Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

benekov R15 linux problemer

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 81
Tilmeldt: 22 jan 2007 13:14
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

benekov R15 linux problemer

Indlæg af Bjørn » 28 jan 2012 11:00

Jeg fik nogle nye værdier fra M Kirk i går.
De sat rigtig skub i fyret, og blæserreguleringen var mere aktiv, men desværre bliver den ved med at overfodre.
Jeg måtte også reducere blowergraf tilbage til den forindstillede værdi, da en højere blowergraf smider en masse aske rundt på væggene i brændkammeret.
Skulle lige kigge lidt på det i går aftes inden sengetid, og bemærkede at Set- værdien på O2 som jo skal stige når den når temperaturen, står fast på den ønskede iltprocent.
Pludselig stoppede fyret, og reagerte ikke på tænd og sluk.
Et par gange reboot hjalp ikke, og så var det jeg fandt ud at styringen får det for varmt, selv om jeg har isoleret rundt panelet, og at det står på klem i frontklappen det står monteret i.

Lidt afkøling, genindlæs fabrikværdier, lidt tilpasning, og så startet det igen.
Så var klokken også blevet 01:dyyyt
I morgen flytter jeg panelet ud i en lille trekasse på væggen, og renser fyret godt og grundigt igen.

Det parameter som ser ud til at gøre blæserreguleringen mere aktiv er den som heder Blower perfomance TI .
Nu ville jeg meget gerne finde et tilsvarende parameter for sneglen, det virker som om det er reguleringen her som er for langsom.

@Remme : Min skorsten er ikke den bedste, det er et eller andet porøs foring indeni, jeg tror det er en form for Leca skorstensforing og muret udenepå. Planen er at få en ny innerforing, gerne en keramisk hvis den kan være der. Men jeg har trækstabilisator på, og klappen står ikke vandret :-) Men din teori er ikke helt tosset, det kan jo give noget varierende træk i kedelen, men jeg har også forsøgt med at lade renselemmen stå åben, uden at det giver nogen forskel.

@Newpas : Det er fint med nogle nye PID værdier, men de kan ikke direkte oversættes fra en TM til en Linux, da der er mange flere og andre værdier at indstille på i Linux.
Jeg ville da helst være fri for at ligge og rode inde i nørd- opsætningerne, fabriksopsettet burde kunne klare det, men tydeligvis ikke.
Mvh. Bjørn


remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af remme » 28 jan 2012 11:54

Bjørn
Det hjalp på mit fyr , da jeg satte min forsyning af piller til brænde hovedet op. Dvs for øgede både fyldesneg og cellesluse gearinging... du skal dog stadig kunne høre pillerne falde fra slusen og ned til sneglen...


Jeg ser det lidt som at pillerne skal frem og afgive deres gasser i knæet og luftens grundindstillinger med graferne skal passe til belastningen... Du kører jo heller ikke landevej i 2 gear og der skal også nok luft til for at du kan få en ordentlig forbrændning. og kommer der for meget kold luft ovenover pillerne kan du slukke det som et lys.

Ps jeg har også måtte have fat i et nyt hoved da fyret havde brændt hul i indersiden af den første restort. Det hul ku jeg måske ha undgået med et bål som ligger højere i brænderen...

Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 81
Tilmeldt: 22 jan 2007 13:14
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

benekov R15 linux problemer

Indlæg af Bjørn » 28 jan 2012 12:30

Jeg har så fast gearing på fyldeslusen, det er et ældre R15 hvor TM-styringen brandt af, og hvor jeg var "dum" nok til at montere Linux-styring på.
Jeg har forsøgt sneglegearing begge veje, mellem 16 og 28.
Da jeg fik ny version ind på softwaret, var den eneste mulighed for at få varmen op, at reducere gearingen.

Se, det med hul i retorten har jeg også tænkt på.Jeg tjecket det for 14 dage siden da jeg sidst rensede, jeg lyste ned i den ovenfra, og kikkede rundt ned i luftkassen.Hvor var hullet på din, og hvordan opdagede du det ?
En anden mulighed kunne være slidt snegl eller sneglforing som ikke doserer ens ?

Det virker lidt mystisk at hvis nu O2 stiger til 10%, så fodrer sneglen løs og blæseren falder en smule indtil den siger måske 6,5 %, så kører blæseren op til 100 % samtidig som sneglen reducerer, men så falder O2 yderligere ned på 4-5 %, man skulle jo netop tro at når den får mere luft ville O2 stige, men det ser umiddelbart ud til at når den får mere luft så falder O2 yderligere en periode indtil den får arbejdet sig opover igen.
Her ligger den så og cykler rundt hos mig.

Det skal lige siges at fyret har kørt fint til hen i december, hvor det startede at lave knuder igen, og jeg fik fat på nyt software, som så ikke har løst problemerne.
Mvh. Bjørn

m kirk
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26 dec 2011 14:49

benekov R15 linux problemer

Indlæg af m kirk » 28 jan 2012 12:33

hej remme har du nogle PID instillinger fra nørd opsætningen du vil dele med andre og evt hvad din fyldeskrue og stoker snegl står til er du glad for din linux styring.p.s kan du åben lågen og se det brænder uden der står flammer op af lågen/display.det kan jeg ikke.

Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 81
Tilmeldt: 22 jan 2007 13:14
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

benekov R15 linux problemer

Indlæg af Bjørn » 28 jan 2012 12:56

Jeg har lige lagt en video op på youtube som viser hvordan min O2 cykler rundt.
Det er lange 4 minutter, og jeg kan ikke synge, men håber det illustrerer problemet.
http://www.youtube.com/watch?v=jXHWvDh-YFQ

Hvilke træpiller kører i med ?
P.T. Har jeg Barlinek 8 mm på tanken.
Købte dem sammen med en kammerat.
Han har et helt andet fyr, men han måtte reducere ilttilførelsen kraftig på sit pillefyr.
Mvh. Bjørn


remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af remme » 28 jan 2012 13:30

Kedeltemperatur:
hvad er din kedel temperatur sat til.
Du har jo en tempartur som ligger relativ stabil på 66 grader. o2 skal svinge noget medens den regulerer på mængden af brændstof (piller og deres gas).
Pillehøjde i brænderen
hvor langt op i din herd ligge dine piller. Hvis de ligger meget lavt risikerer du kolde pust hen over dem som fjerner din gasser før de når at brænde... Det hul skiftevis åbner og lukker sneglen hvis der ikke er nok piller fremme. Du kan se nogen af de andre videoer hvor langt oppe de har pillerne. Får den ikke nok piller sætter du den lille mand på overarbejde med at regulerer. Lidt som at køre 3. eller 4. gear på motorvejen og udnytte brændstoffet bedst mulig.

Ps.: skriv dine indstillinger ned fra start og lav små ændringer og giv fyret tid til at finde en ny ligevægts indstilling, før du ændre igen.
80% af varmen fra piller skulle jo komme fra deres afgasning på grund af varmen i brændområdet og med ilt nok bliver de brændt af. For koldt medfører kondens, sod og dårlig økonomi.

Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 81
Tilmeldt: 22 jan 2007 13:14
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

benekov R15 linux problemer

Indlæg af Bjørn » 28 jan 2012 13:45

Kedeltemperaturen er sat til 70 grader.
Jeg har alle værdier nedskrevet, og justerer lidt ad gangen, men bålet kunne sikkert ligge højere.
Men er det nok at justere stokergearingen op for at opnå dette ?
Nu går jeg ud og gearer op til 6. Gear, så må jeg se hvordan det ser ud om en times tid.
Mvh. Bjørn

m kirk
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26 dec 2011 14:49

benekov R15 linux problemer

Indlæg af m kirk » 28 jan 2012 16:29

m kirk » 28 Jan 2012, 12:33 skrev:hej remme har du nogle PID instillinger fra nørd opsætningen du vil dele med andre og evt hvad din fyldeskrue og stoker snegl står til er du glad for din linux styring.p.s kan du åben lågen og se det brænder uden der står flammer op af lågen/display.det kan jeg ikke.

m kirk
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26 dec 2011 14:49

benekov R15 linux problemer

Indlæg af m kirk » 28 jan 2012 16:33

hej bjørn jeg har også det problem nu med den overfodre hvad har du prøvet at gør

m kirk
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26 dec 2011 14:49

benekov R15 linux problemer

Indlæg af m kirk » 28 jan 2012 16:42

mine instillinger PID: stoker P 3---stoker TI 40---stoker TD 10 stoker TS 10---BLOWER performce P 10---BLOWER performce TI 420---BLOWER performce TD 10---BLOWER O2P 5---BLOWER TI 30---BLOWER TD 1. stokergear 25 fyldegear 20


Besvar