Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

De første erfaringer med R15 og korn

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
seeb
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 04 aug 2007 23:45
Mit fyr: Benekov R15 Tornado
Areal: 320
Brændsel: korn / piller
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: Sjælland
Modtaget likes: 1 gang

De første erfaringer med R15 og korn

Indlæg af seeb » 09 dec 2007 17:02

Hej

Jeg vil gerne dele mine første erfaringer med kornfyring i Benekov R15 som jeg har benyttet siden oktober i år. Jeg har haft meget glæde af dette forum selvom der desværre er enkelte diskussioner som kører ud af et vildspor og mere giver indtryk af personlig uenighed og ikke-objektiv vurdering af problemer osv. Det ødelægger fagligheden (og "nørdheden" som jo netop skulle være et sådant foras styrke :)

Min R15 er kornversionen med Tornado, askesnegl, autotænding og kridtdoseringsenhed.

Generelt indtryk:
Generelt synes jeg R15 er et godt fyr som er let at betjene i det daglige - basalt set er der ikke så mange indstillingsmuligheder når først fyret at installeret og kørt ind (jeg har selv installeret fyret, selvom min baggrund er i det kemiske område). Der er dog nogle områder, hvor der er plads til forbedringer osv:
[*] I starten havde jeg problemer med røggaseksplosion i forbindelse med tændingen. Det blev dog let løst ved en opringning til Liagro - blæserhastighed under tænding blev sat op - til min 45 % og max 75 % - nu ingen problemer
[*] Der var intet røggastermometer i fyret - en opringning til Liagro og Karsten sendte én med posten (der skulle lige et par rykkere til før de også huskede at sende den :lol: ).
[*] Styringen har ikke udgange nok til at styre både kridtdoseringsenhed, askesnegl osv. Derfor er askesnegl koblet sammen med stokersnegl. Dette fungerer godt med piller men ikke med korn, hvor askemængden er 5-10 gange større. Dette har jeg dog løst ved at sætte askesneglen over på en alm. timer og så lade den køre 15 min med passende mellemrum - det fungerer fint og koster kun 30 kr.
[*] Kridtdoseringsenheden har meget let ved at stoppe til, specielt hvis den doserer lidt for meget kridt ad gangen. Løsningen har været at sætte et rør med større indre diameter på enheden samt at opblande kridt med korn (hvede; ca. 30 % kridt). Herved klumper det ikke så let sammen og det har nu fungeret uden problemer i en måneds tid (forbrug pt. 40 kg/dag).
[*] Autotændingen fungerer perfekt, men man skal sørge for at rense enden en gang om ugen, da hullet stopper til pga. slagger. Det kan dog passende gøres sammen med tømning af askebeholderen
[*] Tanken kunne godt være lidt større og indfyldningshullet lidt bedre placeret, da det er svært at fylde uden at skulle skubbe kornet ind i tanken.
[*] Sodring kommer langsomt, men efter 2 måneder har den ikke givet problemer. Den blev dog fjernet, da jeg havde tallerkenen afmonteret (sad lidt løst - jeg vil prøve en glassnor på et senere tidspunkt)


Om mine indstillinger:
O2 8.8 - 9.2 %
Kalk: ca. 1 % (står til 0.3-0.4% i menu)
Temp: 76 gr
Røgtemp: ca. 120 gr - OK med skorstensfejeren - bør vel være højere, hvis skorsten bliver fugtig
Ellers er indstillinger som kornprogram.

Jeg skriver lidt mere senere


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: De første erfaringer med R15 og korn

Indlæg af Klaus » 09 dec 2007 17:08

Godt fagligt og sagligt smiley140.gif
Lige lidt andet, der anbefales en røgtemp på 140 ved kornfyring, for at undgå unødig tærring.

Besvar