Baxi 2,5 korn fyring...

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Thomassen
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 10
Tilmeldt: 23 nov 2009 17:51
Mit fyr: Baxi MH 2,5
Areal: 220+100
Brændsel: korn
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 35-40
Årligt forbrug: 8-10
Geografisk sted: Slagelse

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af Thomassen »

Hej Flemming

Har lige fået sat et brugt MH 2.5 op fra 2002. Jeg er startet hårdt og brutalt op med at fyre med korn - da det jo praktisk taget ikke koster penge i øjeblikket!

Jeg kører uden snegleforlænger, da der ikke fulgte sådan en med og jeg umiddelbart kun kan se at den er i vejen når man skal "rode" derinde. Jeg blander ca. 1% foderkalk i(måske lidt mere - jeg er nok lidt rundhåndet med det)

Jeg fyrer ca. 200 kvm ok isoleret bolig op samt ca. 100 kvm værkstedsbygning/vaskerum uden nævneværdig isolering.

Instillinger lige nu er følgende - eksperimenterer stadig lidt og der er jo forholdsvist varmt udenfor lige pt.
H:
snegletid 0,5
blæs 35%
tid imellem snegl den kører ca. 30 sek

L:
snegletid 0,3
blæs 15%
tid imellem snegl den kører ca. 45 sek

Pausefyring 10-12 min.

Jeg har ikke nogen slagger(ganske lidt) og fin hvid/grå aske bliver fint blæst ud til kanten af brændkammeret. Jeg fjerne aske én gang om dagen og min røgtemp. ligger omkring 115-160 grader.

Jeg startede op med lidt mere blæs - men det gav for meget pausefyring - men med mere blæs var der overhovedet ikke slagger. Så måske når/hvis der bliver koldere så sættes blæs lidt op og pausen imellem sneglen kører lidt ned.

...Det var en lang forklaring - måske du kan bruge noget af det! :lol:

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af Brandsen »

Hej Flemming,

Jeg kører med kornspild på en Baxi 2.5, men selv om det er med iltstyring, så kan du måske få lidt info alligevel, da der desværre ikke er ret mange der har svaret på dine spørgsmål om indstillinger uden iltstyring :
prom 108
H24
L50
b50
r 0,0
dvs fabriksindstilling på denne del
herefter
-40
H 0,3
L 0,2
p05
8.0 H
6.0 L
dvs lidt kortere snegletider end fabriksindstillingerne ( nu er det jo også lunt i vejret for tiden )

- går meget sjældent i 100% drift, og går aldrig i pausefyring ( varmer altså også over 450 m2 )
- kører med snegleforlænger ( den roder jo lidt rundt i bålet, men ved ikke rigtigt om det egentlig hjælper )
- bruger rent kornspild uden træpiller
- ingen lugt gener overhovedet af nogen art ( men kører altså heller aldrig i pausefyring )
- i de ældre baxi manualer var indstillingerne for træpiller 100% lig med indstillingerne for korn
- rager aske og slagge ud i askeskuffen daglig, tømmer skuffen hver 2 eller 3 dag
- bålet ligger ret tæt på enden af sneglen, når sjældent ud til enden af snegleforlængeren
- dagligt forbrug ca 50kg kornspild ( vægtfylde ca 0.730 )
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Thomassen
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 10
Tilmeldt: 23 nov 2009 17:51
Mit fyr: Baxi MH 2,5
Areal: 220+100
Brændsel: korn
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 35-40
Årligt forbrug: 8-10
Geografisk sted: Slagelse

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af Thomassen »

Hej igen

Har sat min "lav" lidt ned til 50 sek mellem sneglen kører og blæs ned til 12. Nu kører den praktisk taget aldrig pausefyring. Jeg har sat fremløbet til at skulle køre på 80 grader. Ved disse ændringer i mine indstillinger kører fremløbet nu op på ca. 77-78 grader og så kører den ned på lavt trin der knap kan holde temperaturen oppe. dvs efter noget tid falder fremløbet til 6 grader under de 80 - hvorefter fyret skifter til høj styring igen osv.

Jeg kører med rent hvede nu(før var det byg) dog stadig tilsat foderkalk...det giver lidt flere slagger end byggen, men det brænder fint.

Mvh Thomassen
Flemming
Stoker I
Stoker I
17
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11 feb 2007 11:40

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af Flemming »

Tak Thomassen og Brandsen

Det var en fin beskrivelse, jeg vil nær studere og afprøve nogle af indstillingerne.
HSC
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 262
Tilmeldt: 08 jun 2007 10:02
Mit fyr: Baxi 2.5 - 600L
Areal: For tiden kun 100m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: 28kg/døgn
Geografisk sted: Vestlolland

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af HSC »

Aften her på siten!

Beklager jeg først sætter mit svar ind nu...

Menu:
Prom 110
H15
L60
B50
R0.0

Driftformknap:
-20
H0,2
L0,3
P05
no-

H:
36%- blæs
30 sek.

L:
28% blæs
56 sek.

P:
10 min.

Kører med snegleforlænger (bruger et stykke fladjern 5x30mm i 80 cm længde til at rode inde under snegleforlænger med)
Ingen iltstyring
Trækstabilisator
Fyrer 100% med hvede
Når det er lunere i vejret kan den gå på pause (har kun 200 kvm)
Går ofte på Høj ydelse for, at hente temperatur op...

Har I problemer men aflejringer af sod/baj i sneglehullet?

I forhold til Brandsen's indlæg burde jeg kunne justere mere ind og undgå både pause/høj... eller har iltstyring sådan en effekt?
/HSC - Henrik C

BAXI 2.5 Multiheat m. 600L magasin, iltstyring (homemade), Vølund Quattro, 2x12m fjernvarmerør, Danfoss RAVK ventil+føler VVB, BAXI trækstabilistor.

HSC
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 262
Tilmeldt: 08 jun 2007 10:02
Mit fyr: Baxi 2.5 - 600L
Areal: For tiden kun 100m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: 28kg/døgn
Geografisk sted: Vestlolland

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af HSC »

Min røggastemperatur ligger på

H:140-150 grader
L: 110-115 grader
/HSC - Henrik C

BAXI 2.5 Multiheat m. 600L magasin, iltstyring (homemade), Vølund Quattro, 2x12m fjernvarmerør, Danfoss RAVK ventil+føler VVB, BAXI trækstabilistor.
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af Brandsen »

Hej Henrik,
Det lyder ikke helt rigtigt. Jeg kører ganske vist med iltstyring, og kornspild, men det er 80 - 90% hvede, resten lidt byg og majs som landmanden ved en fejl fik rodet sammen, så det burde grundlæggende ligne mit, men giver lige lidt flere oplysninger, som evt. kan hjælpe med til at identificerere forskelle :
Jeg har ikke beg ved snegleudgangen.

Kører næsten altid på lav drift. Baxi'en går aldig i pause, og kun i høj drift når jeg har slukket af én eller anden grund, f.eks efterrensning. ( Eller når jeg glemmer at tænde igen, når jeg har raget aske ud )
Har lige været ude at kontrollere, min røgtemperatur er 120 grader, har sidst renset Baxi'en 07/11-2009.
Det kunne se ud som om du har fået byttet om på høj og lav ? H 0.02 og L.03 ?? Eller skrivefejl ?

Jeg roder ikke under snegleforlængeren, instruktionsbogen siger at Baxi kører bedst når der ligger aske op over de 4 huller der giver underluft. I praksis hos mig, er de 2 bageste dækket af aske og slagge, mens de 2 forreste selv blæser fri for aske.

I øvrigt er jeg begyndt at tilsætte lidt kalk, og det reducerer den hårde slagge gevaldigt, men til gengæld har jeg fået betydeligt mere aske, rigtigt meget mere, selv om det er en meget let og porøs aske der bliver blæst væk fra bålet, så nu skal jeg tømme aske hver dag ! Asken støver også ret meget mere i fyrrummet !
Ved ikke rigtigt hvad jeg foretrækker, hård slagge der skal fjernes hver 2 eller 3 dag, eller meget porøs aske der skal fjernes hver dag ?
Jeg har måske været lidt for rundhåndet med kalken, så jeg vil nu prøve at reducere kalken en smule.

Der ryger for tiden ca 55kg kornspild dagligt genem Baxi'en til ca 450 m2 opvarmet areal.
Vægtfylden for kornspildet er ca 0.730, mod ca 0.590 for træpillerne, så der er altså mere 'gods' i det korn jeg bruger for tiden.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af Brandsen »

Henrik,

Som diskuteret telefonisk, så synes jeg der må være noget helt grundlæggende galt, fordi vores anlæg burde ligne hinanden meget, bortset fra at jeg kører med iltstyring, og naturligt har lidt højre dagligt forbrug, pga de flere m2 der opvarmes.
Forstod dine indstillinger / symptomer er :
a) kører næsten altid i høj last
b) beg og slagge ved enden af sneglen
c) lidt fugtig når der startes op, efter Baxi har været slukket
d) har haft en del tilbagebrand, da du kørte med piller
e) røg temp 140 grader
f) 75 grader fremløb og 65 - 68 grader retur
g) ofte sort korn, som om det ikke er brændt rigtigt af, men i stedet blot svedet
h) meget svært at komme op i drifts temperatur, tager uendeligt længe at hæve fremløbs temp
i) trækstabilisator står meget 'stille'
j) trænger til et blive renset for sod og aske

Der er næppe nogen tivivl om, at montering af iltstyring vil hjælpe på forbruget og økonomi, men hvis der er noget helt basalt forkert, så giver iltstyringen ikke den ønskede positive effekt, så derfor vil jeg foreslå at starte med at kontrollere nogle af de helt grundlæggende forhold :

1) Start med at slukke for Baxi, og når kølet lidt af, så tag den store tændbue sten ud og rens fyret grundigt.
1a) Hos mig resulterer det i røgtemp falder til 90 - 100 grader
1b) Check at lufthullerne er fri .
1b1) Jeg har et stykke bukket svejsetråd, som jeg stikker ind i alle lufthullerne, for at sikre der er fri passage.
1b2) Pga du har beg og slagge, og har haft tilbagebrand, symptom b) og d), så kunne nogle af lufthullerne godt være stoppet.
1b3) Du har prom 1.10, og den tilsvarende instruktionsbog ( side 18 ) viser at Baxi 2.5 har 9 huller med overluft, 2 x 10 huller med 'øverste underluft' og 2 x 2 huller med 'nederste underluft', men det kunne på tegningen godt se ud som om der kun er 2 huller med underste underluft. Check at du har dem alle 4 fri, fordi manglende nederste underluft kunne godt forklare symptom g, h og a.
1b4) Jeg renser fyret med en almindelig stålbørste, bla fordi jeg så nemt kan køre børsten hen over de ialt 5 flader med lufthuller, og dermed sikre de ikke er lukket af slagge eller ander skidt.

2) Tag aftapsskrue for luftkammer ud, og sæt fuld blæs på anlæget, for at sikre der ikke står vand i bunden.
2a) Aftapsskrue på Baxi 2.5 sidder lige over bundrammen i højre side.
2b) Du har haft tilbagebrand, og derfor udløst overrisling, så der kan godt stå vand i bunden, især hvis du ikke også samtidigt har haft fuld plæs på, mens aftapsskriuen har været ude. Uden blæs bliver det ikke helt tømt.
2c) Vand i bunden af luftkamre kunne også stamme fra utæt tilbagebrands ventil, som 'drypper', det er set ført at de drypper, især når de har været udløst nogle gange.
2d) Og så lige svejsetråden godt lang ind i hullet fra aftapsskruen, for jeg har haft noget 'snask' der forsøgte at komme med vandet ud, men som i stedet stoppede aftapshullet, og dermed efterlod vand i luftkammeret .
2e) Vand i bunden kunne forklare symptom c), og symptom g) hvis der derfor ikke er tilstrækkeligt nederste underluft

3) Check at der ikke er byttet om på indstillingerne for høj og lav snegletider
3a) Jeg synes at kunne huske, at menu på printpladen ikke stemte overens med instruktionsbogen. Der stod sådan set det rigtige begge steder, men ikke i samme rækkefølge, og dermed kunne man nemt komme til at få byttet om på høj og lav, og det kunne forklare dit symptom a).

4) Check at dit brændsel og kridtdossering er i orden.
4a) Forstod at du hælder 5 spande af 20 liter korn på tanken, og herefter tilsætter 600 g kridt. Det lyder rigtigt, for i praksis komer der nok kun 18 l i en spand, og med en vægtfylde på 0.700 - 0750 for kornet, så passer det med 60 kg, og så 600g kridt, det giver der 1%....men check at dit korn vejer godt 700 g pr liter, og at dit kridtmål er 600g, for det er nemt at lave en fejl på en faktor 10 !

5) Check at trækstabilisatoren kan bevære sig frit, og der ikke er aflejringer af sod og skidt, eller den ikke ved en fejl er blevet låst med den lille låsepal.
5a) Min stabilisator bevæger sig hele tiden, selv i meget stille vejr som i aften. Min er indstilet på 10 PA, hvilket svarer til 10 millibar, og den skal bevæge sig lidt hele tiden. Ellers kunne dette forklare kondens, altså dit symptom c)

6) Check at driftsformen er korrekt.
6a) Som nævnt kører min Baxi altid med lav last. Aldig nogenside i pausefyring, og kun i høj last en halv times tid, hvis jeg af én eller anden grund har haft slukket for anlæget. Dvs jeg har lys i knap L, ikke i K eller M.
6b) På min Baxi kan jeg skifte mellem lys i knap K og knap L, ved at trykke på knap C = driftsform, og det skal jeg naturligvis ikke, da jeg har iltstyring, og Baxi'en dermed slev skal kunne skifte mellem høj og lav, og dermed lyse med enten knap K og L
6c) Det vigtige er, at jeg ikke har lys i knap C, altså driftsform knappen !
6d) Men, jeg kan godt trykke på C, som altså skifter mellem lys i knap K og L, og få lys i BÅDE kanp C og knap K på én gang ! Det burde vist ikke kunne lade sig gøre, det ligner nærmest en fejl i styringen, og det ser ud som om jeg dermed får 'låst fast' på høj last. Ergo, check at du ikke har lys i knap C og knap K på én gang
( Nu har jeg iltstyring,så jeg ved ikke hvordan dit panel og menu reagerer, men dog en mulig forklaring på det vigtigste symptom du har, nemlig symptom a)

Desværre en lidt lang og kryptisk forklaring, men til gengæld nemt, hurtigt og gratis at kontrollere, næste gang du alligevel skal have renset fyret, og inden du investerer i en iltstyring :?
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af thy »

meget godt...

husker du at tømme røgkassen for aske....
blæsern bør have en tur med tryk luft 1 gang om året...

ps... der er mange gode triks i overstående
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af Brandsen »

Hov, jeg prøvede at skrive et punkt 7, men det forsvandt....

7) Check vandtryk og udluftning
7a) Du kører med røgtemp på 140 grader, og samtidigt meget svært ved at komme op i korrekt fremløbs temp. Det stemmer jo ikke overens, med en så høj røg temp skulle du hurtigt opnå 75 grader på fremløbet.
7b) Den mest indlysnede forklaring er naturligvis manglende rensning, sådan varmen fra røggassen ikke overføres til det cirkulerend vand, men i stedet fiser ud i din skorsten.
7c) Knap så indlysende, kunne være manglende vandtryk på anlæget, eller manglende udluftning. Jeg kører med 2 bar tryk på anlæget, og har automasiske udluftere.
7d) Check vandtrykket, og håber du har en udlufter på højeste sted på fyret, og én på det højeste sted på hele varmeanlæget, så prøv at udlufte dem begge, og samtidigt holde øje med vandtrykket, for luft i anlæget kunne også forklare hvorfor den gode varme fra 140 grader varm røg ikke omsættes til en høj fremløbs temperatur.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Besvar