Korn i Baxi 1.5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Mester Jacob
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 46
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:15

Korn i Baxi 1.5

Indlæg af Mester Jacob »

Siden i torsdags har jeg kørt på rent korn i min Baxi multiHeat 1,5 Efter en del læsning på div. forums havde jeg ikke forventet at det ville kunne køre tilfredstilende, men nu ville jeg prøve "på egen krop"

Havde forberet mig inden jeg gik igang og indkøbt foderkridt, samt anskaffet mig et stykke vinkeljern til at putte i bunden i kedlen.

Magasinet blev fyldt op med byg fra den lokale bonde, men dog opstartet med en lille håndfuld piller. 24 timer efter havde der ingen problemer været, den eneste ændring er en lidt sjov lugt af brænd brød :lol: Jeg kunne så erfarer som jeg også havde regnet med at der skulle tømmes aske ud. Her havde jeg allerede forberedt mig på det værste, men nøj hvor blev jeg positivt overrasket, det er jo slet ikke værer end at fjerne aske fra piller. Der er godt nok nogle store klumper, men de hænger ikke fast og er lige til at tage ud. tilgengæld lægger asken sig kun på bunden af kedlen hvilket er en fordel i forhold til piller.

Herefter prøvede jeg at tage vinkeljernet ud, og her må jeg sige at midt fyr kørte endnu bedre, ligesom kornet blev brændt endnu bedre af.

Idag søndag er der igen fyldt piller på, da jeg i hverdage ikke er tid til at tømme aske, men næste weekend står den på korn igen :twisted:

Jeg må sige at korn fyring i min Baxi er super nemt, dog skal man regne med at bruge 5 min dagligt på at tømme aske. Det er selvfølgelig også et krav at fyret for lov at bestille lidt, mit kører aldrig på pause fortiden, hvilket er en fordel.

Til historien høre selvfølgelig også at jeg har iltstyring monteret.l :wink:

Hardon
Stoker I
Stoker I
17
Indlæg: 11
Tilmeldt: 28 jan 2007 12:50
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: ullerslev

Indlæg af Hardon »

Det lyder spændende. Jeg har ellers hørt man skulle holde sig fra korn da det var meget hårdt for brændehoved. Har du erfaring med rapspiller.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy »

det lyder sku da som om man måske skal have prøvet at have korn i dyret.... tak for forklaringen...

hvor stort forbrug har du med piller sårn som vejret er nu...

hvor meget korn skulle der til...

er desvære lidt nyskerig...

du er hvist den første jeg har hørt om der har kørt rent korn herinde mener holm blander med piller..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
pinball
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 124
Tilmeldt: 10 jan 2007 19:00
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: vestsjælland

Indlæg af pinball »

I pilleklubbens gamle forum ligger der en masse om baxi og kornfyring google lidt så dukker der lidt op
ixab
Stoker I
Stoker I
17
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 jan 2007 20:55
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Midtfyn

Indlæg af ixab »


Det lyder spændende. Jeg har ellers hørt man skulle holde sig fra korn da det var meget hårdt for brændehoved. Har du erfaring med rapspiller.

Jeg har fyret med rapspiller siden september, og kan sagtens anbefale det, ved træ skulle jeg tømme 1 gang ugentligt, men med raps er det hver til hveranden dag, så der er mere arbejde. Tilgengæld har jeg været tvunget til at tvinge til fyret ned på absolutte minimumsindstillinger da der er ganske høj brændværdi i de piller jeg har fået.

Går fyret i pausefyring, skal man regne med at der kommer til at lugte af friture.
- jeg har en grøn muffedisse, så der er aldrig kolde fingre.

Brugeravatar
Smedstoker
Stoker VI
Stoker VI
17
Indlæg: 216
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:14
Mit fyr: Benekov VL25 m. Iltstyring
Areal: 250m²
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Rebild Syd
Kontakt:

Indlæg af Smedstoker »

Det var rart at høre Baxi også er med når der skal bages, det bliver min kammi glad for at høre den kan køre med korn...et lille fif til de klaser du nævner hvis du tilsætter lidt kridt kan du minimere det en del. Held og lykke med det
Mvh Gert

Drift og installation for VL25/50, stokerdagbog,
teknisk og servicemanual til TM3006 kan ses på
http://www.familien-smed.dk
Mester Jacob
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 46
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:15

Indlæg af Mester Jacob »

Jeg har et rimeligt stor forbrug lige nu, da jeg er igang med at understyge teglene, det vil sige ingen isolering på 1/3 af 1. salen. Så jeg bruger ca 33 kg piller dagligt.

Jeg brugte lidt mere med korn, men det har også blæst lidt så en egentlig sammen ligning kan ikke foretages.

Jeg ved at kornet var rigtig tørt, og ja jeg hælde det bare i magasinet sammen med lidt foderkridt.

Det kørte bare der ud af, men der skal ofte tages aske ud.
Brugeravatar
Oakfarm
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 63
Tilmeldt: 18 jan 2007 21:33
Mit fyr: BAXI mulitiheat 1,5-350 M. Iltstyring
Areal: 160(u-iso)+ 160L VVB
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 9 ton sidste sæson
Geografisk sted: På toppen af Sønderjylland

Indlæg af Oakfarm »

Hej Mester Jacob!
Hvordan går det, kører du stadig på korn, og i så fald hvad er dine erfaringer??
Jeg spekulerer selv på at prøve at få Baxien til at "bage" Drogar-Laugh(LBG).gif
Mvh. Ole

Baxi 1.5 - 350
holm
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 80
Tilmeldt: 18 jan 2007 23:32
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Vestjylland
Kontakt:

Indlæg af holm »

Nu hedder jeg ikke Mester Jacob, men har gode erfaringer efterhånden med korn, hvis andre vil prøve så synes jeg bare i skal køre los. :) Bland evt. lidt piller i hvis i er usikre på hvordan det kører, pillerne vil holde liv i kornet uanset hvor længe BAXI'en pausefyrer.
Brugeravatar
Oakfarm
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 63
Tilmeldt: 18 jan 2007 21:33
Mit fyr: BAXI mulitiheat 1,5-350 M. Iltstyring
Areal: 160(u-iso)+ 160L VVB
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 9 ton sidste sæson
Geografisk sted: På toppen af Sønderjylland

Indlæg af Oakfarm »

Hej Holm
Det lyder da godt!!
kører du med et stykke vinkeljern i bunden, eller kører det fint uden?
Hvordan med indstillingerne, luft og sek. mellem snegl?

Jeg må have fat i en af bonde-makkerne og høre om han ikke har for meget korn :lol:
Mvh. Ole

Baxi 1.5 - 350

Besvar