rens - det er somom den bare kører lidt bedre og stabilt beskidt. Lambda sonden røg i svinget, så nu kører den manuelt men det virker umiddelbart fint. Kæmpe minus er man ikke kan sommerfyrre grundet den manglende eltænder.. og for meget pausefyrring giver tilbagebrand.

Så fyret får lov at overleve denne sæson, og nok også næste - medmindre der skal smides flere penge i, for så ryger den sku ud til venstre.. hvad det så bliver - ja det må tiden vise om den skal være tjekkisk igen, eller dansk 😄

Ellebaek
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 dec 2017 00:16

Re: Info til en nybegynder

Indlæg af Ellebaek » 28 mar 2018 04:48

Og min danner stadig slagger - det er jeg også kommet frem til at den nok bare skal gøre - ikke noget en vinkelsliber med slibehovede ikke kan klare........

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Info til en nybegynder

Indlæg af triumph » 28 mar 2018 09:25

Ellebaek skrev:
28 mar 2018 04:47
Jeg skylder næsten lige et svar på min tråd!

- Karsten havde ret, sneglen var helt færdig - da jeg pillede den af indså jeg den manglede cirka 5 cm for st nå helt ind i herden, heldigvis kender jeg en fusker der kunne fuske nye vindinger på en bolt jeg havde liggende der passede i tykkelsen.

Efter dette har den bare kørt, jævnt pilleforbrug og sjældne rens - det er somom den bare kører lidt bedre og stabilt beskidt. Lambda sonden røg i svinget, så nu kører den manuelt men det virker umiddelbart fint. Kæmpe minus er man ikke kan sommerfyrre grundet den manglende eltænder.. og for meget pausefyrring giver tilbagebrand.

Så fyret får lov at overleve denne sæson, og nok også næste - medmindre der skal smides flere penge i, for så ryger den sku ud til venstre.. hvad det så bliver - ja det må tiden vise om den skal være tjekkisk igen, eller dansk 😄
Problemet med et fyr er at det ofte vælger at gå i stykker når man ikke kan undvære det, og det er den sikre vej til dyre levetidsforlængelser, hvor man så alligevel ikke skifter, fordi nu har man jo lige brugt XXX kr.


Besvar