Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vigtige fakta om Bosch LSM11 ilt sonder

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Danjaffa
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 04 jan 2009 16:36
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 156
Brændsel: Træpiller Heatlets Premium, 5000kWh/ton
Årligt forbrug: 6,5 tons
Geografisk sted: Rødvig
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Vigtige fakta om Bosch LSM11 ilt sonder

Indlæg af Danjaffa » 06 jan 2009 22:18

Denne tråd har kørt under "Lambda sonde til Baxi 2.5" Mener at emnet har generel interesse for mange brugere hvorfor jeg har startet en ny tråd.

Det er min agt at prøve at finde den rigtige ilt sonde til en fornuftig pris. Dækningsgraderne er lidt for høje til min smag der hvor sonderne kan købes i dag. Sonden er en sliddel der tilsyneladende skal skiftes ind imellem for at opnå det mest optimale fyringsresultat. Det er mit indtryk at relativt mange kører med itlstyring = behov for mange sonder.

Det ville måske være gavnligt at få nogle forskellige bud på hvor mange forskellige typer af iltsonder der er i omløb. Skriv gerne dit sonde typenummer i denne tråd.

Selv har jeg oplevet at halvere (!) mit pilleforbrug over en periode på 3 uger med stabil udendørstemperatur i oktober 2008. Først udskiftede jeg min skumrørisolering med Rockwool aluforstærkede rørskåle hvilket jeg varmt kan anbefale. Jeg kalibrerede herefter min iltsonde og oplevede en halvering af pilleforbruget over to uger hvilket jeg syntes var lidt vildt - på den gode måde. Herefter steg forbruget igen lige så dramatiskt som det faldt..jeg vurderer at min iltsonde nu ikke virker optimalt. Jeg vil naturligvis gerne reducere mit forbrug igen - derfor min interesse.

Fandt et Bosch katalog (på engelsk) med mange interessante informationer:

Min sonde er følgende type: 0 258 007 032 ( 0 258 007 sonden findes i 200 varianter!)
Sonden er en konventionel "Wide Band Sensor" med 5 ledere (andre typer er "Narrow Band" og "Two Step" og en række andre - til biler)
LSM11 har en fladere driftkurve der tillader at måle lambda værdier fra ~0.80 til ~1.60 hvad det så end betyder.

Besøg nedenstående link - Katalog A hvis du vil kende den teoretiske definitionen på lambda eller vide mere op selve sondens konstruktion og virkemåde

I henhold til Baxi skal sonden testes for hver 1.500 drifttimer (Kan din Baxi køre som en bil er det for hver 160.000 km... fnis)

Forventet levetid >10.000 timer i industrielle applikationer (læs: pillefyr)
Sonden vil normalt ikke bare holde med at virke men vil gradvist forringes (kan kun testes med oscilloskop eller optimalt med digitalt multimeter sammen med gasanalyse apparat)
Dette betyder en gradvis forringelse af fyrringseffektivitet og et snigende øget pilleforbrug.


Sonden er en sart lille størrelse:

Tåler ikke stød der vil skade den keramiske del. Altså tab den ikke på gulvet og vær forsigtig når den monteres efter kalibrering.

Vær også opmærksom på at skorstensfejeren jo bare møjer sin rensedims ned gennem røgrøret. Med udgangspunkt i min nye viden om hvor sart sonden er vil jeg helt sikkert fjerne sonden før næste skorstensfejning!

Den også følsom overfor "termisk stress" (store temperatur udsving) der ligeledes vil ødelægge den keramiske del.
Jeg vil umiddelbart gætte på at dette også dækker forsøg på "rengøring" af varm sonde med vand. En bruger i dette forum ville afkøle temperaturføleren med vand men kom til at lægge iltsonden i vand i stedet.

NB: Læste at en pillefyrsekspert på nettet (thellesen.com)anbefalede at "vaske" sonden forsigtigt med vand/ rense den forsigtigt med en stålbørste. Det ville jeg nok springe over.

Bosch understreger i deres materiale at sensoren IKKE kan renses


Tåler angiveligt ikke partikel forurening (?! sod??) eller forurening fra væsker (løbesod, kondens)
Gætter på at fugtig røg også kan slå den ihjel - altså god isolering af røgrøret for at undgå kondens. I forbindelse med tilbagebrænding må dette også betyde at sonden bør fjernes mens fyret "tørres".


Har nogen lyst til lidt natbordslæsning kan alle dele af Bosch's omfattende tekniske katalog materiale findes her: http://www.bosch.com.au/content/language1/html/4566.htm
Never argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience!


sorensen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 12 jul 2007 10:11
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 181
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 32kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sydsjælland, Everdrup
Kontakt:

Re: Vigtige fakta om Bosch LSM11 ilt sonder

Indlæg af sorensen » 07 jan 2009 09:02

Hej Danjaffa
Supert arbejde - jeg leder ligeledes efter data på disse ilt sonder, og ligger den information ud jeg kan finde i denne her tråd.

Mvh / Br

Peter Sørensen

Danjaffa
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 04 jan 2009 16:36
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 156
Brændsel: Træpiller Heatlets Premium, 5000kWh/ton
Årligt forbrug: 6,5 tons
Geografisk sted: Rødvig
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Vigtige fakta om Bosch LSM11 ilt sonder

Indlæg af Danjaffa » 07 jan 2009 09:29

Hej Peter

Tak for de pæne ord...

Følg linket og du vil få adgang til ganske omfattende information om emnet fra producenten. Glimrende hvis du finder mere materiale og vil dele her i tråden. Hvilken type sonde har du monteret?

Har søgt efter priser på nettet og det ser ud som om at alle er enige om at sonden skal koste omkring kr. 1.500,- hvilket overrasker mig.
Mine søgninger har primært omfattet udenlandske on-line salg af autoreservedele, herunder stumper til race. Det ser blot ud til at øge prisen. Læg hertil fragt, told og moms - det kan næppe betale sig.

Har ikke været i stand til at finde on-line butikker der sælger sonden til industrielle applikationer.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience!

Brugeravatar
ErnstM
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 160
Tilmeldt: 02 jan 2007 19:09
Mit fyr: Black Star Scotte 10kw
Areal: 210 + 70garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7160
Dagligt forbrug: vinter op til 40kg
Årligt forbrug: Ca. 8T
Geografisk sted: Hedenstedkommune

Re: Vigtige fakta om Bosch LSM11 ilt sonder

Indlæg af ErnstM » 07 jan 2009 20:16

Billigste sonde er vist PT ved Pavitronic 794 kr........
Flot arbejde, det kan kun gøres billigere hvis der er alternativer ............

Danjaffa
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 04 jan 2009 16:36
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 156
Brændsel: Træpiller Heatlets Premium, 5000kWh/ton
Årligt forbrug: 6,5 tons
Geografisk sted: Rødvig
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Vigtige fakta om Bosch LSM11 ilt sonder

Indlæg af Danjaffa » 07 jan 2009 20:40

Hej ErnstM

Desværre er der tale om to forskellige typer af sonder - den Pavitronic sælger har et andet typenummer 0 258 104 XX, findes i 2 varianter, begge med 4 ledere og halvt så langt mellem check end den der fulgt med min ilt styring - men prisen er ok. Jeg ved ikke om den kan bruges som erstatning, men som udgangspunkt ville jeg udskifte til samme typenummer.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience!


Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Vigtige fakta om Bosch LSM11 ilt sonder

Indlæg af Julehund » 07 jan 2009 23:58

der var vist en der mumlede noget om at de sidste to cifre var kabel-længde!?? hvis det er tilfældet, er der sørme nogle banditter der laver penge her! :(

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Vigtige fakta om Bosch LSM11 ilt sonder

Indlæg af epo » 08 jan 2009 07:53

Julehund skrev:der var vist en der mumlede noget om at de sidste to cifre var kabel-længde!?? hvis det er tilfældet, er der sørme nogle banditter der laver penge her! :(
Sakset fra Pavitronic.dk "Der skal stå trykt på selve sonden: 0258 104 XXX (sidste 3 cifre er uden betydning for typen de angiver kabellængde)."

Og fra Bosch katalog:
"Sensor
Total length = 2500 mm 0 258 104 002*
Total length = 650 mm 0 258 104 004
* Standard version"

Der findes så også en 005 version, som jeg ikke lige kan se nogle detaljer omkring, men kan kun antage at det er en anden kabellængde eller måske med et bestemt stik.
I alle tilfælde burde det være sikkert at antage at selve sonden er den samme så længe den hedder LSM11...!

Kablet kan altid forlænges. Bare husk at man IKKE må lodde på ledningerne. Der skal bruges samlemuffer...

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Vigtige fakta om Bosch LSM11 ilt sonder

Indlæg af Troldmand. » 08 jan 2009 08:29

Hej
Har lige fået den fra pavitronic, den har ca 2 m ledning. stikket er i to dele.
Lodde på ledningerne tror jeg godt man må, hvis man kan, men det bliver noget juks da ledningerne er i rustfri stål eller noget lignende - meget stive i det.

Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Re: Vigtige fakta om Bosch LSM11 ilt sonder

Indlæg af Stokerservice » 08 jan 2009 08:48

Den bosch sonde der bruges langt de fleste stoker er med 4 ledninger 2 hvide 1 sort 1 grå
BAXI´s har 5 ledninger kan ikke huske farverne
Fysisk er de heller ikke ens
Kristian Poulsen

servicetekniker Pricatech-KSM-BAXI-WOODY-SCOTTE-DENVIRO-TB MINI-VVS-EKSPERTEN
http://www.stokerservice.dk
info@stokerservice.dk

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Vigtige fakta om Bosch LSM11 ilt sonder

Indlæg af epo » 08 jan 2009 10:05

Stokerservice skrev:Den bosch sonde der bruges langt de fleste stoker er med 4 ledninger 2 hvide 1 sort 1 grå
BAXI´s har 5 ledninger kan ikke huske farverne
Fysisk er de heller ikke ens
OK. Hvis Baxi bruger en 5 leder type er det en "rigtig" wideband sensor, som virker efter et meget mere avanceret princip.

LSM11 er en simpel narrowband sensor, som dog er specificeret til at blive brugt i yderområderne, så de kalder den for "wideband", selvom den slet ikke er optimal til formålet. Fysisk er den opbygget som alle andre narrowband sensorer..

Signalet fra de to typer er helt forskelligt dvs. man kan ikke bare bruge en LSM11 på en Baxi (forudsat det er korrekt at Baxi anvender wideband typen).


Besvar