Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi 2,5 korn fyring...

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af thy » 14 feb 2010 17:17

HSC skrev: Forklar og link evt. til hvilke produkter der gør det...

Men pumpe for, at røde rundt i vandet ved kedlen er det ikke lidt overkill!!!

tror ikke det er efektivt nok uden...

hvis du havde en pumpe ville din kugle hane kunne gøre det også
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af Brandsen » 14 feb 2010 18:37

Hej,

Mit anlæg ligner nogenlunde vedhæftede tegning.
Bemærk at cirkulationspumpen sidder på fremløb, og ret tæt på kedlen.

Baxi anbefaler som bypass ventilen (shunt ventil ) en 3-vejs termostatventil, og nævner specifikt Danfoss VMV20+RAVK for Baxi multi Heat 1,5 og 2,5, til at sikre passende høj temperatur på returløb.
Dette angiveligt for at overholde KSO-BIO der er en slags kvalitetssikring udarbejdet af Teknologisk Institut.
Det understreges samtidigt, at en alternativ kobling ikke opfylder betingelserne i KSO-BIO

Det ved min Baxi heldigvis ikke :wink: Den kører fornøjet med en ganske almindelig kugleventil mellem fremløb og returløb, og med setpunkt på 70 grader på fremløb, har jeg 60 grader på returløb, og det opnåede jeg ved bare at dreje lidt på kugleventilen, og så aflæse returtemperaturen i Baxi'ens display, da jeg i sin tid installerede Baxi'en, og har ikke rørt ved den kugleventil siden.

Med hensyn til dine andre spørgsmål :
Jo, jeg oplever også brune flager / belægning på siderne af kedlen, men kun når jeg fyrer med kornspild, og ikke mere end de nemt tages med en almindelig stålbørste.

Det er et kendt fænomen, at tilbagebrands ventilen, ( SYR ventilen ) godt kan 'hænge' eller dryppe når den først har været udløst. Andre har set der kommer lidt smuld eller snask i klemme i ventilen når den udløses, sikkert hvis det ikke opdages hurtigt at den har udløst, for så svulmer pillerne jo kraftigt op, og presser voldsomt mod sneglen og siderne i sneglekanalen, og formentlig også op mod ventilen. Kunne den tages ud og kontrolleres for snask i spidsen ??
Vedhæftede filer
Baxi teknisk tegning.doc
Baxi teknisk tegning
(78 KiB) Downloadet 92 gange
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Baxi 2,5 korn fyring...

Indlæg af Brandsen » 14 feb 2010 18:57

Halløj igen,
Kom til at tænke på, at grunden til jeg ikke oplever kondens, sikkert er fordi jeg har en kugleventil som shunt, og dermed har returløb på 60 grader.

Der kunne dog også være en anden forklaring, nemlig at jeg fyrer med kornspild, og lige for tiden med majs.
Årsagen er, at rent korn næsten er umuligt at få ild i, brændkammeret skal have en høj temperatur før det brænder ordentligt. Ved opstart bruger jeg derfor lampeolie og træpiller, indtil der er et ordentligt bål, og kører så manuelt korn ind i kammeret via betjeningspanelet, indtil der virkelig er blus på .

Men - jeg starter ikke cirkulationspumpen !

Jeg venter indtil kedeltemp har nået sit set punkt på 70 grader, og dermed returen på 60 grader, og samtidigt at røgtemperaturen er kommet højt op, inden jeg trykker på knappen til cirkulations pumpen på panelet.

Dermed undgår jeg der trækkes meget koldt vand ind via returløbet, inden Baxi'en er kommet rigtig i hopla, og endnu ikke opnået sin fulde driftstemperatur. Det kunne da måske forklare hvorfor du oplever så meget kondens, og jeg ikke ser noget som helst på min Baxi.

Ud over en utæt SYR ventil, og manglende shuntventil, er dette måske en mulig 3. teori til forklaring af fænomenet ??
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar