Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
magnustlarsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 feb 2011 18:06
Mit fyr: Liagro Benekov R25
Areal: 180 +60+30
Brændsel: korn hvede, raps ,olivensten
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Isenvadvej 26 7430 Ikast

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Indlæg af magnustlarsen » 17 dec 2011 15:41

DSCF2981.JPG
dette biled viser den aske der er sorteret som in fyres igen di små slagger klumper der frasoters og den enlige askeder kommer i tønden det er slut asken.og vejer 5 gram mer pr litter en den korn der infyres
fra tillige-re in-læg Benekov Liagro R 25 hej alle der fyre med korn (hvede) det er mit in tryk at det giver en mase aske jeg har nu kørt 5 år 1år med kornbue og 4 vintre med tonado midt i oktober kunde nr. 2 ikke længere jeg kunde ikke få en ny så jeg lavede selv en og flyttede luftrøret ud til siden den har irriteret mig længe efter 2forsøg fik jeg lavet en der brænder betydelig bedre ledlen er hel hvid indeni med di fineste blå flammer det ligner mest en gasblus jeg berøvede at hælde noget aske fra tidligere fyring ind en suppeskeful efter 1 halv minut stud der di nyesteligste blå flammer fra det siden har jeg kørt forsøg med tilsætning af ca 15-20 % aske det viser sig at liter aske der nu kommer udvejer 3,5 gange så meget som før og er hel forbrænt fylder nu kun en 6 del af vad det gjorde før er der andre der har gjort sådanne forsøg jer nu ved at udvikle en system der sotere asken så det der ikke er i pulverform automatisk køre ind og blandes i kornet der indfyres bliver nok færdig med det i næste uge. hilsen Magnus Larsen der har været over 36000 læsere på besøg så det må have en vis interesse
DSCF2981.JPG
dette biled viser den aske der er sorteret som in fyres igen di små slagger klumper der frasoters og den enlige askeder kommer i tønden det er slut asken.og vejer 5 gram mer pr litter en den korn der infyres


magnustlarsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 feb 2011 18:06
Mit fyr: Liagro Benekov R25
Areal: 180 +60+30
Brændsel: korn hvede, raps ,olivensten
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Isenvadvej 26 7430 Ikast

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Indlæg af magnustlarsen » 17 dec 2011 17:01

magnustlarsen » 17 Dec 2011, 15:41 skrev:
DSCF2981.JPG
fra tillige-re in-læg Benekov Liagro R 25 hej alle der fyre med korn (hvede) det er mit in tryk at det giver en mase aske jeg har nu kørt 5 år 1år med kornbue og 4 vintre med tonado midt i oktober kunde nr. 2 ikke længere jeg kunde ikke få en ny så jeg lavede selv en og flyttede luftrøret ud til siden den har irriteret mig længe efter 2forsøg fik jeg lavet en der brænder betydelig bedre ledlen er hel hvid indeni med di fineste blå flammer det ligner mest en gasblus jeg berøvede at hælde noget aske fra tidligere fyring ind en suppeskeful efter 1 halv minut stud der di nyesteligste blå flammer fra det siden har jeg kørt forsøg med tilsætning af ca 15-20 % aske det viser sig at liter aske der nu kommer udvejer 3,5 gange så meget som før og er hel forbrænt fylder nu kun en 6 del af vad det gjorde før er der andre der har gjort sådanne forsøg jer nu ved at udvikle en system der sotere asken så det der ikke er i pulverform automatisk køre ind og blandes i kornet der indfyres bliver nok færdig med det i næste uge. hilsen Magnus Larsen der har været over 36000 læsere på besøg så det må have en vis interesse
DSCF2981.JPG
ups. nu smuttede den i utide jeg prøverat vende tilbage hilsen Magnus. :great:

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Indlæg af timkenneth » 17 dec 2011 17:05

hva med at sørge for at forbrændingen er bedre i første omgang istedet for at hælde i fra askekassen?

magnustlarsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 feb 2011 18:06
Mit fyr: Liagro Benekov R25
Areal: 180 +60+30
Brændsel: korn hvede, raps ,olivensten
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Isenvadvej 26 7430 Ikast

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Indlæg af magnustlarsen » 17 dec 2011 22:30

timkenneth skrev:hva med at sørge for at forbrændingen er bedre i første omgang istedet for at hælde i fra askekassen?
det er nok alle der har dine evner vad fyre du med

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Indlæg af MichaelK » 17 dec 2011 23:07

Hej

Vil nok holde lidt med timkenneth her. Grunden til at kornet "kun" er forkullet, skyldes jo
en ufuldstændig forbrændning i første omgang. Det er sandsynligvis lidt det samme, som
når der laves kul til havegrillen. Grillkullene er der jo som bekendt en del varme i :great:
Mig bekendt laves kul, ved at styre ilttilførslen. Måske man kan opnå et bedre resultat,
i fyret ved at skrue op for lufttilførslen? (Men ALT er måske prøvet? :wink: ).

Som udgangspunkt må det være muligt, at opnå en bedre forbrændning, gennem justering
og optimering af anlæget. Men selvfølgelig er magnustlarsen løsningen, en spændende
løsning, omend der her er snarere er tale om symtombehandling, frem for årsagsbehandling.
Hvilket, ideelt set, ikke kan være den helt rigtige løsning?

Måske der er forslag, fra Benekov-folket, til ændringer i indstillinger, der kan "korrigere"
for denne uhensigtsmæssige fremstilling af "korn-kul"?



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Indlæg af timkenneth » 17 dec 2011 23:30

magnustlarsen » 17 Dec 2011, 22:30 skrev:det er nok alle der har dine evner vad fyre du med
mine evner ligger i en stoker med iltstyrring.

pt fyrer jeg med en blanding af pisvåd flis og piller, det oser lidt, men vi holder varmen. når flisen er væk skal der bruges noget affaldshvede.

synes du skulle se på forbrændingen, en R25 (går ud fra det er sådan en du har) skal kunne brænde det bedre af.

magnustlarsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 feb 2011 18:06
Mit fyr: Liagro Benekov R25
Areal: 180 +60+30
Brændsel: korn hvede, raps ,olivensten
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Isenvadvej 26 7430 Ikast

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Indlæg af magnustlarsen » 18 dec 2011 02:41

MichaelK » 17 Dec 2011, 23:07 skrev:Hej

Vil nok holde lidt med timkenneth her. Grunden til at kornet "kun" er forkullet, skyldes jo
en ufuldstændig forbrændning i første omgang. Det er sandsynligvis lidt det samme, som
når der laves kul til havegrillen. Grillkullene er der jo som bekendt en del varme i :great:
Mig bekendt laves kul, ved at styre ilttilførslen. Måske man kan opnå et bedre resultat,
i fyret ved at skrue op for lufttilførslen? (Men ALT er måske prøvet? :wink: ).

Som udgangspunkt må det være muligt, at opnå en bedre forbrændning, gennem justering
og optimering af anlæget. Men selvfølgelig er magnustlarsen løsningen, en spændende
løsning, omend der her er snarere er tale om symtombehandling, frem for årsagsbehandling.
Hvilket, ideelt set, ikke kan være den helt rigtige løsning?

Måske der er forslag, fra Benekov-folket, til ændringer i indstillinger, der kan "korrigere"
for denne uhensigtsmæssige fremstilling af "korn-kul"?



Mvh.
Karsten fra liagro benekov kender godt disse problemer der for laver i forbedringer

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Indlæg af KristianVilhelm » 18 dec 2011 07:23

Jeg kan se jeg har lidt samme bøvl med 'forkulle' korn, kan jeg se. Må ærligt tilstå at jeg faktisk bare troede det skulle se sådanne ud.

Er det bare i blower settings jeg skal prøve at justere, for at få en bedre forbrænding på kornet?
Evt. Prøve at give dem et par procent?

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Indlæg af Albert » 18 dec 2011 10:42

Med de rigtige indstillinger kan kornet brændes fuldstændigt.
Jeg har en R 15 med TM 3006 styring,og bruger kornbue,og havde samme problemer med meget aske i starten,men fik i løbet af en vinter trimmet styringen så askeskuffen kun skulle tømmes hver 8 - 10 dag.

Det er PID menuen der skal justeres.og ikke mindst Iltpoint X og Y.
Hvis i har samme styring,kan i jo prøve at lægge indstillingerne ind,så kan jeg måske hjælpe.

Lindegaard
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 113
Tilmeldt: 12 dec 2010 19:49
Mit fyr: PH13-300
Areal: ca 200
Brændsel: Billige træpiller og korn
Fremviser gerne i postnummer: 5853
Årligt forbrug: 8-10 ton
Geografisk sted: Refsvindinge

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Indlæg af Lindegaard » 18 dec 2011 11:42

magnustlarsen » 17 Dec 2011, 15:41 skrev:
DSCF2981.JPG
fra tillige-re in-læg Benekov Liagro R 25 hej alle der fyre med korn (hvede) det er mit in tryk at det giver en mase aske jeg har nu kørt 5 år 1år med kornbue og 4 vintre med tonado midt i oktober kunde nr. 2 ikke længere jeg kunde ikke få en ny så jeg lavede selv en og flyttede luftrøret ud til siden den har irriteret mig længe efter 2forsøg fik jeg lavet en der brænder betydelig bedre ledlen er hel hvid indeni med di fineste blå flammer det ligner mest en gasblus jeg berøvede at hælde noget aske fra tidligere fyring ind en suppeskeful efter 1 halv minut stud der di nyesteligste blå flammer fra det siden har jeg kørt forsøg med tilsætning af ca 15-20 % aske det viser sig at liter aske der nu kommer udvejer 3,5 gange så meget som før og er hel forbrænt fylder nu kun en 6 del af vad det gjorde før er der andre der har gjort sådanne forsøg jer nu ved at udvikle en system der sotere asken så det der ikke er i pulverform automatisk køre ind og blandes i kornet der indfyres bliver nok færdig med det i næste uge. hilsen Magnus Larsen der har været over 36000 læsere på besøg så det må have en vis interesse
DSCF2981.JPG
Syns godt nok det er ret svært at forstå hvad du skriver...! :?

Vil du ikke prøve med nogle ... og ,,,? :?

Er klar over du ikke kan fyrre korn uden problemer, men hvad er det du har lavet.... En gasbrænder??


Besvar