Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vacum sugesystem fra Liagro

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
Balslev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 07 sep 2007 23:07
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 210
Brændsel: træpiller 8 mm neovo
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Vacum sugesystem fra Liagro

Indlæg af Balslev » 02 dec 2007 13:48

Hejsa

Er der nogen af jeg der har erfaringer med sugesystemet, det kan ikke lykkes mig at få den til at suge piller op i cyklonen har pt ca 3-4 meter frem og 3-4 meter retur af den slange som følger med. Hæver ca pillerne 3½ meter. Men efter at de er løbet ½-1 ivandret rør og skal til at stige laver de bare en prop. Selv om jeg står og hjælper den med at ryste slagen kan den stadig ikke. Nogen gode råd?

Synes desuden at den har noget svært ved at åbne spjældet

Den er installeret af Liagro, men vil ikke lige ringe til dem på en søndag :-)


Balslev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 07 sep 2007 23:07
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 210
Brændsel: træpiller 8 mm neovo
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Re: Vacum sugesystem fra Liagro

Indlæg af Balslev » 02 dec 2007 14:25

Hej igen

Mit spjæld lukker fint (rimelig hurtigt) men det tager ca5 gange så lang tid at åbne ( hvis den overhovdet når at åbne). Skal den åbne langsommer end den lukker? og kender i andre til dette problem?

Har forsøgt at sætte åbningstiden ned fra 60 sek ( Liagro settings ) til 30 sek, men den køre stadig lige langsomt og åbner de fleste gange ikke

Balslev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 07 sep 2007 23:07
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 210
Brændsel: træpiller 8 mm neovo
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Re: Vacum sugesystem fra Liagro

Indlæg af Balslev » 02 dec 2007 17:08

Hej Igen

Nå for en god ordens skyld svare jeg lige på mit eget spørgsmål. Da jeg har fundet svaret.

Stampemølles 8mm piller er rimelig lange (op til 6 cm) er lige i overkanten af hvad anlægget kan sluge. Det betyder flere ting:

1) Pillerne laver bro i sækken hvor jeg suger fra, så den får svært ved at suge dem
2) Pillerne laver bro i mellemmagasinet, så de har svært vd at løbe ud igen.
3) Pillerne er så tunge at hvis den suger for mange ind af gangen blokker den røret ( og sker det skal den tømmes manuelt)

Jeg suger pillerne fra bunden af en bigbag. I første forsøg havde jeg sat sugeren så pillerne storset selv faldt ned i røret af sig selv. Effekt: den sugede ALT for mange piller ind og den stoppede. I andet forsøg skrude jeg skærmen foran suge røret helt frem ( så den for svært ved at suge pillerne og satte røret ind i sække i vandret) Effekt´: Så virkede det. Men jeg havde stadig med problemet med bro i sæk og mellemmagasinet. Det fik jeg løst ved (håber jeg) ved at ned sætte transporttiden til 30 sek. og og øgede antallet af B-cykler til 10, så ledes at det blev små potioner den tog ind. Det betyder i mellemmagasinet at: Med færre piller i hver cykel nedsætte mængden af bro og hvis der kommer en bro og magasinet ikke tømmes, så vil den næste potion hjælpe med at løsne broen. I sækken gør de flere små ryk også at der bliver mindre bro.

Vedr. mine problemer med spjældmortoren fra Berlimo, fandt jeg et datablad på berlimo's hjemmesiden og så kunne jeg finde ud af hvordan den virker. Nu er jeg jo ikke tekniker, men den åbner og holder sig åben ved hjælp at motorkraft, og lukker igen med en fjeder. Og den skal åbenbart køre meget langsomt ud. Jeg skildte spjældet fra hianden uden at kunne se noget og samlede det igen og nu køre den hver gang, dog meget langsomt.

Så konklusionen må være at matriale af den størrelse kræver lidt indstilling af anlægget så det er lige i overkanten af hvad anlægget kan rumme ( i manualen står der Ø8x32mm).

Nå men nu siger de kloge jo også at piller stiger, og kornet er faldet en smule. Så næste gang bliver det sgu korn, jeg troede jeg havde købt mig nogle træpiller så det var let at være ny stoker ejer. Men det var hvis ikke lige hvad jeg fik med de stampemølle piller.

mvh

Balslev


Besvar