Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med cirkulationspumpe?

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Problemer med cirkulationspumpe?

Indlæg af triumph » 02 nov 2023 20:02

Hjemme teori skrev:
02 nov 2023 19:00
Så har jeg misforstået noget.

Min har konstanttryk som er beskrevet som konstant tryk og her har den 3 trin.
Så har den proportionaltryk i 3 trin og her gør den det du beskriver. Altså hæver trykket når flowet er højt. Det skal jag bruge da jeg har 17 meter ikke for stort fjernevarmerør fra fyrrum til hus. Så her er et større trykfald når flowet er højt.

Rørene var egentlig store nok, men pga installeret vejr kompensering skal jeg bruge større flow.
Jeg indrømmer blankt at er skrev ud fra en tåget hukommelse af hvordan jeg huskede det.
Efter at have skimmet kapitel 7,7 og 7,8
file:///C:/Users/nikos/Downloads/Grundfosliterature-5564457.pdf
Så har pumpen funktionen Auto adapt, der er en blanding af konstant tryk og proportional tryk, der gør det jeg beskrev
b5.png


Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Problemer med cirkulationspumpe?

Indlæg af Smoelfen » 03 nov 2023 09:53

Og så tror jeg snart vi skal rykke denne følgeton over i en anden tråd :)
Hjemme teori skrev:
02 nov 2023 18:38
Kan sagtens være det er salgsgas

Men kigger man på denne link https://www.privatgrossisten.dk/images/abc.pdf
hvor de beskriver udskiftning af den omtale UPS 25-40 ligger besparelse på væsentlig mere end 10-20%.

Så tror du må komme med noget dokumentation, indtil videre er der jo alene tale om en påstand.

Grundfoss mener man kan spare 42-80% og kører man på trin 2 eller højere skifter til regulerende drift kan man spare 70-87%.

Så selvom det er salggas er der altså meget langt ned til 10-20%. Da jeg selv skiftede en alpha 25-60 (30-90w) til en magna 2 25-60 (kan ikke huske hvad dens effekt var) som jo kunne flytte en del mere vand(fra 1,8m3/h til 4,3m3/h), sparede jeg halvdelen af strømforbruget. så noget må der være ændret, da de begge var regulerende og stod på konstant tryk da det ellers kunne sætte fyret i selvsving og rørene også var rigeligt store så proportional styring var ikke nødvendig. Pille forbruget svingede under 10%. (steg fra 14 til 15 tons fra gammel til ny pumpe).

Nu er jeg flyttet og har en alpha2 25-60 som cirkulationspumpe. der står til proportional trin3 og bruger mellem 10 og 16W. og kører nok 180 dage om året.
Så har jeg altid nok varme og tænker ikke på trin i koldt vejr og sætter vi det højt (16W) bruger jeg 69kWh. UPS'en hvis vi sætter den lavt trin 1, kan vist ikke komme under 129 kWh. Besparelse 47%. Så hos mig er det mindt 3 gange de 10-20%.
Det er ikke salgsgas, BESPARELSEN er 42-80 %, det er jo fuldstændig korrekt, det kan man opnå ved at nedsætte den tilførte effekt til pumpen.
Det er dokumenteret at pumpens VIRKNINGSGRAD er forbedret med ca. 10-20 % i dette eksempel som før beskrevet i nedenstående, hvor data for pumperne er trukket ud et sted hvor pumperne yder stort set det samme ( ca. Q = 2.42 m3 / H = 0.67 m ) / ( ca. Q = 2.49 m3 / H = 0.68 m ) og stort set bruger den samme effekt 36.27 Watt / 34 Watt. Det er det der er beviset for at VIRKNINGSGRADEN stort set er ens.
Smoelfen skrev:
02 nov 2023 10:13


Som udgangspunkt er der ikke sket den store udvikling i selve pumpen / pumpehuset. Som jeg også skriver er der sket en forbedring på motorerne måske 30 % som @Hjemme teori skriver. Så er der puttet lidt elektronik i pumperne, så ender vi nede på 10-20 %.
Der hvor Alpha pumperne kommer til deres berigtigelse er der hvor styringen af pumpen kan sættes til at tilpasse det aktuelle behov, således at pumpen ikke kører med alt for stort effekt forbrug, i en situation hvor pumpen bliver overdimensioneret. Det er det der er humlen.
Herunder har jeg taget en standard UPS 25-40-180 pumpe ( ca. Q = 2.42 m3 / H = 0.67 m ) 36.27 Watt, fundet det sted hvor pumpen udnyttes maksimalt og fundet det samme arbejdspunkt ( ca. Q = 2.49 m3 / H = 0.68 m ) 34 Watt for en ALPHA 25-60 N 180. Der er jo ikke den store forskel i effektforbrug grundet de her har deres maksimale udnyttelse begge to. Der hvor Alpha'en vinder er når flow'et / løfthøjde rykkes nedad ved hjælp af styringen. De samme resultater kunne man også opnå på en konventionel pumpe hvis man kunne styre dem bedre end med de 3 trin. Det er derfor det er blevet så populært at sætte VLT'er på store pumper, men virkningens graden for den traditionelle del af pumpen er der ikke sket noget med. Take or leave it :) Så hvis en pumpe er udnyttet bedst er der ikke noget at vinde. Det er dog ikke altid tilfældet.

Ifm. med en præsentation af nogle coaxial varmeveksler for nogle VSS’er lavede vi testen i real live. Det var dog meget svært helt at have check på flow / tryk / effekt på selve pumperne, hvor vi prøvede at sætte denne test op på pumperne. Dog var der nogle som bagefter kunne konstaterer at ALPHA ikke altid er guds gave til VVS’er.
UPS 25-40-180_picture.PNG
UPS 25-40-180.PNG
ALPHA 25-60 N 180_picture.PNG
ALPHA 25-60 N 180.PNG
I et gammelt set-up jeg havde kørende, som jeg også henviser til, har jeg med en gammel dårlig Wilo pumpe opnået en BESPARELSE tæt på 90 %, men bemærk venligst, det er som konsekvens af at pumpen ( uanset om det er ALPHA / UPM3 / eller en hedengangen Wilo ) kørte med en lavere tilført effekt og dermed med en nedsat ydelse, nemlig produktet af flow Q og tryk / løftehøjde H. BESPARELSE 620 kWh /år.
Jeg har ikke på noget tidspunkt talt om BESPARELSE før nu, for det kan man opnå med næsten en hvilken som helst pumpe, det er kun et spørgsmål om kreativ løsning på styring af pumpen til nedsættelse af den tilførte effekt. Grundfos har løst den med Adapt ( styring som funktion af tryk / løftehøjde eller med deres PWM styring hvor pumpens ydelse styres eksternt, som også er den løsning jeg selv byggede på nedenstående eksempel.

Lad vær med at blande tingene sammen ( BESPARELSE <-> VIRKNINGSGRAD )

I nedenstående eksempel kan en Alpha ikke bruges, da styringen af pumpens ydelse sker som funktion af en varmepumpes varme produktion. Som kuriosum ser man hellere ikke Alpha pumperne i fabriksbyggede varmepumper, da man har brug for at styre ydelse på cirkulationspumpen som en funktion af varmepumpens produktion, og ikke noget Adapt ting. Derfor ses PWM pumperne her og på den måde kan man lave en BESPARELSE.

Måler man på det, f.eks. flow, og ja måler og ikke gætter, kan mange af disse ting dokumenteres ( som jeg prøver ), og benyttes til at forfine ens set-up, og dermed opnå yderligere BESPARELSE icon_cheesygrin.gif
Smoelfen skrev:
19 feb 2021 13:28
Hej Helskov.
Jeg fristes til at skrive ditto. Kører også med denne AW10 maskine og wtgr 100/40 som nu er koblet ind med varmtvandsprioritering. Har kun haft en følerfejl ( se evt. "HJÆLP. Copmax 10 Varmepumpe" ). Den kørte også gennem hele feb. uden problemer ( kun føler problem til 7,70 kr :) ). Som også beskrevet i "HJÆLP. Copmax 10 Varmepumpe" henter jeg data ud af PLC'en, og det var også her jeg kunne se at der var en følerfejl på maskinen. Her ses sidste statistik for hele dette setup. Bemærk dog at visse steder falder virkningsgraden og effektforbruget stiger ca. 2 kW. Dette skyldes at el patronen i wtgr 100/40 er koblet ind over samme effektmåler instrument som selve varmepumpen. Bemærk også at flowet falder når selve varmepumpen er i stilstand. Dette skyldes at jeg nedsætter flowet når varmepumpen er i stilstand. Egentlig byggede jeg denne facilitet på grundet at cirkulationspumpen kørte på fuld skrald om sommeren hvor vi kun have varme på 3 gulvvarmesløjfer ( 2 x toilet + gang ). Det lyder ikke så godt når den står der og prøver at presse vand gennem et system som næsten er lukket af. Cirkulations pumpen sidder ude i maskinen, men den generede mig virkelig når vinduet stod åben. Ja, jeg ved buffer tager det meste, meeeenn det lyder bare ikke så godt. Prøvede også med Grundfos Alpha 2 pumpe men det duer bare ikke og reagerer alt for langsomt til dette brug.
Efterfølgende effektmålinger på dette lille tricks har vist en besparelse på ca. 620 kWh om året. Det var som sagt ikke målet at spare, men lyden af pumpen skar i mit øre :) :) Det har ikke haft nogle gener selv om flowet er helt nede på 300 l/h, under stilstand. Wilo pumpen bruger 8 Watt og selve koblingen 1.8 Watt i stilstand og Wilo ca. 86 Watt ved normal drift, så jo, der gik lidt nørd i det. Koblingen til denne facilitet kan dog sættes op til et højere flow hvis det ønskes. Bemærk også at alt effektforbrug er med inde over denne effektmåling, også telestater etc. for gulvvarmen, hvilket ikke bidrager til en højere virkningsgrad ( ""COP"" ).

Mvh Smoelfen
Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

runekchristensen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 11 dec 2011 17:08
Mit fyr: Baxi 1.5
Areal: 153+50 kælder
Brændsel: Vida 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2840
Dagligt forbrug: 36 kg.
Årligt forbrug: Endnu ukendt
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Problemer med cirkulationspumpe?

Indlæg af runekchristensen » 20 nov 2023 12:08

Så er pumpen indstalleret og bruger 6-8 watt efter opstarten. Jeg ser frem til at se effekten på elforbruget over de næste par dage.

Tak for hjælpen.
Rune


Besvar