Indstillinger for Baxi MH 1.5 med rapshalmpiller

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
JesperE
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16 mar 2010 15:12
Mit fyr: Baxi MultiHeat 1.5
Areal: ca 170m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 4,5 tons
Geografisk sted: Haslev, Midtsjælland

Re: Indstillinger for Baxi MH 1.5 med rapshalmpiller

Indlæg af JesperE »

Jeg har ikke opgivet endnu.

Jeg har ikke fået skaffet foderkridtet endnu - har ikke haft tiden, og ved ikke lige hvor jeg skal finde det. Har Land&Fritid (DLG) det mon?
Går netop her til aften og leger med indstillinger af blæser, ilt% mv.
Det store problem er jo at pillerne ikke bliver til "pulveraske", som kan blæses væk, men beholder formen og brænder sammen til en stor klump, som meget hurtigt fylder kammeret op.
Jeg kan ikke rigtigt finde ud af om de brænder sammen pga. for høj eller for lav varme (eller det bare er en kedelig egenskab de har).
Hvis det er for høj varme, så skal ilt% vel sættes ned (?)

Jeg prøver lige nu med forhøjet blæs - for at få pustet de tungere klumper væk - og lavere ilt for at se om det giver mindre sammenbrænding.
Om en times tid har den kørt 2 timer med disse indstillinger og ser det fornuftigt ud, så får det lov til at forsætte til i morgen.
Ellers skruer jeg tilbage igen.

Jeg vender tilbage når nye erfaringer er opnået.

Jesper

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Indstillinger for Baxi MH 1.5 med rapshalmpiller

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Det er vel heller ingen grund til helt at give op og smide skidtet ud. Jeg prøvede at fyre med rapshalmpiller der indeholdt 65% rapshalm og 35% korn, og samtidigt indeholdt pillerne både kridt og zink. De brændte fint, og har høj brændværdi, men mængden af aske var helt vanvitttig.

Nu bliver de så bare blandet i det jeg ellers fyrer med, indtil den erfarne Baxi har omsat det hele til go' varme.

Ja, Land & Fritid (DLG) har et produkt der hedder Anti Slag, grundlæggende bare kridt i en 10 liter spand.
Selvfølgelig alt for dyrt i forhold til at købe et læs foderkridt, men hurtigt og nemt til lige at lave en test af, om mon tilsætning af f.eks 1 - 2 % kridt reducerer problemet med slagge og aske.

Jeg har ca 5 liter Anti Slag stående, som du eventuelt kan hente til forsøget, hvis du alligevel kommer i nærheden af 4300 området 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Indstillinger for Baxi MH 1.5 med rapshalmpiller

Indlæg af Meldgård »

Jeg har dårlige erfaringer med foderkridt fra Land og Fritid (DLG)= Dankalk.

Jeg blander det i byg,og det fra dlg er tilsat 6 % aske,om det er årsagen til der kommer slagge ved jeg ikke,men det fra Kongerslev Kalk kører uden problemer,
Anti Slag og Kongerslev har samme struktur når man strør det over kornet,det fra DLG virker mere tung :shock:
JesperE
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16 mar 2010 15:12
Mit fyr: Baxi MultiHeat 1.5
Areal: ca 170m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 4,5 tons
Geografisk sted: Haslev, Midtsjælland

Re: Indstillinger for Baxi MH 1.5 med rapshalmpiller

Indlæg af JesperE »

Nå, nu har jeg kørt en 4 timers test med foderkridt fra DLG/Land & Fritid (DanKalk). 2% i en pose rapshalmpiller og der var ingen synlig forskel på askens struktur/lyst til at klumpe sammen.
Jeg ved ikke om foderkridt fra en anden producent ville give andet udslag - jeg har ikke lige nogen anden leverandør i nærheden, men nogen taler jo om at kridtet fra Kongerslev Kalk er bedre.
Nu har jeg dog tømt magasinet igen og hælder 2-3 poster træ på igen - bare for lige at genfinde glæden ved pillefyr. Den har godt nok været sat på lidt af en prøve den seneste uge :-)
Og så vil jeg bruge lidt af lørdagen på at bygge ny bund til magasinet efter Arne Skovs tegning viewtopic.php?f=22&t=5731&start=10
Hvis den kan afhjælpe problemet med at smulder stopper tilløbet til sneglen, så ender jeg jo med at blive en lykkelig mand :-)

Jeg har forsøgt at få kontakt med producenten af rapshalmpillerne i dag for at høre, om de har nogle gode forslag/anbefalinger til løsning af problemerne, men det er ikke lykkedes mig at fange dem. Jeg prøver igen på mandag.

God weekend

Jesper - som nu ikke skal tømme aske 2 gange om dagen :-)

Besvar