Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Savssmuld i bunden

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Savssmuld i bunden

Indlæg af thy » 13 feb 2010 23:02

eller bruge triket med lidt olie i pillerne... det klarer smuldet feks.. skotte/woody snegl..


PS.. de må have ændret magasinet engang.. har aldrig haft problemer med at køre helt tomt :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


ArneSkov
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18 okt 2009 07:32
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 200
Brændsel: Piller og savsmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Hørning, Jyland

Re: Savssmuld i bunden

Indlæg af ArneSkov » 14 feb 2010 00:15

Hej Alle

Det jeg,som har lagt tegningen ud her i forumet af den ekstra bund. Jeg vil blot føje til at jeg har brugt den i 3 år - og den dur bare.

Forslagene med at polere siderne i magasinet, olie osv mener jeg ikke har gang på denne jord. Dette begrunder jeg med at årsagen til at det pakker op ad siderne skyldes, hvad jeg vil betegne som en fejlkonstruktion af magasinets bund.
Sneglen kører frit hævet fra bunden, derved kan pillerne ikke løbe til sneglen - og med tiden som der samler sig mere og mere smuld, så bliver problemet bare værre og værre.

For at problemet kan løses skal der være bevægelse pillerne og de skal kunne skride ned til sneglen. Dette er lige hvad den ekstra bund sørger for. Den virker nærmest som en "fælde", hvor når støvet først er skredet ud over kanten og ned i den rende, som der bliver dannet mellem de to bunde på hver side af sneglen. Herfra er der ikke nogen vej tilbage og smuldet bliver trukket med ind til brændkammeret, hvor det kan gøre gavn.

Hvis nogen skulle komme forbi Århus-egen, så er jeg hjemme for et lille "åben fyr arrangement" ;-)

Mvh

Arne

Besvar