Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi Multiheat - Hvor tit renser i jeres fyr? :-)

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
finschal
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 17 jan 2011 19:19
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 255
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Dagligt forbrug: 25-30
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Baxi Multiheat - Hvor tit renser i jeres fyr? :-)

Indlæg af finschal » 20 jan 2011 23:44

Update :)

Her til aften har jeg lige skrabet siderne / fladerne rene og fjernet en klump slagger. (Se billederne)

De 6 mm mørke og ret billige piller jeg tidligere har omtalt er jeg blevet lidt småirriteret på. :evil: Pillerne hedder Din Plus og kommer fra træpiller 24.

Jeg har jo forstået det er styringen af fyret og ikke er pillerne der afgør hvor god forbrændingen er. Der er dog ikke tvivl om at de lyse 8 mm kvalitetspiller fra Stampemoellen.dk brænder langt renere og efterlader kedlen pænere og næsten uden slagger. Sikkert fordi indstilligerne passer bedre til den type piller.

Jeg har ca. en halv palle tilbage af de 6 mm og de kommer ikke i fyret medmindre det er fordi jeg er kørt HELT tør. :-)

I dag har jeg bestilt 3 paller 8 mm piller fra GroGodt og jf. doktor thy så er de lyse og af god kvalitet. Glæder mig til de kommer. :great:

Indtil da kører jeg med de 8 mm kvalitetspiller som jeg har 15 - 20 sække tilbage af. Smider lige et par billeder op når den har kørt med dem et par dage, så kan vi se hvor meget pænere det ser ud.

Hvad er jeres erfaringer med slagger? den klump der er på billedet er kommet på 1 døgn ca. (med de "dårlige" piller)
Vedhæftede filer
foto kompri.jpg
sider skrabet rene
slagger.jpg
Klump slagger blev fjernet.
Baxi Multiheat 1,5 - Justeret af Doktor Thy - Besøg evt. http://www.finschal.dk


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Baxi Multiheat - Hvor tit renser i jeres fyr? :-)

Indlæg af Brandsen » 21 jan 2011 08:28

Halløj i forum,

Det er sjældent træpiller giver slagge i en Baxi, men når det alligevel sker, er det som regel fordi pillerne
indeholder sand, og sand giver normalt meget lyse slagger, som dit billede kunne tyde på.

Du kunne prøve at opløse en lille håndfuld piller i et glas vand, og se om der bundfælder sig noget sand,
for lige at kontrollere kvaliteten af disse 6 mm piller. 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Baxi Multiheat - Hvor tit renser i jeres fyr? :-)

Indlæg af snubbi » 21 jan 2011 09:06

hej
den slagge der er vist på billede ligner nå jeg køre med fyre flis med meget bark og nåle ,da det indholde en del sand og andre miniraler.det kunne se ud som pillerne var lavet af bark elle med et stort indhold af bark.
nå du for de andre piller kan du blande en sæk eller to dårlig pille hver gang du fylder tanken så bliver de brugt uden at lave for meget ballade :great:

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Baxi Multiheat - Hvor tit renser i jeres fyr? :-)

Indlæg af Bigfoot » 21 jan 2011 10:05

den slags slagger lavede min baxi også en hel skovlfuld af i døgnet (altså den der lille herdskovl der medfølger), Og det var fordi der var så meget smuld i pillerne, og sikkert også deraf skidt og sager.
For meget ilt til pillerne, kan også gøre det. Læste engang noget med smeltepunktet for aske og sådan, danner slagger, og måden at få den slags temperaturer op i herden, er ved store mængder af ilt, og for lidt brændsel til at tage sig af ilten.

Jeg har prøvet en del i mine indstillinger, og kan se at det især er på 30% den laver skidtet. Bare at sænke ilt fra 13 til 12, halverede delen af slagger for mit vedkommende. Så det ligger helt nede i marginalerne.
Men skidt og skrammel i pillerne, det kan man jo ikke gardere sig for. Jeg købte barlinek i god tro om at det var noget af det bedste, og hvor tog jeg dog bare fejl.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

HSC
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 262
Tilmeldt: 08 jun 2007 10:02
Mit fyr: Baxi 2.5 - 600L
Areal: For tiden kun 100m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: 28kg/døgn
Geografisk sted: Vestlolland

Re: Baxi Multiheat - Hvor tit renser i jeres fyr? :-)

Indlæg af HSC » 21 jan 2011 13:20

finschal » 19 Jan 2011, 21:19 skrev:Må have købt den iltstyring, det kan da kun gå for langsomt. :-)

Ok, prøver at give den ventil fuld skrue.
Thy er gud - men vil næsten sige iltstyring er mere gud :D

- kig i tråden om lambda sonde og find de gyldne bygge tips... been there done that!
/HSC - Henrik C

BAXI 2.5 Multiheat m. 600L magasin, iltstyring (homemade), Vølund Quattro, 2x12m fjernvarmerør, Danfoss RAVK ventil+føler VVB, BAXI trækstabilistor.


Brugeravatar
finschal
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 17 jan 2011 19:19
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 255
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Dagligt forbrug: 25-30
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Baxi Multiheat - Hvor tit renser i jeres fyr? :-)

Indlæg af finschal » 21 jan 2011 15:21

snubbi » 21 Jan 2011, 09:06 skrev:hej
den slagge der er vist på billede ligner nå jeg køre med fyre flis med meget bark og nåle ,da det indholde en del sand og andre miniraler.det kunne se ud som pillerne var lavet af bark elle med et stort indhold af bark.
nå du for de andre piller kan du blande en sæk eller to dårlig pille hver gang du fylder tanken så bliver de brugt uden at lave for meget ballade :great:
Ok, det kan sagtens være at det er årsagen. Ja, du har ret.. jeg kan jo blande lidt. :great:
Baxi Multiheat 1,5 - Justeret af Doktor Thy - Besøg evt. http://www.finschal.dk

Brugeravatar
finschal
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 17 jan 2011 19:19
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 255
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Dagligt forbrug: 25-30
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Baxi Multiheat - Hvor tit renser i jeres fyr? :-)

Indlæg af finschal » 21 jan 2011 15:28

Bigfoot » 21 Jan 2011, 10:05 skrev:den slags slagger lavede min baxi også en hel skovlfuld af i døgnet (altså den der lille herdskovl der medfølger), Og det var fordi der var så meget smuld i pillerne, og sikkert også deraf skidt og sager.
For meget ilt til pillerne, kan også gøre det. Læste engang noget med smeltepunktet for aske og sådan, danner slagger, og måden at få den slags temperaturer op i herden, er ved store mængder af ilt, og for lidt brændsel til at tage sig af ilten.

Jeg har prøvet en del i mine indstillinger, og kan se at det især er på 30% den laver skidtet. Bare at sænke ilt fra 13 til 12, halverede delen af slagger for mit vedkommende. Så det ligger helt nede i marginalerne.
Men skidt og skrammel i pillerne, det kan man jo ikke gardere sig for. Jeg købte barlinek i god tro om at det var noget af det bedste, og hvor tog jeg dog bare fejl.
Ok, godt at høre at det ikke kun er mig der har oplevet det. :-) :D Py ha, det er en videnskab det her af og til.. Men jeg må jo ind og google lidt på slaggerdannelse i det hele taget for at blive klog på det.

Så vidt jeg husker så ligger jeg på 10 på blæs på lav (30%)... Ud over slagger som er der med de dårlige piller så kører det meget godt. :great:

Mht. Barlinek så har jeg hørt og læst det samme.. Nemlig at de skulle være så god kvalitet men er det ikke alligevel.
Baxi Multiheat 1,5 - Justeret af Doktor Thy - Besøg evt. http://www.finschal.dk

Brugeravatar
finschal
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 17 jan 2011 19:19
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 255
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Dagligt forbrug: 25-30
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Baxi Multiheat - Hvor tit renser i jeres fyr? :-)

Indlæg af finschal » 21 jan 2011 15:30

HSC » 21 Jan 2011, 13:20 skrev: Thy er gud - men vil næsten sige iltstyring er mere gud :D

- kig i tråden om lambda sonde og find de gyldne bygge tips... been there done that!
Ok, jeg må ind og få den iltstyring bestilt inden længe. Det har doktor Thy også rådet mig til. Har læst en del i den tråd hvor det er beskrevet hvordan man bygger en iltstyring selv... Tror dog jeg vælger at købe en original selvom det er dyrere.
Baxi Multiheat 1,5 - Justeret af Doktor Thy - Besøg evt. http://www.finschal.dk

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi Multiheat - Hvor tit renser i jeres fyr? :-)

Indlæg af thy » 21 jan 2011 18:37

hvor mange har du entelig af de dårlige....

kunne entelig godt tænke mig at bytte en 10 sække sårn lige for at prøve dem..

de var også mørkere end noget af de piller jeg har set.. .

men hvis du blander dem så går det nok...

hvis kedlen bliver lys ...så sænker du blæs lav til 8... som det siges for høj blæs hjælper ikke hvis der er slakker
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
finschal
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 17 jan 2011 19:19
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 255
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Dagligt forbrug: 25-30
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Baxi Multiheat - Hvor tit renser i jeres fyr? :-)

Indlæg af finschal » 21 jan 2011 19:23

Halløj Thy

Måske lagde du mærke til at der står 2 hele paller og 2 halve..

De 2 fulde paller er ikke mine, det er nogen jeg har stående for en kammerat.

Jeg har godt en halv palle tilbage af de "dårlige".. du må gerne få 10 poser.. Skal ikke have noget igen. :-)
Baxi Multiheat 1,5 - Justeret af Doktor Thy - Besøg evt. http://www.finschal.dk


Besvar