Projekt: Pillesilo

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Projekt: Pillesilo

Indlæg af Bop »

Når nu du påtænker at bygge en silo og skal købe alt det

Kunne du så ikke med fordel købe en indendørs fodersilo de er vidst rimelig lette at finde og der er da en del af dem der kan adskilles

Bare en ide for at gøre det billigt for dig

Min glasfibersilo kommer helt oppe fra troldmands område jeg købte den gennem den blå avis og var så heldig at landmanden kendte vognmand som jeg fik aftalt en fonuftig pris med kan tog den så med herover da han skulle afsted med nye siloer.

Fik den billigt da den havde en revne som jeg lavede for 200 kr med repsæt til glasfiberbåd icon_cheesygrin.gif Jaja der er da lidt Trold i mig også.

Men de indendørs er nemmere at finde til meget meget små penge.

De har jo også normalt indblæsningsrør :great:

Brugeravatar
K.J.
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 57
Tilmeldt: 16 okt 2008 22:28
Mit fyr: BAXI Multi-Heat 15kW - 350L
Areal: 308 + Fyrrum
Brændsel: Træpiller 8mm (JBC)
Dagligt forbrug: 50-60 kg. pt.
Årligt forbrug: Ca. 14 ton
Geografisk sted: Salling

Re: Projekt: Pillesilo

Indlæg af K.J. »

Dejligt med så mange input. Den svenske "byg-selv side" ser meget interessant ud, men firmaet i Spjald sælger godt nok nogle billige færdigløsninger. Det ender nok med et ring til dem for nærmere information herom.

Det der er "målet" med et byg-selv projekt, er også at kunne udnytte en skakt fra hølofdt til fyrrum. En skakt som tidligere har fungeret som "føderør" til en tidligere installeret halmstoker. Skakten måler i åbningen 50x70 cm. og fyrets magasin er helt bevidst placeret nedenunder. Min ide var så, efter at have bygget siloen ved siden af/hen mod skaktrøret oppe på høloftet, at få smeden til at lave en tragtanordning med et åbne/lukke skyde spjæld, så jeg kune stå nede i fyrrummet og "lukke" piller ned i magasinet.

Derfor ville "byg-selv" projektet have første prioritet, men det er lige det med belastningen af dækket. Alternativt har jeg også overvejet at banke 4 huller ud i dækket, og så sætte siloen på "ben" nede i stalden. Så er der jo ikke længere tryk på hvælvingerne.

Hmm... I har givet mig masser af stof til eftertanke i hvertfald - tusind tak for det.

Flere idéer/kommentarer er fortsat velkomne icon_cheesygrin.gif
Mvh
K.J.


BAXI Multi-Heat 15kW - 350L, iltstyring, trykbeholdersæt, KW trækstabilisator samt Metro 644 VVB
lundager
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 15
Tilmeldt: 02 apr 2009 19:25

Re: Projekt: Pillesilo

Indlæg af lundager »

Jeg står netop for at skulle installere en Baxi 2.5 multistoker i mit udhus. Jeg har fået oplst at jeg højst må have 4.75 kbm piller opmagasineret i samme rum stom stokeren, Derfor påtænker jeg at bygge en silo selv (i træ). Jeg har umiddelbart ca 2,5 x 1,2 x 2,5 m til rådighed. Er der nogen i Pro Forum som har erfaring med opbygning af en silo i denne størrelsesorden? og evt. idder til indblæsning+

LUNDAGER
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Projekt: Pillesilo

Indlæg af Ole S. »

Hej

Prøv evt. at kigge efter en gammel fodersilo, de fåes som regel for en slik.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Besvar