Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røg tilbage gennem stokersnegl?

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Brugeravatar
ahn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21 jun 2011 21:06
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8721
Årligt forbrug: 10 ton træpiller

Røg tilbage gennem stokersnegl?

Indlæg af ahn » 21 jun 2011 23:02

Hej alle,
Har en S25 hvor vi har fyret med korn. Når der er drøn på om vinteren døjer vi i perioder med at der trækker røg bagud gennem stokersneglen og det siver op ved faldslusen og ud ved sneglen ude fra magasinet. Jeg har multifuel kit på. Skorsten og træk skulle være ok (iflg. skorstensfejer) og røgrøret er rent. Jeg har ikke røgsuger på - men vil også gerne undgå det, og kan ikke forstå at det skulle være nødvendigt når det er en ny skorsten på 5,3 m der går op over tagrygning. Jeg har læst i de forskellige tråde om lignende problemer men synes ikke at det lige passer på en S25. Er der nogen der har erfaringer/forslag?
Med venlig hilsen,
Anders H. Nielsen


kambaj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13 jun 2010 19:40
Mit fyr: Benekov MGM 15
Areal: 180
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 24kg dec/2010
Årligt forbrug: 6 t.
Geografisk sted: Ringsted

Røg tilbage gennem stokersnegl?

Indlæg af kambaj » 22 jun 2011 18:29

Da jeg selv har haft samme problem dog med en mgm15 og den måske har huller du kan prøve at lukke da det har afhjulpet mine problemer.
viewtopic.php?f=23&t=10164

Mvh Jan

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Røg tilbage gennem stokersnegl?

Indlæg af Klaus » 23 jun 2011 12:28

Det kan sagtens være din fylde snegl ikke fylder stokersneglen nok ! Så kan røgen passere. Juster fyldesneglen op til du kan se kornet køre med "rundt" i celleslusen og juster en smule ned igen.

liagro
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 25 feb 2007 12:04
Mit fyr: MGM Comfort
Areal: 160
Brændsel: Diverse piller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Geografisk sted: Vildbjerg
Kontakt:

Røg tilbage gennem stokersnegl?

Indlæg af liagro » 23 jun 2011 14:57

Hej Anders
Det eneste der med sikkerhed vil løse dit problem er modulerende røgsuger, det koster ikke mere strøm at suge som at puste røggasserne igennem kedlen, så du skal ikke være bange for at få en røgsuger på.
Hilsen Karsten
P.S. er dit røgrør mellem stoker og skorsten isolerert ?
Karsten
Tekniker/Sælger i Herning afdeling.
MGM Boilers aps DK 8860
http://www.MGM-pillefyr.dk

Brugeravatar
ahn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21 jun 2011 21:06
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8721
Årligt forbrug: 10 ton træpiller

Røg tilbage gennem stokersnegl?

Indlæg af ahn » 23 jun 2011 18:03

kambaj » 22 Jun 2011, 18:29 skrev:Da jeg selv har haft samme problem dog med en mgm15 og den måske har huller du kan prøve at lukke da det har afhjulpet mine problemer.
viewtopic.php?f=23&t=10164

Mvh Jan
Jan: Tak for tip. Jeg mener imidlertid at et par huller i samme position som du anviser er blevet lukket af montør fra Liagro. Vi døjede en del i starten med at luftkassen under brænderen konstant blev fyldt op med korn der blev presset netop gennem de huller. Jeg ved dog ikke om de blev lukket lufttæt - vil prøve og tjekke.

Mvh Anders
Med venlig hilsen,
Anders H. Nielsen


Brugeravatar
ahn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21 jun 2011 21:06
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8721
Årligt forbrug: 10 ton træpiller

Røg tilbage gennem stokersnegl?

Indlæg af ahn » 23 jun 2011 18:06

Klaus » 23 Jun 2011, 12:28 skrev:Det kan sagtens være din fylde snegl ikke fylder stokersneglen nok ! Så kan røgen passere. Juster fyldesneglen op til du kan se kornet køre med "rundt" i celleslusen og juster en smule ned igen.
Klaus: Min fyldesnegl styres af en fotocelle der sidder ca. midt i celleslusen. Så stokersneglen er konstant dækket af 5-10 cm brændsel. Korriger mig gerne hvis jeg måske har misforstået dit råd.
Mvh Anders
Med venlig hilsen,
Anders H. Nielsen

Brugeravatar
ahn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21 jun 2011 21:06
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8721
Årligt forbrug: 10 ton træpiller

Røg tilbage gennem stokersnegl?

Indlæg af ahn » 23 jun 2011 18:14

liagro » 23 Jun 2011, 14:57 skrev:Hej Anders
Det eneste der med sikkerhed vil løse dit problem er modulerende røgsuger, det koster ikke mere strøm at suge som at puste røggasserne igennem kedlen, så du skal ikke være bange for at få en røgsuger på.
Hilsen Karsten
P.S. er dit røgrør mellem stoker og skorsten isolerert ?
Karsten: Tak for råd - det er da også muligt vi bliver nødt til det. Men jeg håber at der stadig er andre forslag der kan prøves inden. Jeg kan ikke forstå at en nybygget skorsten ikke skulle have træk nok?? Og jo - vort røgrør er isoleret - det blev hurtigt nødvendigt fordi ellers drev vandet ud af det. Kan det hjælpe at isolere den del af skorstenen der står under taget? Kan vi have bygget en skorsten med for stor lysning? Kan der være andre forhold inde i kedlen der bremser røgen i at komme ud i skorstenen? Har overvejet at sætte trækstabilisator i (bl.a. fordi Liagro anbefaler det i fht. v. skorsten > 4m). Umiddelbart giver det ikke mening at en trækstabilisator kan afhjælpe problemet der jo mere minder om for lidt træk - men hvad mener du/I?

Mvh Anders
Med venlig hilsen,
Anders H. Nielsen

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Røg tilbage gennem stokersnegl?

Indlæg af Klaus » 23 jun 2011 19:02

ahn » 23 Jun 2011, 18:06 skrev: Klaus: Min fyldesnegl styres af en fotocelle der sidder ca. midt i celleslusen. Så stokersneglen er konstant dækket af 5-10 cm brændsel. Korriger mig gerne hvis jeg måske har misforstået dit råd.
Mvh Anders
Du har en af de "gamle" modeller så, og så er det ikke det der er fejlen. På de nye justerer man manuelt.
Jeg har trækstabilisator, men har også op mod 8 meter skorsten. Trækstabilisatoren giver et jævnt træk også på en kort skorsten.

kambaj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13 jun 2010 19:40
Mit fyr: Benekov MGM 15
Areal: 180
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 24kg dec/2010
Årligt forbrug: 6 t.
Geografisk sted: Ringsted

Røg tilbage gennem stokersnegl?

Indlæg af kambaj » 24 jun 2011 19:24

Jeg kan sagtens forstå din skepsis omkring en røgsuger når man har en skorsten der har det nødvendige træk og da du skriver at det er om vinteren hvor temperatur forskellen er størst og der er "drøn" på ville jeg heller ikke selv sætte sug på med den udgift til strøm og udstyr.
Fordelen ved en træk stabilisator ud over Klauses indlæg er også at man kan udelukke mangel på undertryk alene ved at se på spjældets stilling, min eget står lukket her i sommerhalvåret indtil kedlen bliver startet en gang om dagen når den så er igang åbner spjældet en smule men har kun meget lille røgudslip når kedlen får tændt op ved lågen da den giver et puff men intet derudover.
Jeg ville selv lede efter en fejl et andet sted da jeg selv er blevet overrasket over hvor lidt der kan medføre stor røg udvikling.

liagro
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 25 feb 2007 12:04
Mit fyr: MGM Comfort
Areal: 160
Brændsel: Diverse piller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Geografisk sted: Vildbjerg
Kontakt:

Røg tilbage gennem stokersnegl?

Indlæg af liagro » 25 jun 2011 06:34

Hej
Når der monteres røgsuger fjerners der samtidig effekt fra blæser, så netto strømforbuget er uændret. kort fortalt skrues der 20 watt ned på blæser og 20 watt op på røgsuger ved fuld last, en anden måde at sikrer undertryk i kedel er at fjerne vende sten i top, åbne røgtrækkets bypass helt samt fjerne retraderne, dette vil give en røg temp stigning på ca 70 grader og derved sikrer nødvendigt undertryk, dette har heller ingen påvirkning af strømforbrug, men nytte virkning vil falde markant.
Hilsen Karsten
Karsten
Tekniker/Sælger i Herning afdeling.
MGM Boilers aps DK 8860
http://www.MGM-pillefyr.dk


Besvar