Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Linux og minimums effekt

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Linux og minimums effekt

Indlæg af remme » 25 jan 2012 19:02

Hej.
Efter at jeg har fået den nyeste version af linux-softwaren, som bare spiller, :great: roder jeg lidt i softwaren og er stødt på begrebet minimumseffekt under både generel opsætning, drift og nedlukning. :oops:
Effekten er angivet i %. Er der nogen som lige kan ryste en forklaring ud af ærmet på, hvordan de fungerer. :roll: Det er jo nemmere end at forsøge alt for meget med at ekseperimitere sig frem på egen hånd. 8)


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Linux og minimums effekt

Indlæg af Ulrik » 25 jan 2012 19:16

Uden at være sikker vil jeg mene det er minimums ydelse i x antal minutter inden der lukkes ned.
Men det kan også være mindste tilladt effekt.
Det er angivet af fyrets effekt
MvH Ulrik©

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Linux og minimums effekt

Indlæg af remme » 25 jan 2012 19:27

Under nedluknings setupen. kan jeg også angive hvor mange vindinger sneglen som minimum skal køre under shutdown.
Tænker på om procentsatsen under nedlukningen f.eks. kunne angive hvor stor effekt den skulle yde før den lukkede ned.
Og om det minimums effekten under generel opsætning og/eller under drifts opsætningen er det, som styrer at den til at lukke ned... eller gå i pause...

m kirk
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26 dec 2011 14:49

Linux og minimums effekt

Indlæg af m kirk » 25 jan 2012 21:22

hvad version har du og er du glad for linux-styring

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Linux og minimums effekt

Indlæg af remme » 26 jan 2012 13:31

jeg har lige fået version 3.01.51-S og den spiller godt. :great: :) Den er mange gange bedre til at modulerer luftmængden og dermed lettere at styrer forbrændningen og kedelens temperatur. :lol: Sms -fungerer også bare efter, at jeg fik skiftet mit USB-forlænger kabel. :oops: Det eneste jeg savner er en udførlig manual til de forskellige parametere i Linux'en og deres betydning. :cry: Jeg er jo noget nørd og kan lide at pille ved fyret. :wink:

Jeg har også haft nogle problemer med at holde fyrets retur temperatur oppe pga, at jeg har en 1500 liters buffer-/akkumuleringstank. Jeg har derfor koblet en 3-vejs termisk shunt ind og pusler lidt med indjusteringen nu af fyrets indstillinger. :wink:
Jeg synes at den grafiske brugerflade er dejlig illustrativ, :great: ligeledes at det er nemt at bruge menuerne.
Men som førbeskrevet vil jeg meget gerne ha en detailjeret manual med beskrivelse af de forskellige parametere.


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Linux og minimums effekt

Indlæg af KristianVilhelm » 26 jan 2012 13:43

remme

Jeg har også haft nogle problemer med at holde fyrets retur temperatur oppe pga, at jeg har en 1500 liters buffer-/akkumuleringstank. Jeg har derfor koblet en 3-vejs termisk shunt ind og pusler lidt med indjusteringen nu af fyrets indstillinger.

Hvad er det lige der giver problemer? Jeg kører selv med buffer, og over vejer en 1000L beholder mere så jeg kommer op på 2000L bla. pga. fremtidsplaner om solvarme.

Med venlig hilsen

Kristian Vilhelm

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Linux og minimums effekt

Indlæg af remme » 26 jan 2012 14:37

Det som giver problemet er, at tankens bund jo er under de 60 grader som et ikke kondenserende pladefyr helst skal over for ikke at tæres for hurtigt op. En løsning er en ladeventil. Enten i form af en termovar eller ladomat21 eller en løs 3 vejs termisk shuntventil a la esbe511 eller lign. Problemet er at koldvand er tungere og medmindre du har en form for ladeventil får du for koldt vand i din kedel hvor røgen kan kondenserer med svovlsyre og lign. Du skal endvidere gerne have en lagdeling i din tank da halv-varmt vand ikke kan bruges til ret meget...
Teknisk set skal du med en nogenlunde stor buffertank betragte dit pillefyr som et almindeligt brændefyr med akkumuleringstank og din buffertank skal opføre sig på samme måde som ved brændefyret. Varm i toppen og ned til et "flydelag" hvorunder temperaturen er meget koldere.
En almindelig shuntforbindelse vil jo ikke lukke for det kolde vand fra tanken...

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Linux og minimums effekt

Indlæg af KristianVilhelm » 26 jan 2012 16:56

remme

Jeg misforstod dig åbenbart, jeg troede du havde 3vejs ventil på. Derfor jeg ikke lige kunne se problemet. :oops:

Så skulle det vel ikke give anledning til nogen problemer?

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Linux og minimums effekt

Indlæg af remme » 26 jan 2012 17:10

nej ikke længere, :lol: men jeg synes at mit fyr lukker for tidligt ned i øjeblikket, :roll: når jeg kører buffer-mode... jeg har dog ikke helt haft tid nok til at stå ved den og lege... :P Det skal lige siges at jeg har fået en esbe vtc 511 60 grader på, da den oprindelig kun have en almindelig ventil med dykrørs føler på shuntrørret.
Ligeledes har jeg sat i klapventil på tilgangen således at fyret ikke køler tanken med baglæns cirkulation, når den bliver kold i pauserne. Effekten af ladeventilen kunne straks se i kedlen med rent brændkammer... :great:


Besvar