Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Glasfiberpakning vs. ovnkit

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
l a r s
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 05 jan 2007 19:38
Mit fyr: R15
Areal: 190+50
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ca 28 kg
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Sjælland

Glasfiberpakning vs. ovnkit

Indlæg af l a r s » 22 sep 2007 09:24

Benekov'en har nu været udsat for den årlige hovedrengøring hvilket indebar at herden ("tallerkenen") blev taget af, da det gjorde det noget nemmere at komme til. Specielt blev det meget nemmere at få fjernet den klassiske sodring nede i retorten.

Det er første gang jeg har haft herden af, så jeg var noget loren over hvordan det ville gå når jeg skulle forsøge mig ud i disiplinen "monter herd med ovnkit" :roll:

Resultatet blev at jeg droppede ovnkittet, og monterede herden med glasfiberpakninger istedet. Jeg lavede to pakningsringe - én med 10mm snor og én med 5mm snor. Paknigerne blev lagt rundt om kraven på herden, og herden blev monteret på retorten således at 5mm pakningen er presset ned i revnen mellem herden og retorten. 10mm pakningen hjælper med til at få 5mm pakningen ned i revnen, og samtidig hjælper den med til at tætne.

Hvis ellers det er noget som dur' (selvfølgelig gør det det 8) ) er det geniale at man vupti kan tage herden af, og vupti kan sætte den på igen :great:
Jeg har desuden drejet herden lidt så det er blevet bedre udsyn til bålet gennem kighullet, og der er blevet bedre plads til at banke sodringen væk uden at skulle tage herden af. Regner ikke med at det har nogen funktionel eller ydelsesmæssig betydning at herden er drejet lidt. Hvad siger eksperterne??

Jeg har selvfølgelig ikke taget nogle billeder, men står man først med herden i hånden giver det vist helt sig selv hvordan det hele hænger sammen icon_cheesygrin.gif


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 22 sep 2007 13:38

Lyder smart nok. Du har ret, det har ingen betydning hvordan den vender.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
Svendsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 16 dec 2006 19:51
Mit fyr: Scotte 16kW BS1016
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Gråsten
Modtaget likes: 1 gang

Indlæg af Svendsen » 22 sep 2007 21:17

Hej Lars
Har selv gjort nøgagtig det samme for ca 3/4 år siden.
jeg har nu kørt med det siden uden nogen problemer overhovedet, så du har fat i det rigtige. :)
Forresten har jeg ladet sodringen i min R15 være i over 1/2 år, og det har heller ikke været noget problem selv om jeg fyrer med korn. Det lader til at den kommer igen når man fjerner den, men i mit tilfælde bliver den ikke større end ca 1-1.5 cm. Så jeg har valgt at lade den blive, og den bliver ikke større.

Svendsen


Besvar