Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pausefyring

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Pausefyring

Indlæg af Jens » 10 feb 2013 16:59

Hej
Jeg vil mene at din manglende shunt er skyld i dine problemer med pausefyring og at den skyder over målet.
Temperaturforskellen er simpelthen for stor mellem fremløb og retur, til at du kan få en jævn drift.

Hvis huset, gulvvarme eller vvb kun kortvarigt trækker ekstra varme, så bruger du kun det varme vand øverst i kedlen, - hvilket vil sige at når det kolde returvand når kedlens føler, så skrues der voldsomt op for ydelsen, - men på det tidspunkt trækker huset, gulvvarme eller vvb ikke længere, derfor skydes der langt over målet.

Du villle få en meget mere jævn drift, hvis din retur altid lå mellem 55 - 60 grader.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Pausefyring

Indlæg af timkenneth » 10 feb 2013 19:37

enig med jens. det er vigtigt med den shunt. både for mere jævn drift og ikke mindst holdbarhed af kedel.

kan ikke helt greje hvad næste skridt ved at ændre i indstillingerne er. det må der soves på.

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Pausefyring

Indlæg af pso » 10 feb 2013 19:50

Ja det lyder som om det er PID parameter der skal stilles på.
Jeg ville faktisk gætte på at du skulle sænke kedeltemperatur, når den er høj får din radiator og gulvvarme hurtigt varme nok og så lukke de igen.
Såfremt du har lavere fremløb vil forbrugstermostater lukke og åbne langsommere og fyret kan nå at reagere.
Der nemlig en teoretisk grænse for hurtigt et regulerings system kan være uden at gå i sving når du har langsomme ting som raidatorer og gulvvarme.
Der står integral time = 240 sec, såfremt det er den tid din PID er om at regulere fra min til max lyder det for mig som for huritgt, men jeg kender ikke dit fyr og hvad det reelt betyder. Detsværre kræver den matematiske model at man beskrive alle komponenter matematisk og det er ret håbløs i praktisk, men prøver sig istedet frem med langsomme varmeanlæg.
Når forsøger at få min Woody til at reagere hurtigt går den også i sving og skyder over og under. Jeg ville prøve at at sænke fremløb (hvis du kan på den kedel) og elelr øge integral tiden. Men som sagt jeg gætter.

TRK
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 20 jan 2013 22:53
Mit fyr: Scotte BS1016
Areal: 252
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Dagligt forbrug: 28
Årligt forbrug: 6-8
Modtaget likes: 1 gang

Pausefyring

Indlæg af TRK » 10 feb 2013 22:14

Ville det eventuelt give mening at sænke prop band og øge integral time og muligvis derivation time?
Jeg kan sænke kedeltemperaturen, men jeg har læst at det anbefales at den er over 65 grader og jeg har hørt at når man har en VVB på, skal vandet være 70. Derfor er kedeltemperaturen i dag sat til 70.

Jeg kan forstå at en shunt formentlig vil hjælpe. Går dog stadig med tanken om at skifte fyret ud med et der kun fyrer med træpiller og forhåbentlig er nemmere at holde for en uden større trang til at tilbringe sin fritid udenfor i fyrrummet og i så fald er det måske unødvendigt at investere i en shunt. Jeg hører dog fortsat meget gerne gode råd til indstillinger og forslag, hvis I orker :) Det bliver ikke før sommer det ryger ud hvis det er.


Besvar