Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hævning af bålet i herden ??

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

hævning af bålet i herden ??

Indlæg af remme » 16 jan 2012 18:28

Hej
Jeg har selv en R25 og har haft samme problem. :? Jeg skulle ind i den generelle kedelopsætning hvor jeg skulle have hævet frekvensen på fyldeslusen og stokkersneglen.. Din stokkersnegel på displayet må ikke køre 100% konstant, når kedelen er ved at være blevet varm, da den så mangler pillerforsyning at regulerer ned på. Det er lidt som med fartpiloten i en bil og valg af rette gear. :lol: Samtidig må du ikke stille fyldeslusen så højt at pillerne ikke kan falde væk under den og fjerner brændsikringsværdien af den. :evil:
Det er lidt et spørgsmål om at finde en gylden middelvej. :wink: Korrekt mængde piller betyder at fyret når den justerer bålets pille forsyning primært juster højden af pillerne i forhold til dine huller og på den måde skruer op og ned på sekundær luftens andel som skal brænde dine gasser. Der er dog også et vist bidrag af primærluft via sneglegangen. Denne primær luft afhænger dog af, hvor tæt stokkerrørret pakker frem mod brændehovedet.
Håber mine tanker giver mening... :roll: :oops:


remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

hævning af bålet i herden ??

Indlæg af remme » 16 jan 2012 19:45

Ps: Et tegn på for lavt pille-tilførsel til brænderen er:
1. at den ikke kan få temperaturen op på kedlens kedelstemperatur ( svarende til 1. 2. eller 3 gear på landevejen) :roll: :wink:
2. at iltprocenten ligger en del højere end lambda målet på grund af, at pillerne ikke kan nå ret højt op i hærden, før pillerne er brændt af. Der kommer derfor for meget luft kommer ind gennem hullerne i siden af brænderhovedet og måske også igennem slusesneglen.. Det skal jo gi en høj O2 procent...

Besvar