Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

indstilling

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
visioman
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12 aug 2011 16:47

indstilling

Indlæg af visioman » 02 mar 2017 20:21

Hejsa
har et Benekov r25 tror jeg det hedder, og fyrer med træpiller men jeg syntes at jeg bruger mange træpiller for at varme huset op, ca 12 tons om året i et hus på 245 kvm, som er nogenlunde isoleret, hvordan kan jeg indstille det til at køre bedre,
var inde i opsætning og gik ned i den der hedder normal drift, og der stod stokerpuls på 12 og stoker pause på 20 er det dem jeg skal ind og indstille for at det kører bedre eller er det helt andre steder man skal pille ved :-)

MvH Ole


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: indstilling

Indlæg af newpas » 02 mar 2017 22:37

Karsten aka mgmone har alle svar! :great: :great:

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: indstilling

Indlæg af timkenneth » 03 mar 2017 05:46

prøv at kom med nogle flere data, de puls og pause indstillinger er umiddelbare fine, at den giver en dosis piller hver 20. sek er ok. hvordan er forbrændingen?
hvordan ser asken ud og kedlen indvendig?
røgtemp ved middel og fuld last?
er de forskellige pakninger tætte?

Hvis du ikke er en ørn ud i indstillingerne synes jeg du skal lave en komplet liste inde fra alle menuer, er godt klar over det kommer til at tage en bajers tid at notere, men det er nødvendig for at kunne give den nødvendige hjælp.
og så er vi ikke engang gået ind i den "hemmelige" menu, hvor der også er et par vigtige parametre.

visioman
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12 aug 2011 16:47

Re: indstilling

Indlæg af visioman » 03 mar 2017 08:18

hvad for et firma kan man ringe til og få dem ud og kigge på indstillingerne og lære mig hvad jeg skal have styr på, og helst et i nærheden of nordjylland, for er helt på bar bund :-)

deeredriver
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14 aug 2007 22:44

Re: indstilling

Indlæg af deeredriver » 03 mar 2017 09:58

En grundindstiling er nu ikke så svær. Hvis du har iltstyring, så se hvad aktuel ydelse,ilt% og puls står på. De står alle tre i display, medmindre du også har røgtemperatur, så må du lige trykke pil ned en gang eller to. Er ydelsen under 70%, må du slukke fyret en tid, eller vente på koldere vejr. Er ydelsen over 70% så slår du iltstyring fra og sætter stoker puls til det som aktuel puls stod på. Lad fyret køre en time eller to med denne indstilling, og læg mærke til røgen, er den usynlig, ingen farve, kun varmeflimmer op af skorstenen, er stokerpulsen i al fald ikke for høj. Nu sætter du gradvist pulsen op, måske + 5% en gang i timen. Når du begynder at kunne ane en svag farve på røgen, er du kommet lidt for langt op med pulsen, så sæt den lidt ned igen og lad det køre nogle timer. I al denne tid kikker du engang imellem på ilt%, og noterer hvad du ser. Falder den med stigende puls, og ender et sted mellem 4 og 6% når det begynder at ryge, ser lambdasonden ud til at måle rigtigt, og der er sansynligvis ikke større utætheder, hvor der kan komme falsk luft ind. Kører det nu godt nogle timer, slår du iltstyringen til igen og sætter Stokerpuls 10-20% op. Bemærk denne grundindstilling forudsætter at fyret hele tiden kører med mere end 70% ydelse.


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: indstilling

Indlæg af newpas » 03 mar 2017 16:33

Hvis du bor i nærheden af sindal er du velkommen til at komme og kigge. Dog er jeg i spanien fra lørdag til lørdag.

visioman
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12 aug 2011 16:47

Re: indstilling

Indlæg af visioman » 03 mar 2017 23:09

Hejsa Newpas
når du er hjemme igen vil jeg gerne komme og kigge og se om jeg kan lære noget om at indstille mit fyr, og måske også stjæle lidt af indstillingerne så det er lidt nemmere at få det til at køre, kan du kontakte mig når i er hjemme igen.
så vi kan aftale nærmere
MvH Ole
og mange tak fordi jeg må komme og få hjælp :-)

visioman
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12 aug 2011 16:47

Re: indstilling

Indlæg af visioman » 03 mar 2017 23:12

prøver lige mandag at se om jeg kan lave en grundindstilling ud fra det der er skrevet mener jeg har iltstyring på den,
men kan ikke huske hvad den står på når den kører :-)
men skal i byen hele weekenden så kan ikke lige prøve der :-)

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: indstilling

Indlæg af mgmone » 04 mar 2017 18:45

Hvis man starter med at at skrue ned for pulsen/pille mængde er det en sikker måde at bruge flere piller på, da fyret så vil kører med større luft overskud og der af følgende ekstra tab til skorsten, start med at tjekke om lambda sonde kan kalibreres, er brænder hovedet tæt i pakning, er blæserens vinger rene, rens kedlen. Føler man stadig at forbrug er unormalt efter dette bør der foretages en røggasmåling, der kan afslører om alt kører inden for normen.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk


Besvar