Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Uforbrændte piller

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
jgercke
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:20

Uforbrændte piller

Indlæg af jgercke » 18 nov 2007 12:13

Jeg har i et års tid haft problemer med uforbrændte piller i askeskuffen, røglugt ved sommerdrift (eler mere generelt lav/pause) og sod i toppen af fyret. Mit fyr er et Benekov R15.

Liagro har været meget behjælpelige med forskellige forslag og konkrete løsningstiltag som har hjulpet i varierende grad.

Løsningerne jeg har været igennem har langt hen ad vejen været de samme som beskrevet under emnet "Uforbrændte piller i askeskuffen", dvs. forskellige (kompenserende) justeringer af indstillingerne.

I forbindelse med at jeg løste problemet beskrevet under emnet "Røglugt ved sommerdrift" er problemet med uforbrændte piller også forsvundet.

Mit fyr kører nu med standardindstillingerne fra Liagro. Det er vist dem som Teknologisk Institut har fundet frem til virker bedst. Forbrændingen er upåklagelig! Sort "kaffegrums" og ikke særlig meget af det. Pillerne er fra Stampemøllen.

Årsagen til alle problemerne var at der kom falsk luft ind i fyret fordi lugen i toppen ikke var justeret korrekt. Jeg kom på sporet af det fordi der var en let røglugt fra fyret som tilsyneladende kom fra toppen. Den var tydeligst når jeg stak snuden ned til håndtaget bag på topkappen. Efter at have skruet det ene hængsel en enkelt omgang mere ned er problemet med røglugt forsvundet og fyret brænder som sagt upåklageligt - vurderet på et foreliggende grundlag som er ca. en måneds drift. Min hypotese er at fyret har trukket falsk luft ind gennem utætheden og derfor har registreret en højere iltprocent end der rent faktisk var. Dermed har styringen overfodret for at få iltprocenten ned.
En anden kandidat som jeg tror mindre på er at nogle af boltene der fastgør den sorte plade på "sneglesiden" af kedlen var løse.

Bortset fra at mit problem blev løst tror jeg det er værd at tage ved lære af denne problemstilling. Hvis det er nødvendigt at justere væsentligt på indstillingerne for at opnå et resultat der i de fleste tilfælde kan opnås med standardindstillingerne er det et symptom på at der er noget galt med fyret. Baseret på mine erfaringer er justering symptombehandling. Der kan naturligvis være situationer hvor brændslet er anderledes, man vil have en højere effekt eller vil have en mere fuldstændig (og mere uøkonomisk drift).

Tag udgangspunktet at styringen virker og find den egentlige årsag til problemet.


Besvar