Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

benekov R15 linux problemer

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af remme » 28 jan 2012 17:20

jeg skal lige forbi mit fyr i morgen og kan så skrive mine værdier ned. til mandag herinde.


liagro
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 25 feb 2007 12:04
Mit fyr: MGM Comfort
Areal: 160
Brændsel: Diverse piller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Geografisk sted: Vildbjerg
Kontakt:

benekov R15 linux problemer

Indlæg af liagro » 28 jan 2012 19:07

Hej Bjørn
Det ser udtil at din Blower o2p er for høj skal nok halveres og at din gearing skal sættes ned med ca 1/3
hILSEN kARSTEN
Karsten
Tekniker/Sælger i Herning afdeling.
MGM Boilers aps DK 8860
http://www.MGM-pillefyr.dk

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af remme » 29 jan 2012 09:18

Skønt med nogle konkrete anvisninger fra en ekspert på benekov. :great: :great: :wink:
Vi andre prøver med lærningsprincippet prøv og fejl at optimerer vores fyrs drift. Det kan jo være lidt af et puslespil at fin indstille fyret på den måde uden erfaring og grundige brugsanvisninger. new4 :oops:
Karstens input på bjørns problemer har fået mig til at overveje, :shock: om jeg ikke også kører med for meget luft og en anelse for hård tilførsel af træpiller. :roll:
Alt kan jo brænde, når blot der er varme, ilt og brænde tilstede. Det er "blot" at finde det rigtige mix af faktorerne. :twisted: 8)
For meget luft køler jo meget på bålets gasser. Luften hviler samtidig også meget op i asken i herden. Koks-resten fra pillerne skal samtidig bruge varme og ilt for ud-glødes/brænde. :cry: En mindre/mere tilpas mængde luft burde give et roligere bål med flere gløderester og dermed potientiel bedre forbrænding af pillerne og deres gasser, hvis kun asken blæses ud af herden/brænderen. :wink:
Os som har en buffertank vil jo ha den bedst mulige forbrænding med den allerhøjeste udnyttelse af pillerne med brug af mindst mulig energi. Vores buffer skal jo gerne tage svingningerne i varmebehovet gennem døgnet. I hvert fald i den aller koldeste periode. I de varmere perioder kan vi (måske) få en gevinst ved at fyre lidt hårdere ved at bruge bufferfunktionen med slukning af fyreret i lange perioder... og intet/lidt tab til skorstenen. :P
Vi vil jo gerne hive varmen fra pillerne ud i vores kedel og ikke varme gråspurvene med høj skorstensvarme. :wink:

Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 81
Tilmeldt: 22 jan 2007 13:14
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

benekov R15 linux problemer

Indlæg af Bjørn » 30 jan 2012 15:38

Nu fik jeg brugt det meste af søndagen på rens og flytning af kontrolpanel.
Og det var meget på høj tid.
Der er ingen som vil tro denne var nyrenset og kittet for 14 dage siden, vel ?
Men med en røgtemperatur rundt 180 grader, uanset om røgvenderen var åben eller lukket og en helt ustyrlig styring indikerede at noget var helt galt.
top.JPG
Inden rens, 14 dages drift.
kammer.JPG
Inden rens
Desværre flækkede pakningen ind til luftblanderen, den er midlertidig repareret med noget ovnkit inden jeg får fat på en ny.
Men se på billedet her, det er taget efter nogle timers drift på fuld skrue. Læg mærke til sodstriberne ned over klappen til luftkanalen, det ser ud til at de søger ned mod bunden.
Enten er de kommet inden fyret fik det rigtige luftflow, eller så har jeg en utæthed (som selvfølgelig forstyrrer styringen). Der er så vidt jeg kan se to muligheder, utæt dørpakning, eller utæt ned på siden hvor man kan eftermontere askeudtræk.
ild2.JPG
Så er der gang i varmen
Jeg er tilbage på mer eller mindre fabriksindstillinger, kombineret med en mellemting til mine gamle værdier jeg fik fra Karsten til min tidligere versjon af softwaret.
Blower o2p stod på 1, nu er den nede på 0,75.

Røgtemperaturen er nu nede på 100-135 grader med lukket spjæld (røgvender).
Stokergearingen er indstillet på 16, det kom jeg frem til ved at holde øje med om den lige kunne komme ned på de 8 procent en gang i mellem. På stokergearing 17 skød den tit over og gik ned på 6 procent O2.
Nu holder den sig, dog mest 1 procent over, bortset fra når blæseren og gearet drosler ned, så falder den til 4-6 % når blæseren igen tager fat og den kalder på varme.
Det kunne måske indikere at den suger noget falsk luft når blæseren ikke arbejder på høj effekt.

Så inden jeg har skiftet diverse pakninger vil jeg frikende styringen, men du må meget gerne komme med dine tal, Remme, det kan helt sikkert være jeg har oversæt noget.
Jeg fandt en ting jeg studsede over og korrigerte under Nørd-indstillingerne.
Stokergear sum et eller andet, det var en af de nederste punkter, denne stod på 2 i fabriksindstillinger, jeg sat den til 0 som den havde stået på i tidligere software.

Nu vil jeg hjem og lægge mig på ryg under fyret med en lighter og søge efter falsk luft :great:
Mvh. Bjørn

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

benekov R15 linux problemer

Indlæg af Flunk » 30 jan 2012 15:41

Eller prøv med en røgpatron som bruges til tjek af ventilationsanlæg o.s.v.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af remme » 30 jan 2012 18:03

jeg kom desværre ikke ud at køre igår pga føret men skal det senere på ugen. skriver herinde igen når jeg har været det og eksperimenteret noget... :-)

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af remme » 31 jan 2012 21:42

min muldvarp stoppede forsyningen af piller her i går aften og fyret sendte en sms tæt på midnat....
Ud og køre 1 time... :cry: træls at jeg ikke har fået lavet de sidste konstruktioner i magasinrummet, så jeg kan undgå den slags stop. :|
Roede lidt med værdierne. :wink:
Har i øreblikket en fyldegearing på 33 og stokkergear på 35 vist.
Pillede også ved mine blæsergrafer.. jeg sænkede min røgsuger noget og gav blæseren en anelse mere og en relativ flad kurve..
Træls tidspunkt når man som jeg skal på arbejde før kl 8 og har 1 times kørsel til arbejdet hvor jeg også har et nødværelse til hvis jeg er fortræt til kørsel... :(
Jeg nåede af gode grunde ikke at skrive alle mine værdier op og skal også kontroller noget mere for at være sikker på at jeg har ramt en god kombination af værdier.
Vender tilbage på denne tråd når jeg har fået kontrolleret dem.

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af remme » 06 feb 2012 19:31

Hejsa :great:
Jeg har leget lidt i weekenden og har roddet noget med mit fyr igen. new15 Allerførst skrev jeg mine værdier ned under den generelle opsætning. new6 Her var det primært min stokkergearing og fyldeskrue og derefter mine blæsergrafer for både herdblæserne (blæsergraf 1) og røgsuger (blæsergraf 2).
Efter at ha leget lidt med værdierne prøvede jeg at gå tilbage til fabriksindstillingerne. :oops:
Jeg syntes imidlertid at den gav et for lavt bål og temperatur med dem var også for lav. :roll: Så jeg skruede op for tilførselsen af piller til herden ved at stille op på både stokkergearing og fyldeskruen og jeg skruede op til at pillerne begyndte at ligge højt i herden, meden den kørte. Dette gjorde jeg udfra tesen om at så ville luften ind gennem hullerne i siden give primær og sekundærluften og kun et meget lille bidrag ville komme nedenfra ved sneglen og tænder indgangen. Dermed ville bålet også være nemmere at styre. :?
Derefter begyndte jeg at rode lidt ved mine blæsergrafer. new15 Dette er relativ frustrende arbejde da det er lidt eksperimenternede uden meget konkret literaturhjælp new5 om hvordan fyret regulerer tilførslen af pillerne og regulerer på ilten.
Jeg mente dog at kunne konkluderer at de to blæserer til sammen skulle leverer nok luft til at fyret kan ramme den ønskede ilt procent og samtidig få en høj nok temperatur på forbrændningen til kedlen. :shock:
Jeg har en 9 meters isokern skorsten, så når den bliver varm er der jo et godt træk i den. så min første tanke var at jeg måske kunne skrue lidt ned for min røgsuger og især når fyret har kørt et stykke tid og er blevet drift varm og dermed skorsten også trækker i forbrændingen.
Men samtidig har jeg jo stadig brug for tilstrækkelig ilt til at holde forbrændingen så jeg skruede derfor lidt op for min blæser 1. også for at fyret ikke skal trække for meget luft op gennem pillerne og dermed tænde flere piller. I øjeblikket tumler jeg lidt med at styrer denne proces så at fyret ved fuld skrald kommer højt nok op i temperatur. men derefter kan skrue ned hurtigt nok til at en optimal kombination af ilt og piller giver en høj nok temperatur og en lav nok ilt procent.

Jeg er endnu ikke lang nok i denne optimering til at begynde at skrive anvisninger om, :oops: hvad i andre skal stille jeres fyr på. Og måske må jeg nørd krybe til korset :headbang: :sos: og bede eksperten Karsten om hjælp... new9
Ps. skal også lige måle min retur temperatur og om den ligger for højt. :roll:

m kirk
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26 dec 2011 14:49

benekov R15 linux problemer

Indlæg af m kirk » 20 feb 2012 16:32

er der noget nyt i sagen mit køre okay i tiden

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af remme » 20 feb 2012 22:47

ja jeg har fundet en lille fejl ved min montering af esbe ventil ved at jeg har ladet det gamle Fjvr ventil med dykrør stadig sidde på shuntrørret. det er planen at den skal af på lørdag. og så skal der måles på kedel indgangs temperatur og ses efter med iltprocent og temperatur på kedlen samt lagdelingen i min buffertank. Samt leges lidt med indstillingerne.
Jeg har ikke glemt tråden. :wink:


Besvar