Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

S50 - hjælp til indstillinger

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

S50 - hjælp til indstillinger

Indlæg af KristianVilhelm » 07 dec 2012 08:02

Hej Jacob

Tror indstillingen hedder under IGNITION hedder "stop IAFD", det gjorde det ihvertfald på min, den ville jeg nok også stille til ja. (Kendte ikke den funktion, så tak til Karsten for input.) :great:

Ang. Ignition time. - Det er jo selvfølgelig jer selv der bedst kan vudere hvordan den skal indstilles, det er slet ikke sikkert mit fungere på samme måde, når det nu er så meget mindre. Hvis du syntes den står godt på 120 så lad den stå, men bare hold øje med den.

Stoker2 snegl sænker tilkørslen fra magasinet, syntes hos mig det har hjulpet at sætte den på omkring 40-45%, hvis jeg har kørt med flis med nogle stikkere. Kender udemærket problemet med stikkere, ligefør man overvejer en flishugger med sold. Du må meget gerne give lidt feedback på om det er lykken med det nye stikkerbrydersæt, så slipper jeg da for at brænde 2800 af hvis det ikke virker.

Mit magasin plejer vi også bare at flise direkte op i, og de er jo helt ens, bortset fra jeg stadig mangler de sidste 40cm overbygning. Har aldrig problemer med at få flisen til at løbe til. Jeg kører kun med en omrører, den er dog blevet bukket nu så den rager ikke de sidste 10cm i kanten hele vejen rundt ned. Omrørene er lavet af noget fjerderstål, det er ikke altid lykken at få en smed til at bikse noget sammen. (Har prøvet) - Min starter også altid med at graven flisen ud i midten af magasinet.

Med venlig hilsen

Kristian Vilhelm


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

S50 - hjælp til indstillinger

Indlæg af snubbi » 07 dec 2012 16:34

hej
vedr.flis
lige når den er ved at tage den sidst bid så stop en ny pind ind ved side af den der er i valserne så kan stumpen ikke dreje
jeg fliser selv med en tp 660, den laver 12mm fin flis næsten uden stikker.

jacoblilje
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19 nov 2012 16:31

S50 - hjælp til indstillinger

Indlæg af jacoblilje » 09 dec 2012 21:06

Lige en status fra S50´eren. Har nu kørt uden driftsstop siden onsdag morgen ... :-) Det er noget nær rekord !
Har i går ændret indstilling under Ignition menu -> stop IAFD -> fra nej til ja jf. Karstens anbefaling. Ved dog ikke hvad der ændres - og hvad det går ud på.

De øvrige indstillinger under "den hemmelige menu" som jeg kalder den, (fordi den ikke lige er tilgængelig via det normale menu-system) er:

Pil højre+venstre+start -> den hemmelige menu
**Ignition menu**
- Ignition time = 120s
- Blower start = 45s
- Stoker puls = 35s
- Part. Delay = 3
- Ign. Start = 120s
- Ign. Pulse = 10s
- Ign. Pause = 1s
- Blower delay = 0s
- Blower min. = 45%
- Blower max = 74%
- Repetitions = 4x
- Cooling time = 0m
- Cooling Level = 10
- Chimney Fan = 100%
- Fire at O2 = 14%
- Fire at E.T. = 25 grader C
- E.T.Disparity = 5 grader C
- Photo Sensor = 0
- Fire Lever = 30
- Auto Ignition = NEJ
- Check Fire = AUTO
- Ign. Usermenu = JA
- S.P. Usermenu = NEJ
- STOP IAFD = JA
- Use SPP = NEJ
- Force SAP = NEJ

Forslag til ændring/forbedring modtages gerne. Man kan jo altid eksperimentere lidt :-)


Til KristianVilhelm:
Jeg har nu monteret stikkebrydere i TP-250´eren (se foto, hvor bryderen sidder bag kniven). Men det varer lidt inden den kommer i brug, fordi jeg gerne vil have kørt siloen tom. Så er jeg sikker på at der ikke er stikkere i silo, når jeg fylder på igen. (og så skulle en potentiel driftsstops-risiko være elimineret). Men jeg giver selvfølgelig tilbagemelding på "virkningsgraden".
Med stikkebryder.JPG
TP250 med stikkebryder
Der følger også lige at billede af silo med de hårdt prøvede omrørere. Som det måske kan ses, skabes et cylinder-formet hul i flisen.
Silo 20121209.JPG
Silo 9/12-2012
mange hilsener
Jacob

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

S50 - hjælp til indstillinger

Indlæg af KristianVilhelm » 10 dec 2012 06:21

Jacob:

STOP IAFD = JA, under den "Hemlige" menu. = Den stopper med EL-Tænder så snart der er ild.

Kan godt se dine omrøre er ved at være godt bukkede, min trænger faktisk også til at blive udskiftet. I kan evt. prøve at ringe og snakke med, Carsten fra stokerdanmark(Ham der sælger benekov i danmark nu), og høre hvad man lige stiller op. Jeg har overvejet at prøve at vende den lange omrøre rundt, men ved ikke om den dør af metaltræthed så, det er jo noget fjederstål.

Er det også 5.4 m3 magasinet i har på jeres?

Det er noget rigtigt flot flis, syntes slet ikke mit ser lige så pænt ud som det der, det må være en god hugger i bruger.
Jeg er spændt på at høre om det er noget værd det stikkerbryddersæt. :great:

jacoblilje
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19 nov 2012 16:31

S50 - hjælp til indstillinger

Indlæg af jacoblilje » 15 dec 2012 13:28

Så er der lavet flis igen (for tre dage siden) - og denne gang med stikkebrydersættet på: Og det fungerer sgu !
Som Kristian tidligere har anført - så laver den i forvejen pæn flis - men nu uden stikkere :-)
For øvrigt er TP-250 købt som fabriksny for et år siden. Der er omdrejningsvagt på, så den stopper valserne/indtræk hvis omdrejning/rotation på knive bliver for langsomme. Så det er nok forklaringen på den pæne flis.

Har haft bøvl med flis som var for våd - og efterfølgende problemer med optænding af den våde flis. Det var stammer fra august 2011. Så de skal nok ligge to år som hele stammer inden det kan bruges.
Så vi er p.t. på piller - og det fungerer altså bare.

Jeg kender ikke størrelse på silo/magasin. Men grundmodulet ser ud som dit Kristian - og så er der en overbygning på på ca. 40-50 cm i højden. Hvad det giver i m3 ved jeg ikke .

Noget helt andet:
Skorstensfejer spørger til en prøvelsesattest ! ? Er det noget Liagro skulle have forsynet os med ? Eller hva ?
- og hvordan får man frembragt en sådan ?

mange hilsener Jacob
Vedhæftede filer
Flis 20121212-1.JPG
Flis 20121212.JPG


Jan P
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 61
Tilmeldt: 14 jul 2010 21:37
Mit fyr: KSM Tuxedo 30 F-auto
Areal: 300 + 200 værksted
Brændsel: flis
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: 60-100m3

S50 - hjælp til indstillinger

Indlæg af Jan P » 15 dec 2012 19:58

Hej med hensyn til omrører har jeg brugt 2 stk 9 mm efterharve tænder til 50 kr stykket, de holdt et år og den har lige fået 2 nye de flytter rigeligt materiale og virker ikke så tunge at trække, måtte bore 2 10 mm huller så er rimelig nemt at lave om.

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

S50 - hjælp til indstillinger

Indlæg af KristianVilhelm » 16 dec 2012 18:42

Jacob

Der lyder godt med stikkerbryddersættet, det må jeg ud og have købt til naboens hugger. Super godt med tilbagemelding på det.
Hvor vådt er det flis? Jeg har trukket nogle temmeligt fugtigt flis igennem mit, uden de helt store problemer. - Har i prøvet at sætte ignition time op når det er fugtiger?

Piller køre lige igennem, det er så kedeligt man helt glemmer at komme ud og trække i håndtaget til semi-rensen. :great:

Jan P

Det lyder som et godt råd med efterharve tænderne. Hvor køber man sådanne noget henne, og hvor lange er sådanne nogle?

Jan P
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 61
Tilmeldt: 14 jul 2010 21:37
Mit fyr: KSM Tuxedo 30 F-auto
Areal: 300 + 200 værksted
Brændsel: flis
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: 60-100m3

S50 - hjælp til indstillinger

Indlæg af Jan P » 16 dec 2012 22:30

Har købt dem hos min lokale maskin pusher skal nok lige prøve at måle på dem de passer nemlig perfekt i længden

Jan P
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 61
Tilmeldt: 14 jul 2010 21:37
Mit fyr: KSM Tuxedo 30 F-auto
Areal: 300 + 200 værksted
Brændsel: flis
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: 60-100m3

S50 - hjælp til indstillinger

Indlæg af Jan P » 16 dec 2012 22:38

Forresten med fugtigt flis har jeg brugt en rør ende og lagt hen over bålet med 3 ben på det hæver temperaturen meget i bålet som gør det nemmere at brænde ud = mindre aske og O2 ligger fint

jacoblilje
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19 nov 2012 16:31

S50 - hjælp til indstillinger

Indlæg af jacoblilje » 05 feb 2013 08:37

Tilbage igen - og et forsinket godt nytår til jer alle :-)
Vi kører p.t. på piller - da vi p.g.a. vinteren ikke kan risikere at fyret går ud/kører ustabilt - som jo har været problemet med det seneste læs flis.

Et spg. vedr. driftstemp:
Driftstemp. ligger nu på mellem 60-80 grader. Den vil vi gerne have hævet til 70-80 grader, da kun halvdelen af hver radiator i drivhus varmes op. Ifgl. VVS´er skal driftstemp. hæves.


Besvar