Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Revnet brændbuesten = slåede sider i kedel???

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
K.J.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 16 okt 2008 22:28
Mit fyr: BAXI Multi-Heat 15kW - 350L
Areal: 308 + Fyrrum
Brændsel: Træpiller 8mm (JBC)
Dagligt forbrug: 50-60 kg. pt.
Årligt forbrug: Ca. 14 ton
Geografisk sted: Salling

Revnet brændbuesten = slåede sider i kedel???

Indlæg af K.J. » 05 maj 2009 18:25

Hej folkens

Jeg har kørt med en revnet brændbuesten i ca. ½ års tid nu (der har været bøvl med VVS'en mht. hjemtagelse af en ny mv.). Stenen revnede efter at fyret var ca. 2 mdr gammelt. Nu - idag - skulle jeg så endelig have isat en ny, men til min store overraskelse kunne den ikke gå ind i kedlen? Jeg smed en mindre retholt på siderne, og hold da op den ene side har slået sig indad. Den anden er ligeledes en smule krum indad. Er det normalt? Og er det fordi jeg har kørt med en revnet sten tror i?
Mvh
K.J.


BAXI Multi-Heat 15kW - 350L, iltstyring, trykbeholdersæt, KW trækstabilisator samt Metro 644 VVB


mr.mcp
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 okt 2007 11:42

Re: Revnet brændbuesten = slåede sider i kedel???

Indlæg af mr.mcp » 05 maj 2009 20:21

Hej
Jeg tror ikke det er fordi stenen er revnet, men derfor stenen er revnet. Men hvorfor siderne er blevet skæve tør jeg ikke at byde på.

Brugeravatar
K.J.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 16 okt 2008 22:28
Mit fyr: BAXI Multi-Heat 15kW - 350L
Areal: 308 + Fyrrum
Brændsel: Træpiller 8mm (JBC)
Dagligt forbrug: 50-60 kg. pt.
Årligt forbrug: Ca. 14 ton
Geografisk sted: Salling

Re: Revnet brændbuesten = slåede sider i kedel???

Indlæg af K.J. » 05 maj 2009 20:43

Ja den tanke har faktisk også strejfet mig - men kan det virkelig være rigtigt? I så fald er kedlen da for klein, hvis ikke den kan modstå varmen.. :roll:
Mvh
K.J.


BAXI Multi-Heat 15kW - 350L, iltstyring, trykbeholdersæt, KW trækstabilisator samt Metro 644 VVB

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Revnet brændbuesten = slåede sider i kedel???

Indlæg af Jobak » 05 maj 2009 21:13

K.J. skrev:Ja den tanke har faktisk også strejfet mig - men kan det virkelig være rigtigt? I så fald er kedlen da for klein, hvis ikke den kan modstå varmen.. :roll:
Det lyder da vist som en "Ommer"
Ikke fordi jeg tror det har nogen betydning. Men hvordan løftede i Baxi'en af lastbilen eller hvad den nu blev transportere på ? I boltene på røgrøret eller med nogle bånd omkring den?

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Revnet brændbuesten = slåede sider i kedel???

Indlæg af thy » 05 maj 2009 23:55

K.J. skrev:Hej folkens

Jeg har kørt med en revnet brændbuesten i ca. ½ års tid nu (der har været bøvl med VVS'en mht. hjemtagelse af en ny mv.). Stenen revnede efter at fyret var ca. 2 mdr gammelt. Nu - idag - skulle jeg så endelig have isat en ny, men til min store overraskelse kunne den ikke gå ind i kedlen? Jeg smed en mindre retholt på siderne, og hold da op den ene side har slået sig indad. Den anden er ligeledes en smule krum indad. Er det normalt? Og er det fordi jeg har kørt med en revnet sten tror i?
Billder tak....

gidder du tage målene på kammer og sten... så vil jeg gøre det samme :great: så er der noget mere konkret at kikke efter..

hva sagde smeden til det..

hmm... har hørt mange der har kørt med revnet sten eller helt ødelagt og bare lagt ind... man aldrig om slået kedel sider :shock:

ps den løftes over skruerne fra lågen..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Helskov
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 134
Tilmeldt: 02 jan 2009 19:39
Mit fyr: 10 Kw Varmepumpe fra VVS eksperten
Areal: 152
Brændsel: El
Geografisk sted: Nyborg

Re: Revnet brændbuesten = slåede sider i kedel???

Indlæg af Helskov » 06 maj 2009 20:20

Jeg kører med en revnet sten. Og jeg kan umiddelbart ikke se kedlen har taget skade af det.

Brugeravatar
K.J.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 16 okt 2008 22:28
Mit fyr: BAXI Multi-Heat 15kW - 350L
Areal: 308 + Fyrrum
Brændsel: Træpiller 8mm (JBC)
Dagligt forbrug: 50-60 kg. pt.
Årligt forbrug: Ca. 14 ton
Geografisk sted: Salling

Re: Revnet brændbuesten = slåede sider i kedel???

Indlæg af K.J. » 06 maj 2009 21:36

Jobak skrev:Men hvordan løftede i Baxi'en af lastbilen eller hvad den nu blev transportere på ? I boltene på røgrøret eller med nogle bånd omkring den?
Fyret blev leveret på engangspalle i ramme, så jeg tror ikke det har lidt overlast ved transporten/aflæsningen.
thy skrev:Billder tak....

gidder du tage målene på kammer og sten... så vil jeg gøre det samme så er der noget mere konkret at kikke efter..

hva sagde smeden til det..

hmm... har hørt mange der har kørt med revnet sten eller helt ødelagt og bare lagt ind... man aldrig om slået kedel sider

ps den løftes over skruerne fra lågen..
Jeg skal se om jeg kan tage nogel billeder som "giver fornuft" :great:

Jeg prøver lige at tage mål imorgen - skal have renset lidt ud alligevel...

Smeden kontaker BAXI - måske de kommer på inspektion én af dagene. Smeden havde dog aldrig hørt om at siderne i kedlen skulle kunen slå sig??? Så han var ret forundret...

Over skruerne icon_cheesygrin.gif - ja hvorfor ikke... Men jo - stenen kan komme ca. ind midt/midt i kedlen, hvorefter den kiler nok til at jeg ikke tør forcere den på plads...
Mvh
K.J.


BAXI Multi-Heat 15kW - 350L, iltstyring, trykbeholdersæt, KW trækstabilisator samt Metro 644 VVB

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Revnet brændbuesten = slåede sider i kedel???

Indlæg af Jobak » 06 maj 2009 23:02

thy skrev: ps den løftes over skruerne fra lågen..
Over skruerne fra lågen ? Hvad mener du med det Thy ?
Min sad der en gul seddel på at den skulle løftes i 2 bolte der stadig sidder nederst på røgrøret.
Den stod også på en engangspalle, men vi havde ingen palleløfter der kunne nå op på et lastbil lad.
Så han havde bundet nogle remme omkring den, og brugte kranen på lastbilen med det resultat at stangen på pille låget blev bøjet (fik en ny u.b.)+ at siderne var trykket ind. Dem "trak" jeg ud med et par popnitter i hjørnet.
Fjolset satte foriøvrigt pallen i gruset 2 meter fra mine fliser i gården... det er dælme ikke nemt at køre med en palleløfter i grus... med en 350kg baxi ovenpå.
Vedhæftede filer
baxi.jpg
Røgrør
baxi.jpg (15.66 KiB) Vist 2109 gange

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Revnet brændbuesten = slåede sider i kedel???

Indlæg af thy » 06 maj 2009 23:59

Jobak skrev: Over skruerne fra lågen ? Hvad mener du med det Thy ?
Min sad der en gul seddel på at den skulle løftes i 2 bolte der stadig sidder nederst på røgrøret.
Den stod også på en engangspalle, men vi havde ingen palleløfter der kunne nå op på et lastbil lad.
Så han havde bundet nogle remme omkring den, og brugte kranen på lastbilen med det resultat at stangen på pille låget blev bøjet (fik en ny u.b.)+ at siderne var trykket ind. Dem "trak" jeg ud med et par popnitter i hjørnet.
Fjolset satte foriøvrigt pallen i gruset 2 meter fra mine fliser i gården... det er dælme ikke nemt at køre med en palleløfter i grus... med en 350kg baxi ovenpå.

he he mente stenen inde i kedlen skulle løftes over skruerne der holder lågen... håbede det var der stenen gik på.... det var det så desvære ikke :shock:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
K.J.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 16 okt 2008 22:28
Mit fyr: BAXI Multi-Heat 15kW - 350L
Areal: 308 + Fyrrum
Brændsel: Træpiller 8mm (JBC)
Dagligt forbrug: 50-60 kg. pt.
Årligt forbrug: Ca. 14 ton
Geografisk sted: Salling

Re: Revnet brændbuesten = slåede sider i kedel???

Indlæg af K.J. » 10 maj 2009 22:30

Nu har jeg målt bredeste punkt på stenen til 29,3 cm. Men jeg har tænkt noget over problemet her i weekenden, og kan ikke rigtig se hvilken hovsa løsning der skulle kunne udbedre problemet? Der er jo "for meget" jern i siderne nu - det kan der ligesom ikke rigtig ændres ved... Kontakter VVS'en her i starten af næste uge for en løsningsplan - jeg melder lige tilbage så i ved hvordan historien ender...

Takker for hjælpen "so far"... :great:
Mvh
K.J.


BAXI Multi-Heat 15kW - 350L, iltstyring, trykbeholdersæt, KW trækstabilisator samt Metro 644 VVB


Besvar