Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pausefyring

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
TRK
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 20 jan 2013 22:53
Mit fyr: Scotte BS1016
Areal: 252
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Dagligt forbrug: 28
Årligt forbrug: 6-8
Modtaget likes: 1 gang

Pausefyring

Indlæg af TRK » 31 jan 2013 23:33

Jeg har ændret lidt på performance pid.

Prøver nu med følgende
prop band 33%
Sampling time 30s
integral time 200s
derivation time 450s

Jeg læste i den tråd du henviser til at Follow blower skal setup til nej hvis man har iltstyring. Min står til ja nu, men det skal jeg vel ændre så?


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Pausefyring

Indlæg af Ollii » 01 feb 2013 02:53

Min er ændret til nej. Det kan du forsøge og se om det hjælper husk hele tiden og skrive dine indstillinger ned så du kan huske hvor du kom fra.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Pausefyring

Indlæg af timkenneth » 01 feb 2013 07:50

har læst i din foregående tråd. det virker til du ikke har shunt på installationen. det skal du have, det må du få en smed ud og se på.

prøv at læs lidt i den her tråd. viewtopic.php?f=23&t=12181 specielt det med tallerknen og luftkassen

her kan du få lidt indblnik i hvad styrringen kan og hvad du ændre af indstillinger. viewtopic.php?f=23&t=456

du skal nok få det til at køre rigtig godt, der er tale om forkerte indstillinger er jeg næsten sikker på. hvilken cirkulations pumpe har du? en der selv regulerer ydelsen?

TRK
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 20 jan 2013 22:53
Mit fyr: Scotte BS1016
Areal: 252
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Dagligt forbrug: 28
Årligt forbrug: 6-8
Modtaget likes: 1 gang

Pausefyring

Indlæg af TRK » 02 feb 2013 17:18

Nej, den indstilles fast så vidt jeg kan se. jeg kan vælge mellem 1 streg, 2 streger eller 3 streger. Den er på 3 og sidder på tilbageløbsrøret, lige før det går ind i fyret.
Tager et billede af den når jeg er derude næste gang så jeg lige kan få mærke og model med.

Pilleforbruget ser ud til at have stabiliseret sig ved de cirka 2,5 sæk om dagen. Forhåbentlig lidt mindre. Men den pausefyrer stadig. I går var jeg ude på et tidspunkt hvor den faktisk holdt temp på lige omkring 71,5 grader og regulerede op og ned i driftsprocent omkring de 70%. Men i dag var den igen op og runde 84 i pause og laver samme nummer igen.

Jeg prøvede at have Follow blower til NEJ i et par timer mens vi luftede hunden, men der lugtede surt og der var synlig røg op af skorstenen da vi kom hjem. Den kørte også flere piller ind end da Follow blower stod til JA. Iltprocenten svingede med 0,5-1,0 % over og under det ønskede alt afhængig af om den lige havde kørt piller ind eller var tæt på at skulle køre piller ind. Jeg satte Follow blower tilbage til JA. Skal måske prøve igen når jeg har en pejling på pilleforbruget med de indstillinger jeg har nu (stadig de samme som min post fra den 31/1 23:33).

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Pausefyring

Indlæg af timkenneth » 03 feb 2013 07:43

at ligge på mellem 2 og 3 sække kan vidst være ganske udenmærket for dig. det er jo ikke en helt lille hytte i har jer ;D

hvornår er iltsonden sidst kalibreret i fri luft? Ved at sætte follow blower nej regulerer styrringen pulsen ud fra hvad iltsonden måler og ikke følger driften op og ned. man kan dog sagtens køre med follow blower ja og have en fin forbrænding og varme.


kan ikke helt greje hvad der provokerer kedelen sådan op i temp. har I et meget svingende forbrug? Har I en vvb eller to der lader mange gange i døgnet?

du skriver i et andet indlæg at du søger råd til pauseindstillinger. jeg ville tænke helt anderledes...hvordan gør man stokeren så doven at den ikke går i pause ;D

nu når du skal tage billeder, så tag lige billeder af røgarbejdet bag ved kedlen så vi kan få styr på den shunt.


TRK
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 20 jan 2013 22:53
Mit fyr: Scotte BS1016
Areal: 252
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Dagligt forbrug: 28
Årligt forbrug: 6-8
Modtaget likes: 1 gang

Pausefyring

Indlæg af TRK » 05 feb 2013 22:14

Jeg kalibrerede iltsonden monteret efter råd fra Karsten. Havde åben låge i et kvarters tid inden. Kan jeg få en guide til hvordan jeg afmonterer den kan jeg godt forsøge mig med en kalibrering i fri luft, bare det er til at få den monteret igen uden de store kundskaber :)

Vi har en VVB tilsluttet fyret, men vi bruger jo stort set kun varmt vand om morgenen i badet og om aftenen til opvask af de større ting der ikke ryger i vaskemaskinen. Gulvvarmen slår jo til og fra på de forskellige kanaler når der er behov for varme, så det giver selvfølgelig et varierende behov. Men det virker som om kedlen gør det ligemeget om der er behov for varme eller ej. Den gør det bare ikke så ofte hvis varmebehovet er lavt.

Jeg er enig. Det mest optimale må være at få stokeren til at køre i fast drift hvis det er muligt. Jeg begynder dog at tvivle. Kan det være fordi vores varmebehov simpelthen er alt for småt i forhold til kedelstørrelse? Den er vel på 25 kw og det er måske i overkanten?

Jeg havde lige et mindre problem med fremløbstemperaturen på gulvvarmen, så der gik lidt inden jeg fik taget nogle billeder. Takket være VVS'eren er fremløbstemperaturen dog normal igen og nu har jeg fået taget billeder da jeg var ude og rense fyret i går.
Cirkulationspumpen har jeg fået taget et fint billede af her:
Billede

Derudover er der lidt billeder af rørføringen bag fyret her. Som jeg kan se det er der ingen forbindelse imellem fremløb og tilbageløb, før det når gulvvarme-shunten i huset.

Fremløbsrør
Billede

Tilbageløbsrør. Fremløbsrør kan ses i baggrunden.
Billede

Tilbageløbsrør med cirkulationspumpe
Billede

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Pausefyring

Indlæg af timkenneth » 06 feb 2013 09:09

på det 3. billede ser du iltsonden som sidder i toppen af aftræksrøret på kedlen. den er nem at afmonterer med en 21´er så vidt jeg husker eller en passende svensknøgle. pas på du ikke knækker noget hvis det sidder stramt. du kan også kalibrerer på den anden måde ved at åbne låger, man ksla dog være opmærksom på hvad displayet viser af o2 hvis der nu er lidt gløder der kan give en forkert kalibrering, når man kalibrere skal den helst vise omkring 21%

der er ingen shunt nej, men der er massere drejninger og så vidre til at få lavet det godt, så det er en smal sag at få monteret. hvis du dog har en tør kedel indvendig kan man altid diskutere om det er nødvendigt, men du har vel næsten over 20 graders forskel på frem og retur. det kan være hårdt for kedlen.

den er nok stor nok i hvert fald. MEN styrringen kan gøre den særdeles doven og brænde fint helt nede omkring de 20% drift. det kræver dog nogen ændringer i "nørd" menuen.

mon ikke Karsten har nogle råd. Havde håbet på Klaus (en bruger der er meget inde i stokern og dens styrring) ville kigge lidt på tråden.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Pausefyring

Indlæg af timkenneth » 06 feb 2013 09:20

hov. kom lige til at se. du har ændret prop band pid fra 28 til 33%

vil mene du skal sænke denne for at minimere pause fyring. prøv at sæt den til 25% måske 20%

TRK
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 20 jan 2013 22:53
Mit fyr: Scotte BS1016
Areal: 252
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Dagligt forbrug: 28
Årligt forbrug: 6-8
Modtaget likes: 1 gang

Pausefyring

Indlæg af TRK » 06 feb 2013 23:08

Havde læst det med 21% inden jeg kalibrerede og det var ikke helt ved siden af da jeg gjorde det. Så jeg tror egentlig den er god nok.

Over 20 grader er vist det rigtige. Temperatur på fremløbet ligger jo mellem 40-80 grader alt afhængig af pausefyringen. Retur ligger altid omkring de 35-40, undtagen da termostaten på gulvvarmen havde sat sig og ikke kunne lukke. Der var den oppe på 55 ind imellem, men det var gulvvarmen også (stakkels trægulv).

Jeg har nu sat prop band til 25%. Jeg antog at den angiver en faktor hvor det gælder at jo højere faktor jo mere skruer den op/ned for driften når den justerer sig ind. Tænkte det måtte gør at den hurtigere falder til at sætte den højt. Jeg prøver 20% hvis det ikke ser ud til at 25% gør det.

Vil lige benytte lejligheden til at sige tusind tak for al hjælpen. Jeg ville være totalt på bar bund uden al den hjælp herinde.

Thomas

TRK
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 20 jan 2013 22:53
Mit fyr: Scotte BS1016
Areal: 252
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Dagligt forbrug: 28
Årligt forbrug: 6-8
Modtaget likes: 1 gang

Pausefyring

Indlæg af TRK » 10 feb 2013 15:56

Efter et par dage med prop band på 20 ser det nu ud til at der sker lidt. Den går stadig i pause, men gør dt hurtigere og ser også ud til at komme hurtigere i gang igen. Kan jeg sætte prop band endnu længere ned, eller er det så bedre at justere på en af de andre indstillinger?
Pilleforbruget er stadig på en 2,5 sæk om dagen cirka.


Besvar