Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Slukke fyret - Hvordan?

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
TRK
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 20 jan 2013 22:53
Mit fyr: Scotte BS1016
Areal: 252
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Dagligt forbrug: 28
Årligt forbrug: 6-8
Modtaget likes: 1 gang

Slukke fyret - Hvordan?

Indlæg af TRK » 16 feb 2013 19:25

Nu er jeg jo efterhånden ved at komme lidt tættere på min lille Benekov Ling 25 med TM3006 styring og har fået renset den 3 gange. En ting jeg dog endnu ikke har formået er at få slukket den helt.

Den første gang trykkede jeg glad på stop og gik ind i huset igen en times tid fordi jeg havde læst det skulle køle af.... med det resultat at ilden næsten havde brændt igennem sneglen.
De andre to gange har jeg, uden held, forsøgt at slukke for ilden. Jeg har prøvet at føre piller frem inden jeg stoppede det, hvilket fik iltprocenten til at falde til 0. Efter lidt tid begynder den dog at stige igen og når jeg åbner lågen bryder flammerne ud igen.
Jeg har forsøgt at skrabe de tændte og glødende piller væk, men det er endnu ikke lykkes mig at få dem alle fjernet, med det resultat at det sætter gang i de andre piller igen.

Det gør at fyret ryger en hel masse når jeg piller toppladen af for at rense det og det giver et værre svineri og jeg lugter som et helt røgeri i ugen efter.

Så jeg vil meget gerne høre jeres kommentarer til hvordan jeg får slukket det helt. Og måske lige en indskudt bemærkning om hvordan man så tænder det igen også :) Men går ud fra det er med en optændingsblok og så går det vel næsten af sig selv.

Thomas


Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Slukke fyret - Hvordan?

Indlæg af andersholm » 16 feb 2013 20:13

Nu var det ikke en Benekov jeg havde, men KL - princippet må være det samme.

Jeg havde samme problem og syntes det tog mega lang tid inden det kunne renses. Og jeg forsøgte samme fremgangsmåder som dig, og fik også røg ud i hele garagen :wink:

Men så fik jeg et lille fif af en her på forum.

Simpelthen skubbe et stykke fortovsflise eller lign ind over herden/bålet lige efter der er trykket stop, så bålet kvæles. Det virkede perfekt og ilden gik ud i løbet af 30 min. :great:

Jeg åbnede også nederste låge, det fik jeg at vide at den skulle - kan bare ikke huske hvorfor. Jo - mon ikke det var for at skorstenen kunne trække luft den vej istedet for en evt lille utæthed under stenen, der kunne ende i tilbagebrand eller lign.?


For at starte op igen, kørte jeg piller op til kanten og hældte en sjat lampeolie. Når det havde brændt i 3-5 min startede jeg bare fyret og så kørte det igen. Det virkede fint de år jeg havde KL.

Håber det kan bruges :great:

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Slukke fyret - Hvordan?

Indlæg af Klaus » 16 feb 2013 21:01

Hvis dit magasin er tæt burde den ikke brænde tilbage? Tjek pakningen

jens__lyn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 24 sep 2012 17:16
Mit fyr: Viadrus Ling 25
Areal: 194
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8570

Slukke fyret - Hvordan?

Indlæg af jens__lyn » 17 feb 2013 20:47

På mit Ling 25 fyr ligger jeg en jernplade henover retorden efter jeg har slukket fyret. Det passer med at den slutter tæt, når jeg ligger den hen oven i den askering der er rundt om pillerne. Så stopper ilden og røgen med det samme, og jeg kan rense fyret med det samme. Når fyret er renset, tager jeg pladen af og starter fyret, det blusser så op af sig selv igen og kører videre.

TRK
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 20 jan 2013 22:53
Mit fyr: Scotte BS1016
Areal: 252
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Dagligt forbrug: 28
Årligt forbrug: 6-8
Modtaget likes: 1 gang

Slukke fyret - Hvordan?

Indlæg af TRK » 17 feb 2013 22:23

Tak for rådene andersholm og jens__lyn. Det skal helt sikkert prøves næste gang der skal renses.
Klaus, jeg kan se at gummilisten er gået i stykker ved håndtaget til magasinet. Jeg har kigget lidt overfladisk på det og synes det så tæt ud, men jeg må hellere tjekke lidt bedre efter.


Besvar