Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Benekov og sodringe

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
RasmusP
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 09 jan 2007 09:10
Mit fyr: Benekov vl 25
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Bukkerup, Sjælland

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af RasmusP » 28 nov 2007 11:44

Jeg må slutte mig til holdet med sod i "røret"

Jeg har vl25eren i kornversionen

Jeg var næsten kommet af med sodringen mens jeg fyrede med korn, men så steg kornet og jeg blev tvunget til at fyre med piller og nu er problemet tilbage for fuld kraft.

Har også problemer med sod i kedlen

Så jeg vil da se frem til at værktøj til at bekæmpe sodringen med !!!
Rasmus

Flexsnegl - Kridtdossere - Trækstabilisator

"Livet er som et varmt karbad - Jo længere man bliver i det, des mere rynket bliver man!" Garfield


Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af soc » 28 nov 2007 13:00

Ingen sodring her, har dog døjet tidligere med (noget) sodring i trompeten. Men det er på magisk vis forsvundet.

Benekov vl 50

gammel model.

Bruger pt. 16 kg i døgnet.

Samba træpiller.
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif

Brugeravatar
Poulsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29 jan 2007 12:15
Mit fyr: Benekov PL27 med RKU3
Areal: 200
Brændsel: korn/træpiller
Geografisk sted: Hurup Thy

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af Poulsen » 30 nov 2007 08:51

Hvilken model har du? - PL27
Hvornår er den købt? - november 2005
Hvor mange m2 varmer du op? - ca. 200 kvm. hus model 1919.

Har mest fyret med korn, hvor der også dannedes sodring, men kun meget langsomt og har aldrig givet driftstop.
Er nu i dette efterår, pga. kornprisen, begyndt at fyre med træpiller, der kvalitetsmæssig vistnok næsten :( ligner stampmøllens, så nu skal der lyttes til sneglen. Når den begynder at knage og brage, så er det tid at fjerne sodring, hvilket vil sige hver 3-4 uge. icon_frown.gif
Hilsen Poulsen

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af søren ø » 30 nov 2007 15:31

Så blev det min tur til at rense fyret og lede efter sodringe efter 1.5 ton træpiller er kørt igennem

Der var en :shock: :shock: Men den var desværre så lille så det nok ikke går under betegnelsen sodring :wink: Jeg kunne ikke få en skruetrækker til at få fat på kanten, så betragter det bare som lidt alm. sod. men holder øje og rapporterer hvis den vokser.

Fyret er en Pl 27 sat i drift februar 2004 og løbende opdateret. Varmer pt. 180 m2 uden isolering på loftet.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af Ulrik » 04 dec 2007 02:12

Jeg var lige inde og kigge på Liagros hjemmeside, nærmere deres nye MGM 15 som til en forveksling ligner R 15'ern. Jeg fandt frem til brugermanualen og kom til afsnittet Vedligeholdelse.
Under Månedligt fandt jeg dette punkt:
MÅNELIGT Mineralstoffer indeholdte i brændslet kan opsamle sig i form af et hårdt lag omkring
ildstedet i retorten, mens fyret er i drift, og forårsage en fuldstændig blokering af fødemekanismens
snegleaksel. For at undgå dette er det tilrådeligt at tjekke retortens udmunding mindst 1 gang om
måneden og fjerne den evt. aflejrede masse mekanisk fra retorten. Returvandet til kedlen under drift
kontrolleres, således den altid er minimum 60°C.
Jeg synes det er lidt underligt da Liagro har oplyst mig at de kun har været i kontakt med 4-5 brugere der har sodring problemet med deres R 15.
Ud fra denne tråd kan jeg se mindst 6 brugere med problemet. Mon ikke der skulle være et par stykker som endnu ikke har fundet vej til Stoker Pro Forum?

Og hvorfor skal dette ikke gøres ved en R 15'er?
Er den bedre på det punkt en MGM 15 er?

Første gang produktet ikke holdt det vi blev lovet ved køb (Korten), blev vi lovet gratis garanti + servicebesøg.
Anden gang produktet ikke holdt det vi blev lovet ved køb, blev vi lovet et stykke værktøj.

Hmm, gad vide om vi får en flaske rødvin hvis/når det viser sig at motoren bruger dobbelt så meget strøm som den skal?
MvH Ulrik©


levi

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af levi » 04 dec 2007 10:27

Hvis du ringer til Rosendal - nu altravvs.dk - så kan de henvise dig til mange som har købt ling hos dem, og som også har problemer med denne ring. (Desværre er det nok tvivlsomt de ønsker at oplyse om sådan en oplysning).

Problemet har været kendt i mange år, tilsyneladende er det er problem man har valgt at glemme. - Problemet var efter sigende så stort at Rosendal valgte at droppe forhandlingen af hans parallel importerede ling.


Problemet opstår sådan set fordi forbrændingen er for langt nede i retorden.

Løsningen på problemet, er at hæve forbrændingen længere op i retorden - ved at sætte den indfyrede pillemængde op - dette kan dog give en dårligere økonomi - så der skal nok finindstilles noget på styringen efterfølgende (Jeg er ikke bekendt med den styring liagro monterer).

Målet er at hæve forbrændingen ca. 2 cm. - dette afhjælper 80 procent af rensningen i retorden, DOG skal man stadig kontrollere for sodring ved mistanke - OG jeg vil anbefale man stadig renser for sodring min. 4 gange om året.

Hvis man vil læse mere om emnet, mener jeg der engang var en debat på pilleklubben.dk - debatten hed vist dengang "knækkede splitter" eller sådan noget i den dur.

Kissendrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 31 dec 2006 08:40
Mit fyr: Scotte
Areal: 190
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kissendrup Fyn

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af Kissendrup » 04 dec 2007 11:38

Jeg har en PL 27 silver fra 2005. Jeg har også adskillige gange haft bøvl med sodring og deraf knækkede springbolte. (Men iøvrigt har jeg været super tilfreds med servicen fra Liagro icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif i forbindelse med bøvlet
Jeg opvarmer små 200m2
Jeg har fået monteret trækstabilisator, måske har den hjulpet (nu renser jeg af og til sod af) så jeg har ikke haft problemet siden starten af fyringssæsonen.

Brugeravatar
Servteqh
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 229
Tilmeldt: 06 jul 2007 21:29
Mit fyr: Benekov L25 kedel, Bioteqh 15 brænder
Areal: 140
Brændsel: Olie/Træpiller/flis
Dagligt forbrug: 0 Kg i øjeblikket
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Jægerspris

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af Servteqh » 05 dec 2007 11:07

Kære allesammen

Efter at ha´ læst alle de indlæg omkring sodringe i retorten på benekov fyr, så må jeg undres.
Hvis man ikke engang gider at rense sit stokerfyr Een gang om måneden, så var det måske bedre at man anskaffede sig et gasfyr, eller lign.

For mig at se så drejer det sig slet ikke om hvor vidt man skal rense eller ej. Men mere om at der er visse personer der vil liagro til livs.

Jeg selv er glad for min muldvarp. Og har aldrig oplevet andre problemer end dem jeg selv var skyld. Som feks at være løbet tør, og huset så derfor bliver koldt.


Venligst

Søren
Kender til hvordan Benekov-fyr virker. (Godt)
Bryder sig ikke om mennesker der lyver og stjæler sig til Succes.
Fyret er slukket. Lad os se hvad der kommer op til vinter..???

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af Flunk » 05 dec 2007 11:14

Problemet med sodring, er at hvis man som mig har en tornado, så er det næsten umuligt at rense for sodring, uden at risikrere at tallerknen der er monteret med ovnkit går løs !
Jeg vil skam gerne vedligeholde mit anlæg, og bruger gerne tid på det, men anlæget bør være konstrueret så det er muligt for normale menneseker at gøre, evt med specialværktøj som jeg har hørt er på vej fra Liagro.
Det ser jeg meget frem til, men er skeptisk indtil jeg ser at det virker.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af Ulrik » 05 dec 2007 11:15

muldvarp skrev:Kære allesammen

Efter at ha´ læst alle de indlæg omkring sodringe i retorten på benekov fyr, så må jeg undres.
Hvis man ikke engang gider at rense sit stokerfyr Een gang om måneden, så var det måske bedre at man anskaffede sig et gasfyr, eller lign.

For mig at se så drejer det sig slet ikke om hvor vidt man skal rense eller ej. Men mere om at der er visse personer der vil liagro til livs.

Jeg selv er glad for min muldvarp. Og har aldrig oplevet andre problemer end dem jeg selv var skyld. Som feks at være løbet tør, og huset så derfor bliver koldt.


Venligst

Søren
Hej Søren

Det drejer sig vist ikke om hvad man gider. Det drejer sig om det man er blevet lovet ved køb.
Sådan noget skal en forhandler jo overholde.
MvH Ulrik©


Besvar