Side 1 af 2

Tilbage brand

: 02 jan 2009 23:04
af Walder
Jeg har ofte læst om andre der har haft en tilbage brand.
:cry:
Nu har jeg haft min Baxi i 4 år, og har aldrig haft en tilbage brand.
Den har været "brændt tør" rigtigt mange gange.
Jeg har eksperimenteret rigtigt meget med forskellige indstillinger og især ved pausefyring, hvor den har været helt inde omkring sneglen - men stadig ingen tilbage brand.
Jeg har altid sikret mig at der var helt rent når jeg lukker påfyldnings låget.
Er det virkelig den simple forklaring?
Er der fejl i systemt?
Eller har jeg bare været meget heldig? :roll:

Walder :oops:

Re: Tilbage brand

: 03 jan 2009 00:38
af Claus Birth
Jeg mener ikke du har været heldig, jeg har pt. heller ikke de sidste 8 år haft nogen form for tilbage brand.
Husker man at lukke låger og er man ikke et "svin" med sine ting skulle der ikke ske den slags ubehageligheder.
Forbrænding nær snegleenden er ikke væsentligt for om der sker tilbagebrand, men øger risiko en smule dog øges sandsynligheden for at ødelægge sneglen betydeligt samt lidt forkert forbrænding mv. mv. ..

Hilsen

Claus Birth :great:

Re: Tilbage brand

: 03 jan 2009 14:27
af Helskov
Hvor langt skal bålet ideelt være fra udgangen af snegletunnelen?

Re: Tilbage brand

: 03 jan 2009 16:46
af Claus Birth
Jeg mener ikke der findes noget præcist i cm. dog er der forskel på måden ilden "opfører" sig på afhængigt af ildens beliggenhed foran sneglen. Prøv dig lidt frem, dog med den viden at det er uhensigtsmæssigt at bålet er helt inde i sneglerøret efter pauseperiode.

Hilsen

Claus Birth :great:

Re: Tilbage brand

: 03 jan 2009 21:59
af thy
en skorsten med meget træk.... kan nemt være årsagen til tilbagebrand

derfor trækstabilisator en ekstra sikkerhed

Re: Tilbage brand

: 20 jan 2009 20:12
af Walder
Ups - hvorfor spurgte jeg :oops:

Så fik jeg tilbage brand.
Årsagen ukendt, men jeg har 2 muligheder:
  • Enten var låget ikke ordentligt lukket
    eller så er der en svaghed i kontakten i låget, som så har gjort at sneglen ikke startede da jeg lukkede låget.
Nå men nu er fyret renset og der er helt tørt i røret.
Men da jeg startede, kom der ikke ordentlig ild, og da jeg åbnede til brændkamret igen var der vand i :(
På med vandstøvsugeren igen. Sneglen stadig tør :shock:
Kommer vandet mon fra blæserkanalerne i siderne?
Jeg startede med tomt kammer, og ganske rigtigt så piblede vandet ud fra kanalerne i siderne.
Det har så aftaget, så jeg formoder der lå "gammelt vand" derind, som skal blæses ud.

Lige nu kører fyret uden ild og piller, med det ene formål at få det blæst tørt.

Hvad siger i andre til "rest-vand"?

Walder :oops:

Re: Tilbage brand

: 20 jan 2009 20:26
af thy
hej der sider en skrue(mener unbrako) under isolering... bag ved den nederste blå plade foran... der er hanen til på fyldning også.. sider i venstre side helt nede i hjørnet.. dår den er taget ud kommer vandet ud af luftkasserne den vej kan godt hjælpe at tænde blæs....

man kunne fyre lidt uden skrue så det bliver helt tørt

Re: Tilbage brand

: 20 jan 2009 21:58
af Claus Birth
Som Thy skriver : man kunne fyre lidt uden skrue så det bliver helt tørt

Jeg tror at Korsager har/havde det samme problem med restvand i luftkanalerne, det er ikke nemt at få ud hurtigt.

Pøj , pøj med "afvandingen".

Hilsen

Claus Birth :great:

Re: Tilbage brand

: 20 jan 2009 22:15
af Walder
thy skrev:hej der sider en skrue(mener unbrako) under isolering... bag ved den nederste blå plade foran... der er hanen til på fyldning også.. sider i venstre side helt nede i hjørnet.. dår den er taget ud kommer vandet ud af luftkasserne den vej kan godt hjælpe at tænde blæs....

man kunne fyre lidt uden skrue så det bliver helt tørt
Da der ikke kom mere vand ud af luftkanalerne, fyrede jeg op igen.
Det ville ikke rigtigt brænde.
Ilt% faldt langsomt, men der kom ikke nævneværdig temperatur.
Når jeg åbnede lågen var der kun røg og gløder. Dog kunne ilden bludse op, når lågen blev åbnet = Ilden blev kvalt med lågen lukket.
Efter at have kæmpet en time gik jeg ind på forum og fand Thy´s svar.
Jeg fandt skruen og det væltede ud med vand.
Efter nogen tid startede jeg fyret igen, og vupti nu er der varme og ilt = det kører nu helt normalt.

TAK THY - DU ER BARE HELT GENIAL :great:

Jeg har tilladt mig at lade skruen blive ude natten over selv om fyret kører - det kan der vel ikke ske noget ved?
Jeg kan mærke at der komme luft ud af hullet, så det betyder vel bare, at blæsren skal kører en smule mere for at sikre iltprocenten (næppe målbar)

Walder :oops:

Re: Tilbage brand

: 20 jan 2009 22:20
af thy
Dejligt du har fået varme på igen.....

Tror ikke der sku ske noget ved at køre midlertidigt uden skrue.... iltstyring vil jo bare regulere så det passer..... uden måske lidt mørkere farve i kammeret

men ret begrenset hvad der ryger ud af luft den vej...