Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Standard indstillinger på Ling 25

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Hestefreak
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06 dec 2010 12:43
Mit fyr: Benekov Ling 25
Areal: 385
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Egtved
Kontakt:

Standard indstillinger på Ling 25

Indlæg af Hestefreak » 02 dec 2011 22:44

I forbindelse med "skorstenene" ville jeg lige høre hvor stor en spalte I har mellem retort og tallerken? Det er vel en balance mellem denne spalte og diameteren i "skorstenene" der bestemmer primær og sekundær luft balancen 8)


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Standard indstillinger på Ling 25

Indlæg af Flunk » 03 dec 2011 09:18

Tallerken skal ligge helt ned mod retort, efter min bedste overbevisning.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Hestefreak
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06 dec 2010 12:43
Mit fyr: Benekov Ling 25
Areal: 385
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Egtved
Kontakt:

Standard indstillinger på Ling 25

Indlæg af Hestefreak » 03 dec 2011 10:52

Ja den ligger an på nogle punkter, men der er jo nogle spalter - ellers kan der ikke komme luft til bålet!
Måske jeg har forklaret mig dårligt :oops:

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Standard indstillinger på Ling 25

Indlæg af Flunk » 03 dec 2011 14:09

De spalter kan du jo ikke ændre størrelsen på?
Derfor bruger jeg skorstenenes åbninger til at ændre forelingen af luften.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Hestefreak
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06 dec 2010 12:43
Mit fyr: Benekov Ling 25
Areal: 385
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Egtved
Kontakt:

Standard indstillinger på Ling 25

Indlæg af Hestefreak » 03 dec 2011 14:48

Nåh, OK. Jeg kunne ikke lige huske om de kunne justeres ned ved at slibe af de øer som tallerkenen står på.

I øvrigt kunne jeg få gravet kittet ud så jeg kunne montere een "skorsten" uden at lukke fyret ned. Jeg kan se det giver en anden forbrænding og at bålet kommer højere op, men temperaturen (+/- 3 gr.) og ydelsen (1-100%) kører fortsat en del op og ned. Måske det hjælper når jeg får monteret en "skorsten" mere og laver nogle dyser til begrænsning af luften.


Hestefreak
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06 dec 2010 12:43
Mit fyr: Benekov Ling 25
Areal: 385
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Egtved
Kontakt:

Standard indstillinger på Ling 25

Indlæg af Hestefreak » 17 dec 2011 20:06

Er der een der kan gi mig et tip til hvordan jeg får puls til at reagere hurtigere. Den har svært ved at holde ilt% når ydelsen skifter (snart er den over snart er den under). I kan tage udgangspunkt i at jeg kører med de samme indstillinger som Flunk - blot et lidt lavere blower graf

Hestefreak
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06 dec 2010 12:43
Mit fyr: Benekov Ling 25
Areal: 385
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Egtved
Kontakt:

Standard indstillinger på Ling 25

Indlæg af Hestefreak » 19 dec 2011 00:04

Hestefreak » 17 Dec 2011, 20:06 skrev:Er der een der kan gi mig et tip til hvordan jeg får puls til at reagere hurtigere. Den har svært ved at holde ilt% når ydelsen skifter (snart er den over snart er den under). I kan tage udgangspunkt i at jeg kører med de samme indstillinger som Flunk - blot et lidt lavere blower graf
Jeg fik lige lyst til at uddybe mit problem lidt mere detaljeret.
Det der sker når fyret øger i drift er at den ligesom er for langsom til at fyre nok piller ind i forhold til hvor meget den øger med blæseren - så bliver ilt% noget for høj. Når den så når op hvor den begynder at køre ned i drift igen (når set temperatur er godt og vel nået), så er der ligesom for mange piller og mens den kører ned i drift er ilt% noget for lav. Den halter så at sige bagefter og når den endelig har fået pulsen kørt tilstrækkeligt op, så er det allerede for sent, da den så skulle være begyndt at køre mindre piller ind.
I de perioder hvor den holder ydelsen rimelig jævn er der god overensstemmelse mellem ønsket og faktisk ilt%.
Jeg tolker problemet som om at sneglen ikke reagerer hurtigt nok i forhold til blæseren. Man kunne måske også vende det på hovedet og sige at blæseren reagerer for hurtigt i forhold til sneglen :shock:

Som sagt kører jeg stort set med indstillinger som Flunk. Eneste undtagelser er blower graf (reduceret med 20% over hele linien), maks puls er på 12 sek. (Flunk 10 sek.) og min. puls er 0,1 sek. (Flunk 1,0 sek.).


Et andet spørgsmål er: hvad er egentlig den ønskede højde på bålet? Vha. Flunks tip om "skorstenene" med hjemmegjorte "dyser" kan jeg justere højden på bålet, men jeg ved ikke hvad den optimale højde er.
Som jeg har det nu kan jeg netop se primær luftspalten mellem retort og tallerken.


Dejligt om der er een der kan hjælpe mig. :great:

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Standard indstillinger på Ling 25

Indlæg af Flunk » 19 dec 2011 07:58

Hestefreak » 19 Dec 2011, 00:04 skrev: Jeg fik lige lyst til at uddybe mit problem lidt mere detaljeret.
Det der sker når fyret øger i drift er at den ligesom er for langsom til at fyre nok piller ind i forhold til hvor meget den øger med blæseren - så bliver ilt% noget for høj. Når den så når op hvor den begynder at køre ned i drift igen (når set temperatur er godt og vel nået), så er der ligesom for mange piller og mens den kører ned i drift er ilt% noget for lav. Den halter så at sige bagefter og når den endelig har fået pulsen kørt tilstrækkeligt op, så er det allerede for sent, da den så skulle være begyndt at køre mindre piller ind.
I de perioder hvor den holder ydelsen rimelig jævn er der god overensstemmelse mellem ønsket og faktisk ilt%.
Jeg tolker problemet som om at sneglen ikke reagerer hurtigt nok i forhold til blæseren. Man kunne måske også vende det på hovedet og sige at blæseren reagerer for hurtigt i forhold til sneglen :shock:

Som sagt kører jeg stort set med indstillinger som Flunk. Eneste undtagelser er blower graf (reduceret med 20% over hele linien), maks puls er på 12 sek. (Flunk 10 sek.) og min. puls er 0,1 sek. (Flunk 1,0 sek.).


Et andet spørgsmål er: hvad er egentlig den ønskede højde på bålet? Vha. Flunks tip om "skorstenene" med hjemmegjorte "dyser" kan jeg justere højden på bålet, men jeg ved ikke hvad den optimale højde er.
Som jeg har det nu kan jeg netop se primær luftspalten mellem retort og tallerken.


Dejligt om der er een der kan hjælpe mig. :great:
Hej Hestefreak

Jeg havde lidt af det samme problem, men løste det ved at ændre PIOD værdierne så jeg undgik de store udsving i ydelsen og temperatur.
Tag et kig i mine indstillinger, hvor der er grafer af driften.
Jeg tror det er en af ulemperne ved "muldvarpen" at der er for meget oplagret energi til at man kan lave de hurtige ændringer.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Besvar