Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lidt hjælp til 2,5 mh m. iltstyring

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Jesper1981
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 20 dec 2009 23:37
Mit fyr: Benekov R15 tornado
Areal: 197
Brændsel: Samba Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 8-10
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Vestjylland- Skjern

Lidt hjælp til 2,5 mh m. iltstyring

Indlæg af Jesper1981 » 02 jan 2010 22:26

Vi overtog pr 1 dec en ejendom på 200 m3 hvor der står et baxi 2,5 mh med iltstyring jeg har aldrig arbejdet med stoker før men jeg syntes forbruget er meget højt.. Vi fyrer pt med træpiller og bruger ca 40 kg om dagen... Jeg har været inde og kigge på indstillingerne og de følger meget godt det der står i instruktionsbogen men jeg har lagt mærke til at sneglen kører ca hver 20. sek og kører i 0.5 sek ved høj ydelse men kører meget meget sjældent på høj ydelse men på den lave kører den stadig ca hver 20. sek men så kun 0.3 sek og asken ser fin ud og ligger rigtig men kan det virkelig passe at den på den lave skal køre for hver 20 sek.. Jeg syntes jeg har kigget instruktionsbogen igennem 1000 gange og kan ikke finde i hvilken menu jeg kan få ændret pausen sneglens mellem sneglens køretid på den lave.. Håber i kan hjælpe og evt gerne komme med andre ting...


danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Lidt hjælp til 2,5 mh m. iltstyring

Indlæg af danni-nielsen » 03 jan 2010 00:06

Hvor godt er huset isoleret og ligger det på en åben mark uden for mange træer omkring?

Er der monter en trækstablisator ( en lille klap der kan vippe når det blæser er monteret enten på røgrør eller i skorstenen)?
Hvis ikke er det en rigtig god ide og få det monteret ( sænker forbruget en lille smugle) da det giver et mere jævnt træk i fyret.

Grunden til jeg spørger er at nu her hvor det er meget koldt og hvis det så også blæser lidt, vil der blive trukket meget varme ud af huset med et lidt større forbrug tilfølge.
40 kg lyder ikke så volsomt hvis der ikke forfindes ret meget isolering i huset.

En 2,5 er også et volsomt stort fyr til de kwm du har.
En 1,5 ville nok være mere økonomisk.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Lidt hjælp til 2,5 mh m. iltstyring

Indlæg af Brandsen » 03 jan 2010 12:07

Jesper,
Det lyder som om Baxi'en virker lidt anderledes end man skulle tro. Du kan via menuen indstille køretiden for sneglen på henholdsvis høj last og lav last, f.eks 0,5 sek og 0,3 sek. Men herefter er det netop iltstyringen der regulerer hvor tit sneglen skal køre, så det kan du ikke stille på menuen, når du har iltstyring på, for det er faktisk en af de vigtigste fordele ved iltstyring, at det reguleres automatisk :?
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Lidt hjælp til 2,5 mh m. iltstyring

Indlæg af thy » 03 jan 2010 12:58

har snakket i tlf... om problemet.. Fyret kørte som det skulle de 20 sek var sek han talte og det viste sig at ikke holde helt stik...

så det var bare lige at forklare de forskelige ting i styringen...

så nu er den optimeret :great:

Ps han har fået baxien med i et huskøb og var så lidt på bar bund med justering(havde bare den brugsanvisning der er med og det er jo noget tungt stof)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Jesper1981
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 20 dec 2009 23:37
Mit fyr: Benekov R15 tornado
Areal: 197
Brændsel: Samba Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 8-10
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Vestjylland- Skjern

Re: Lidt hjælp til 2,5 mh m. iltstyring

Indlæg af Jesper1981 » 03 jan 2010 21:35

Takker til Thy for fantastisk rådgivning snakkede med ham ca kl 11 og har lige været ude og kigge og den har nok ca ædt det halve af de 25 kg piller jeg smed i så det ender nok ca på 25 kg nu istedet for de ca 40-50 kg igår... og så meget har vejret ikke ændret sig endnu så nu kører det vidst... :great:


Besvar