Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Løsning på sodringen ?

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Løsning på sodringen ?

Indlæg af Klaus » 22 feb 2008 19:57

Tror også det har noget med hårdheden at gøre, kornet kan måske slide soden væk og piller bliver knust!


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Løsning på sodringen ?

Indlæg af Ole S. » 22 feb 2008 20:00

Hej Trolle

Ja og der er heller ikke cellulose i korn, de to brændselstyper er langt fra hinanden rent indholdsmæssigt. Men tror nu heller ikke harpiksen at skyld i sod. Når brændekedlen er glaseret indvendig af sod skyldes det nemlig én af to ting, enten fugt i træet eller ufuldstændig forbrænding pga. et lukket luftspjæld.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Løsning på sodringen ?

Indlæg af Troldmand. » 22 feb 2008 20:07

Ole S. skrev:Hej Trolle

Ja og der er heller ikke cellulose i korn, de to brændselstyper er langt fra hinanden rent indholdsmæssigt. Men tror nu heller ikke harpiksen at skyld i sod. Når brændekedlen er glaseret indvendig af sod skyldes det nemlig én af to ting, enten fugt i træet eller ufuldstændig forbrænding pga. et lukket luftspjæld.
Jep... og en ting mere - for kolde hedflader.
Hvad ville der sætte sig i kedlen/på hedfladerne hvis de var rødglødende?? Intet, det ville blive brændt af.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Løsning på sodringen ?

Indlæg af Ole S. » 22 feb 2008 20:14

JA helt enig.
Det altafgørende er hvad det "sod" er lavet af. Er det rent faktisk sod, skal temp op. Er det slagge skal temp ned.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Løsning på sodringen ?

Indlæg af Troldmand. » 22 feb 2008 20:26

Ole S. skrev:JA helt enig.
Det altafgørende er hvad det "sod" er lavet af. Er det rent faktisk sod, skal temp op. Er det slagge skal temp ned.
Ole!!! du siger det jo selv - sod... sodring - temp op. De skal bare have noget mere varme på dyret :great:


Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Løsning på sodringen ?

Indlæg af Lau » 22 feb 2008 21:20

Jeg lurer lidt lige nu.

Den RETORD der er et billede af (den rene), hvorfor er lufthullerne blændet af?
På min KL (meget tæt på at være samme konstruktion) der er retorden næsten magen til, men lufthullerne er åbne og skal renses jævnligt for at opnå en god forbrænding.

Jeg har ikke problemer med ringe og andet gøgl på min KL.

Brugeravatar
Poulsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29 jan 2007 12:15
Mit fyr: Benekov PL27 med RKU3
Areal: 200
Brændsel: korn/træpiller
Geografisk sted: Hurup Thy

Re: Løsning på sodringen ?

Indlæg af Poulsen » 23 feb 2008 00:20

Jeg tror at "sodringen" består af halvt forbrændt/fordampet trætjære.

De træpiller vi fyrer med, består vel næsten af 100% fyrretræ og grantræ. Det er netop de bedste træsorter, især fyr, til fremstilling af trætjære, da de indeholder mest harpiks.
Til fremstillingen af trætjære, har man opbygget en kulmile, hvilket i grove træk vil sige træ stablet i et bestemt system, så der bliver kanaler til regulering af lufttilførelse og kanaler til opsamling af tjære. Hele kulen (træstablen) dækkes til med græstørv for at lukke af for alt anden lufttilførsel, end den der kan reguleres via de tilrettelagte kanaler.
Når milen er antændt og forbrændingen er i gang, lukkes der så meget af for lufttilførslen, at forbrændingen lige akkurart holdes igang uden at forbrænde tjæren, (det er her kulsviren skal vise sin kunnen). Tjæredampen fortættes i den kølige forbrændingsluft og løber ud af milen via de anlagte opsamlingskanaler.
Ovennævnte metode er den gammeldags metode, men principerne er nøjagtig den samme der anvendes i moderne industriel produktion.

Jeg mener, at den proces der sker i retorten er meget identisk med den der sker i kulmilen.
Jo tættere træpillerne kommer frem til forbrændingen, jo varmere bliver pillerne.
På et tidspunkt bliver varmen så kraftigt, at udviklingen af tjæredamp starter. Største delen af denne tjære forbrænder, men den del der kommer ud mod retortens nedkølede side, fortættes og afsætter sig på retorten. Det område på retorten på ca. 15 - 20mm hvor "sodringen" dannes, er det område der har de rigtige betingelser for aflejring af tjære. Der kan ikke være tvivel om, at der også afsætter sig tjære over sodringen under drift, men at det blot brænder væk under pause fyring, hvor "bålet" jo brænder længere ned i retorten. Under ringen opnår træpillerne ikke høj nok temperatur til at udvikle tjære.

Det vil være et forsøg værd, at isolere retorten udvendig fra toppen og så lang ned mod bøjningen som muligt, så støbegodset er varmt (meget varmt) så langt ned som muligt.
Det vil måske forhindre tjæren i at fortætte på retorten men i stedet for følge med op i forbrændingen.
Der foreligger også den risiko, at man blot flytter "sodringen" længere ned i retorten, men jeg tror det ikke, da den nødvendige temperatur for udvikling af tjæredamp først er til stede umiddelbart før forbrændingen.
Isoleringen vil muligvis kunne lade sig gøre med glassnor.

Py-ha. Det var en lang gang teori og tanker. Jeg har selv en Benekov PL27 + RKU3, og har da også en "sodring", men den har aldrig generet forbrænding eller givet driftstop. Jeg tror det længste tid jeg har undladet at skrabe retorten ren, er ca. 5 måneder og da gav ringen heller ingen problemer.
Næste gang stokeren skal have den store tur, kunne jeg godt finde på at afprøve ovenstående teori.
Hilsen Poulsen

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Løsning på sodringen ?

Indlæg af Klaus » 23 feb 2008 07:32

Lau skrev:Jeg lurer lidt lige nu.

Den RETORD der er et billede af (den rene), hvorfor er lufthullerne blændet af?
På min KL (meget tæt på at være samme konstruktion) der er retorden næsten magen til, men lufthullerne er åbne og skal renses jævnligt for at opnå en god forbrænding.

Jeg har ikke problemer med ringe og andet gøgl på min KL.
Mener hullerne er der for at give undertryk i magasinet så der ikke render røg og ild derom, hvorfor de er større på KL ved jeg dog ikke? Mon det kan have noget at gøre med at Benekoven har iltstyring og er modulerende ?

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Løsning på sodringen ?

Indlæg af Flunk » 23 feb 2008 08:16

Troldmand. skrev: Nae... heller ikke helt enige - korn indeholder jo ikke harpiks.

Hvis det har noget med harpiks af gørre, må det være meget slemt hvis træpillerne indeholder gran og fyrretræ der efter min viden indeholder meget mere harpiks end f.eks. bøg, eg og birk
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Løsning på sodringen ?

Indlæg af Troldmand. » 23 feb 2008 09:00

Hej
Der sikkert et par stykker af jer der skal rense fyr i dag. Hvad med at tage lidt af sodet fra ringen og så forsøge at sætte ild til det.
Giv den en god gang varme med en varmluftpistol, autogensvejseapparat eller hvad nu man har, der overstiger varmen i fyret.
På den måde finder man ud af hvad det for sager, der sætter sig der.
Læg også mærke til om det bliver mere porøs efter opvarmningen.
Kan det brænde eller bliver porøst, er det jo nok tegn på at temperaturen i skålen er for lav.
Ha' en god weekend. Jeg tror jeg holder køjen i dag, influensen er lidt hård ved mig.
Men skulle da lige ind og kigge.


Besvar