Automatisk start og stop ved sommerdrift

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
jgercke
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 13
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:20

Automatisk start og stop ved sommerdrift

Indlæg af jgercke »

Jeg har en Benekov R15 med autotænder som jeg er ked af kører pausefyring.

Så vidt jeg kan se er der ingen muligheder for at få TM3006 til at stoppe og starte fyret når definerede øvre og nedre temperaturgrænser er nået på kedlen.

Et andet emne her på sitet diskuterer muligheden for at styre fyret med tænd/sluk-ure eller "tricke" start og stop via sikkerhedsindstillingerne. Det er dog hacks og jeg mener at muligheden bør implementeres direkte i styringen.

Efter min opfattelse vil det give en mere effektiv og mindre forurenende drift af fyret hvis det får lov at arbejde ordentligt og så stopper igen.

Er det fordi det vil give problemer at kedlen svinger 20-30 grader i temperatur det ikke er implementeret i styringen? Alle forudsætninger i form af temperaturmåling, mv. er jo til stede!

Det er lidt uværdigt pausefyre når mulighederne for en mere effektiv drift er tilstede.

Er der andre der har lignende behov eller ideer?

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Ulrik »

Ingen idéer, men bestemt et lignende behov.

Pt. starter og slukker jeg min R15 1 gang dagligt for at undgå pausefyringen som både er uøkonomisk og medvirkende til at svine fyret.

Det kan ikke være det store problem at ligge ind i styringen og jeg tror da også det kommer på et tidspunkt.
MvH Ulrik©
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Indlæg af Klaus »

Der skulle komme en 3007 med alt det fine til sommerfyring.. Også tænd/sluk af cirkulationspumpen 8)
liagro
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 126
Tilmeldt: 25 feb 2007 12:04
Mit fyr: MGM Comfort
Areal: 160
Brændsel: Diverse piller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Geografisk sted: Vildbjerg
Kontakt:

Indlæg af liagro »

Hej
Man kan ved hjælp af et uge/døgnur og en lader fra en gammel mobil + lidt trylleri herfra styrer stokere ved hjælp af indgang 13 ekstern start/stop. Ellers kan man stille den til ikke at kører i pause og sætte min output i performense PID til høj en højværdi (30-50%)
Hilsen Karsten
jgercke
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 13
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:20

Det er vel kun et spørgsmål om prioritering

Indlæg af jgercke »

Så vidt jeg kan se ligger bolden hos leverandørerne.

Hvis leverandørerne, herunder Liagro, overfor Techno Matic giver klart nok udtryk for behovet bliver det vel implementeret i softwaren. Så vidt jeg kan se er mulighederne jo som sagt til stede så det er kun et spørgsmål om software.

I betragtning af hvor meget pausefyring sviner i fyret må det også forurene langt mere end når fyret arbejder ordentligt.

Udfra en miljømæssig betragtning må altså både Techno Matic, Liagro og kunderne have behov for implementering af en start/stop-funktion i styringen. Yderligere vil leverandørerne have et bedre argument for at sælge autotændere. De eneste der ikke har fordel af funktionen vil være pilleleverandørerne... Altså stort set en "Win-Win situation" som man siger på forretningsdansk.

Så Karsten: Frem i sandalen i forhold til Techno Matic!

liagro
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 126
Tilmeldt: 25 feb 2007 12:04
Mit fyr: MGM Comfort
Areal: 160
Brændsel: Diverse piller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Geografisk sted: Vildbjerg
Kontakt:

Indlæg af liagro »

Hej igen
Der er ikke noget urkredsløb i TM 3006. den bruger hz fra nettet til at måle tid med. Hvis man lavede et ur program i softvaren ville den nul stille hver gang strømmen gik, det er diskuteret FLERE gange med Technomatic men de fast holder at det ikke kan laves uden ny hardware.
Hilsen Karsten
jgercke
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 13
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:20

ur ikke nødvendigt

Indlæg af jgercke »

Jeg kan ikke se noget behov for et ur.

Det jeg er interesseret i er en mulighed for styre start og stop med kedeltemperaturen sådan at fyret giver den en skalle op til en defineret øvre temperatur, f.eks. 75 grader, og herefter stopper. Når kedeltemperaturen når en nedre grænse, f.eks. 55 grader, starter fyret igen og fyrer effektivt op til den øvre temperaturgrænse er nået.

Funktionen kunne implementeres som et alternativ til pause sådan at den kun træder i kraft når fyret har kørt under en defineret driftsprocent, f.eks 40%, i et defineret tidsrum, f.eks. 5 min.

Dermed vil man opnå at fyret arbejder effektivt når det laver noget.

Forudsætningen er naturligvis at denne metode ikke giver andre problemer i form tæring eller hvad ved jeg.

Jakob
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Ulrik »

Det jeg er interesseret i er en mulighed for styre start og stop med kedeltemperaturen sådan at fyret giver den en skalle op til en defineret øvre temperatur, f.eks. 75 grader, og herefter stopper. Når kedeltemperaturen når en nedre grænse, f.eks. 55 grader, starter fyret igen og fyrer effektivt op til den øvre temperaturgrænse er nået.
Jeg er helt enig. Denne funktion er jeg også meget interesset i.
Liagro -> Er det ikke muligt at få den funktion som en opdatering til nuværende funktion?
Jeg ved at bl.a. NBE har den på deres styring.
MvH Ulrik©
liagro
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 126
Tilmeldt: 25 feb 2007 12:04
Mit fyr: MGM Comfort
Areal: 160
Brændsel: Diverse piller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Geografisk sted: Vildbjerg
Kontakt:

Indlæg af liagro »

Hej
1Det i efterspørger skal den kunne med seneste software, sæt pulsen i pause til nul så er der ingen pause fyring.
2 Sæt min out put i performance til 60-70 % og sæt P band til max brede (50 %)
3 Sæt kedel temp til 65 grader
Hilsen Karsten
jgercke
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 13
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:20

Forklar

Indlæg af jgercke »

Det lyder godt, er det et hack eller det det jeg efterspørger?

Prøv at forklare hvad der sker.

Nu må I have mig undskyldt. Jeg har ikke den seneste software og ved ikke hvad de enkelte parametre gør.

ad 1) "sæt pulsen i pause til nul". Betyder det at fyret stopper eller går ilden bare ud?

ad 2) "Sæt min out put i performance til 60-70 % og sæt P band til max brede (50 %)". Er output = "minimum drift%"? Hvad er P band? Er det noget med at den svinger temperaturmæssigt med 50% omkring 65c?

Jakob

Besvar