Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

R15 vs Stampemøllens piller

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
rezo
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 134
Tilmeldt: 09 feb 2007 20:17
Mit fyr: Woody 16kW V6 BS semirens
Areal: 230 m2 + VVB 110L
Brændsel: Harvest Energy
Årligt forbrug: 5.5 Ton
Geografisk sted: Nordsjælland

R15 vs Stampemøllens piller

Indlæg af rezo » 19 nov 2007 16:43

Hey derude!!!!

Jeg har nu brændt 1 ton af Stampemøllens piller i min R15 - men har ikke været tilfreds med forbrændingen fordi der ligger sig en form for hinde
oven på bålet efter 1-2 dage. Dette medføre at forbrændingen ikke er god og at der kommer mere røg i magasinet da luften fra blæseren ikke kan
komme forbi denne hinde.
Jeg ved der er flere der har skrevet om ligenede problemer - men jeg har i dag kontaktet Stampemøllen og fået den besked at det er indstillingerne eller
noget ved fyret, som der er oversagen til problemerne. De afviste blankt at de var pillerne der var noget i vejen med.

Inden jeg gør mere vil jeg gerne høre om der er nogle andre med Benekov stoker som har de samme problemer ell. - hvorfor kun Benekov er der nok nogle der vil spørge... jo Stampemøllen fortalte at han ikke før har hørt om nogle med Benekov stoker som skulle have problemer.

Jeg tror nu ikke at det kommer an på model af fyr - men når nu de oplyser dette - kunne det da være meget interessant at få oplyst.


Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Re: R15 vs Stampemøllens piller

Indlæg af Mr. X » 19 nov 2007 17:33

At Stampemøllen siger der ikke har været problem med andre Benekov er da en lodret løgn ! Jeg mailede dem, da mit problem er som dit - og fik et svar der fortalte at deres råvarer var det FIIINESTE man kunne opdrive, og at fejlen ikke kunne ligge hos Dem.

Fakta ER at der er en dynge folk der er utilfredse med deres piller - en anden ting er så, at det måske OGSÅ lader til ,at en Benekov/muldvarp ikke er god til træpiller !!

Allan

Balslev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 07 sep 2007 23:07
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 210
Brændsel: træpiller 8 mm neovo
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Re: R15 vs Stampemøllens piller

Indlæg af Balslev » 19 nov 2007 18:19

Hejsa

Jeg har fuldstændig sammen problem. Har fulmlet frem og tilbage med indstillinger, uden det har hjulpet det mindste. Skal skrabe bålet af hver 2 dag. Og har også en del problemer med røg.

JsVi
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 07 aug 2007 20:58
Mit fyr: Blackstar + FUMUS 10 KW
Areal: 130
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: ca 6 ton

Re: R15 vs Stampemøllens piller

Indlæg af JsVi » 19 nov 2007 22:24

Hejsa.

Jeg er så en af de heldige. Min R15 brænder helt uden problemer med Stampemøllens piller. Mit fyr køre med standert pilleprogrammet og der er ingen problemer med slagger osv. Dog skal det siges an sneglen knager lidt mere end normalt.

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: R15 vs Stampemøllens piller

Indlæg af BFE » 20 nov 2007 00:17

rezo skrev: Inden jeg gør mere vil jeg gerne høre om der er nogle andre med Benekov stoker som har de samme problemer.
Hvis du lige skimmer Stampemølletråden igennem, tror jeg du finder nogle flere : viewtopic.php?f=11&t=1805
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: R15 vs Stampemøllens piller

Indlæg af søren ø » 20 nov 2007 07:59

Jeg har nu fyret med korn i min pl27 i omkring 2 år i træk. omkring 1 år har været brugt på forskelligt brændsel, oliven, tørvepiller, smuld alm. brænde osv. Nu har jeg grundet høje kornpriser, købt tilfældige træpiller og det er da lang tid siden jeg har været så tilbagelænet m.h.t at kigge til fyret. Herregud, det kører jo hele tiden, og jeg har langt imellem asken tages ud, og frem for alt, rører jeg slet ikke i bålet. Så at mene at en muldvarp/benekov ikke kan køre træpiller, er måske at stramme skruen.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Re: R15 vs Stampemøllens piller

Indlæg af Mr. X » 20 nov 2007 08:02

søren ø skrev:Jeg har nu fyret med korn i min pl27 i omkring 2 år i træk. omkring 1 år har været brugt på forskelligt brændsel, oliven, tørvepiller, smuld alm. brænde osv. Nu har jeg grundet høje kornpriser, købt tilfældige træpiller og det er da lang tid siden jeg har været så tilbagelænet m.h.t at kigge til fyret. Herregud, det kører jo hele tiden, og jeg har langt imellem asken tages ud, og frem for alt, rører jeg slet ikke i bålet. Så at mene at en muldvarp/benekov ikke kan køre træpiller, er måske at stramme skruen.
Hvor længe har du kørt træpiller ? Skal du rense sodring væk hver 4 uge ? Gør du IKKE dette, hører jeg meget gerne hvilken pille du bruger, samt dine indstillinger - og har du den nye software ?

mvh
Allan

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: R15 vs Stampemøllens piller

Indlæg af søren ø » 20 nov 2007 10:34

puls 15, pause 20, ilt 9.5%
nyeste sofware
Mine piller er 6 mm fra Hjaltelin, ikke noget jeg bevidst er gået efter, det var det der kom da naboen bestilte et træk. Der er dog fine og uden smuld, ved ikke om det har noget at sige, da jeg som sagt er newbie med træpiller. Der er pt. røget ca 1.5 ton igennem.

Da jeg aldrig roder i bålet er det svært at vide om der er en sodring, hvis der er en generer den ihvertfald hverken forbrænding eller snegl.

Jeg oplyste forkert mht. hvor lang tid jeg har kørt med korn, det er 3 år og næsten 1 år med eksperimenter. Holder 4 års fødselsdag til februar.

Min tornado er afmonteret af hensyn til brugervenlighed, rensning og evt. et stykke brænde i dyret. Jeg har dog monteret de 2 rør som blæser luft ned oven i bålet, det kan jeg forstå nogle ikke har, men her virker det, så bliver det.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

rezo
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 134
Tilmeldt: 09 feb 2007 20:17
Mit fyr: Woody 16kW V6 BS semirens
Areal: 230 m2 + VVB 110L
Brændsel: Harvest Energy
Årligt forbrug: 5.5 Ton
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: R15 vs Stampemøllens piller

Indlæg af rezo » 20 nov 2007 18:03

Mr. X skrev:At Stampemøllen siger der ikke har været problem med andre Benekov er da en lodret løgn ! Jeg mailede dem, da mit problem er som dit - og fik et svar der fortalte at deres råvarer var det FIIINESTE man kunne opdrive, og at fejlen ikke kunne ligge hos Dem.
Jamen det er sq da en fint service de udviser over for os. De gik straks i forsvar over for mig med at jeg kunne jo komme hen og se deres produktion - det er jeg ikke lige interesseret i. Men kom du ikke videre med dem ?
Mr. X skrev:Fakta ER at der er en dynge folk der er utilfredse med deres piller - en anden ting er så, at det måske OGSÅ lader til ,at en Benekov/muldvarp ikke er god til træpiller !!


Hvis en Benekov ikke kan fyres med træpiller....så er jeg da blevet snydt og vil have mine penge tilbage :roll:

Jeg kan se der er en del der har problemer med deres træpiller og det er rigtigt trist - hvis der ikke er nogen reaktion fra Stampemøllen på vores
henvendelser så er det da et useriøst foretagende.

Brugeravatar
Dyrehavevej
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 264
Tilmeldt: 28 feb 2007 11:29
Mit fyr: Woody 16kw (Tidligere R15 ejer)
Areal: 220 + 110 liter VVB
Brændsel: 8mm Laxå træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: R15 vs Stampemøllens piller

Indlæg af Dyrehavevej » 20 nov 2007 19:57

Hej Rezo

Har du tornado i din r15 ?


Besvar