Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi 2,5 korn fyring...

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af thy » 01 dec 2009 23:10

foresten....vender det modsat i nogle promversioner...så det er nok ikke her fejlen ligger..
lyder mest som syrventil drypper eller vand i bunden som du beskriver så godt..

3) Check at der ikke er byttet om på indstillingerne for høj og lav snegletider
3a) Jeg synes at kunne huske, at menu på printpladen ikke stemte overens med instruktionsbogen. Der stod sådan set det rigtige begge steder, men ikke i samme rækkefølge, og dermed kunne man nemt komme til at få byttet om på høj og lav, og det kunne forklare dit symptom a).
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


HSC
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 262
Tilmeldt: 08 jun 2007 10:02
Mit fyr: Baxi 2.5 - 600L
Areal: For tiden kun 100m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: 28kg/døgn
Geografisk sted: Vestlolland

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af HSC » 02 dec 2009 14:40

I skrivende stund kører BAXI på L - med 70 grader i fremløb og 135 grader røggas...
Aske renset ud i aftes på billede 3 og resten er som kedel ser ud lige nu...

Brandsen - det er nogle fænomenale indlægt du laver FED læsning...
Vedhæftede filer
02.12.09 4.JPG
02.12.09 3.JPG
02.12.09 2.JPG
02.12.09 1.JPG
/HSC - Henrik C

BAXI 2.5 Multiheat m. 600L magasin, iltstyring (homemade), Vølund Quattro, 2x12m fjernvarmerør, Danfoss RAVK ventil+føler VVB, BAXI trækstabilistor.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af Brandsen » 02 dec 2009 20:37

Hej Henrik,
Dejligt at se du fik den til at køre på lav last, godt arbejde !
Nu ligner det meget mere mit anlæg. Jeg kører med 70 grader i fremløb, og min røgtemp har stille og roligt sneget sig op på 130 - 140 grader, dels fordi Baxi'en arbejder lidt mere pga det lidt koldere vejr er, og dels har jeg ikke renset kedlen siden 07/11-2009.
Kan også se at bålet på din Baxi ligner mit, tæt på snegle enden, og når ikke ud til enden af snegle forlængeren.
Din aske ligner også den bunke jeg har efter 1 døgns kornfyring.
Jeg vil stadig forsøge at være lid mindre rundhåndet med kridt i min næste tankfuld korn, håber de vil resultere i lidt mindre aske..... vi får se.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

HSC
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 262
Tilmeldt: 08 jun 2007 10:02
Mit fyr: Baxi 2.5 - 600L
Areal: For tiden kun 100m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: 28kg/døgn
Geografisk sted: Vestlolland

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af HSC » 03 dec 2009 13:43

Prøvet at ringe til BAXI men når man trykker sig ærligt igenenm deres omstillings menu - ryger man pænt ud igen...

Mit spørgsmål går på om der er nget forgjort i, at have få skiftet hele frontpanel + relæer til styring af snegl ud på min kedel fra 1998???

Som fyrer står nu skifter den tit op på Høj ydelse og kan stå i llaanngg tid og prøve at få temperaturen op fra eksempelvis 64 grader i fremløb...

Og hvis fyret har været lukket ned og starter fra rumtemperatur går der adskillige timer...

Tænker om følere m.m. bør skiftes ud også?
/HSC - Henrik C

BAXI 2.5 Multiheat m. 600L magasin, iltstyring (homemade), Vølund Quattro, 2x12m fjernvarmerør, Danfoss RAVK ventil+føler VVB, BAXI trækstabilistor.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af thy » 03 dec 2009 15:52

ydelsen på høj bør sættes op.. det sku klare det
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af Brandsen » 03 dec 2009 17:02

Hej Henrik,
Prøvede at sende en meget lang SMS i går aftes ca 23:00, men mobilen sagde den skulle hugges op i 4 dele for at blive sendt, så jeg ved ikke om du modtog den.

Som Thy skriver, så burde Baxi'en snildt kunne bringe dit fremløbs temp op i en fart.
Det lyder helt forkert, at du i går kan køre i lav last, fremløb på 70 grader og røg temp på 140 grader, mens den sent i går aftes, og ni igen i dag hamrer løs på høj last, uden at kunne drive fremløbstemp over 64 grader.

Begynder mest at hælde til en teori om luft i anlæget, så varmen ikke overføres rigtigt til det cirkulerende vand, så prøv at se punkt 7 i tidligere indlæg. ( Jeg kom til at taste 2 bar tryk på mit anlæg, det er altså kun på 1 bar )

Jeg vil anbefale at skukke anlægget i wwekenden, og så tale alle punkter én for én, selv om de ikke alle er lige sandsynlige. De er jo hurtige og gratis at kontrollere ;-)

.... og så måske tilføje et par yderligere punkter :

8) Check cirkulationspumpen
Jeg formoder du har en cirkulationspumpe og shunt ventil siddende lige over fyret ?
8a) Check der er lys i knap på panelet for cirkulationspumpe
8b) Det er ikke nemt at høre om pumpen faktisk kører på de nye Grundfos pumper, men prøv at lægge hånden på den, samtidigt med du tænder og slukker nogle gange på panelet, så kan du mærke en svag sitren når pumpen kører.
8c) Luft i pumpen kan også være et problem, så prøv at udufte pumpen, ved at linde den store forcromede skrue der sidder på siden af pumpen, der skal blot komme et lille stænk vand ud, så er du er sikker på den er ok, men hvis der lige kommer et hvæs først, så har der været en luftlomme i pumpen..

9) Check temp følerne
Som vi talte om telefonisk tidligere på ugen, kunne det også være defekte følere, som du også selv nævner, selv om tallene de viser jo lyder rigtige nok. En defekt føler ville nok vise helt absurde værdier.
9a) Men, kunne du ikke lige 'låne' konens eller svigerindens elektroniske stege termometer, og så tape føleren fast på hhv fremløbs røret og herefter retur røret, for at kontrollere at stege termometret er enig, med de værdier du aflæser i panelet ?
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

HSC
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 262
Tilmeldt: 08 jun 2007 10:02
Mit fyr: Baxi 2.5 - 600L
Areal: For tiden kun 100m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: 28kg/døgn
Geografisk sted: Vestlolland

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af HSC » 06 dec 2009 20:37

Lægger her et par billeder af status:

Baxi har kørt 2 døgn siden jeg kun tømte det for aske fredag aften, og lige tømning lørdag formiddag.
Og det var KUN tømning af aske i alle kanter/samlinger/røgkasse.
Fredag aften stod det i mere end 1 time på 64 grader i fremløb og på H ydelse...

Kører pt. disse indstillinger:

H:
40%
24 sek.
135-150grader

L:
26%
52 sek.
110-120 grader

Asken er fin og porøs når man rører i den...
Ligger faktisk stabilt på 70 grader på lav men når vi så åbner en radiator og den skal lave lidt falder den til 64 grader... Og skal lige hente den op igen, men det er vel meget normalt, samme gør sig gældende efter tømt varmtvandsbeholder...

Ser ganske fornuftigt ud lige pt. vil jeg mene... har ikke lige målt forbrug!

Mit vandtryk er 2 bar, renset og tjekket trækstabilisator (dog var det stykke metal, som går rundt om røgrør og holder selve stabilisatoren på plads, bøjet ned og gjorde faktisk, at klap kunne kunne vippe små 5mm!!!)

Når jeg justerer holder jeg meget øje med, at røgen er usynlig og ikke blå, samt at arnestedet ligger meget tæt på sneglen... men det er ikke altid muligt i virkeligheden syntes jeg :roll: så småjusterer lidt hele tiden for at finde det optimale...
MEN MEN det optimale er vel iltsyring på og så sætte sig tilbage og nyde Mrs. BAXI selv klare skærene...???

God aften
Vedhæftede filer
06.12.2009 3.JPG
06.12.2009 2.JPG
06.12.2009 1.JPG
/HSC - Henrik C

BAXI 2.5 Multiheat m. 600L magasin, iltstyring (homemade), Vølund Quattro, 2x12m fjernvarmerør, Danfoss RAVK ventil+føler VVB, BAXI trækstabilistor.

HSC
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 262
Tilmeldt: 08 jun 2007 10:02
Mit fyr: Baxi 2.5 - 600L
Areal: For tiden kun 100m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: 28kg/døgn
Geografisk sted: Vestlolland

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af HSC » 12 dec 2009 23:52

Så har jeg renset kedel 100%, skrabet alt rent med spartel og skrabejern, renset luftkanaler, aftræksrør og røgkasse...
Skruet aftapningsskruen ud og renset i hullet (dog ingen snavs eller vand)

Startet op her kl. 23.00 og følger den nu hvornår den er oppe på SET 75 grader...

Kedel sveder, nok kondens, nærmest så det løber ned af siderne og kan også se det på sten i låger...
Røgen ligner et damplokomotiv også... :|

Opdagede at slagger/baj sad nærmest rundt om snegl i nederste halvdel i sneglekanalen...
- måtte bruge hammer og mejsel for at løsne det... (se billeder)

Sat tiden på H til 28 sek, da der lå meget korn i brændkammer!

Er ved at være derhenne nu, hvor BAXI ønsker sig en iltstyring, røgkrave og nye sten i låger samt pakninger i julegave :lol:
Vedhæftede filer
DSC00025.JPG
DSC00024.JPG
DSC00023.JPG
/HSC - Henrik C

BAXI 2.5 Multiheat m. 600L magasin, iltstyring (homemade), Vølund Quattro, 2x12m fjernvarmerør, Danfoss RAVK ventil+føler VVB, BAXI trækstabilistor.

HSC
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 262
Tilmeldt: 08 jun 2007 10:02
Mit fyr: Baxi 2.5 - 600L
Areal: For tiden kun 100m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: 28kg/døgn
Geografisk sted: Vestlolland

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af HSC » 13 dec 2009 09:11

Nu er vi oppe og køre, bøvlede med den gik på A1 et par gange sent i aftes... hm årsag ukendt men tændvæske væede træpiller ind igen og en tændstik til så gik det igen...
Fulgte furer lidt igennem natten GAB...

Her til morgens kører det på H med 70-71 grader i fremløb og en røggastemperatur på 120-125 grader...
/HSC - Henrik C

BAXI 2.5 Multiheat m. 600L magasin, iltstyring (homemade), Vølund Quattro, 2x12m fjernvarmerør, Danfoss RAVK ventil+føler VVB, BAXI trækstabilistor.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af Brandsen » 13 dec 2009 20:04

Hej,
Det var også 'store rensedag' på min Baxi 2,5 i dag, efter den have ædt sig gennem 1t kornspild, og ikke blevet renset siden 07/11-2009. Kørte de seneste taknfulde igennem uden kridt, fordi jeg var træt af de meget store askemængder, til gengæld skal jeg rage slagge ud morgen og aften.

Jeg havde også noget tjæreagtigt beg siddende i bunden af sneglens kanal, men det gik rimeligt nemt af ved hjælp af et stykke tentorstål på godt 1m længde, som jeg har skåret spidsen meget skråt af, sådan spidsen nærmest ligner en fyldepen. ( tentorstål = de 8mm runde jernpæle der ofte avendes til el-hegn ). Jeg lavede det oprindeligt ifm en tilbagebrand der udløste vandoverrisling, og det pakkede pillerne så hårdt i kanalen at sneglen ikke kunne dreje rundt, men de blev så løsnet med tentorstålet, det kan nemlig kommer rundt om sneglen inde i snegle kanalen, og faktisk om nødvendigt nå helt ind i bunden af tanken. Men sådan et stykke tentor stål er altså også fortrinlig til at løsne slagge og beg med, især fordi man så ikke skal lige med hele overkropen inde i brænd kammeret, i en besværlig arbejdsstilling med hammer og mejsel :?
Det burde faktisk være standard redskab der følger med en ny Baxi.

Nogen har også efterspurgt vandtryk, så det prøvede jeg lige at holde øje med i dag. Jeg kører med 1 bar i normal drift, men da Baxi'en var kølet af og jeg var færdig med at rense, dt tog lige godt 1 time, så var vandtrykket faldet ca 0,2 bar, hvor retur temperaturen samtidgt var faldet fra de normale 65 grader ned til 45 grader.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar