Baxi Tpk/Loki uden brænder...

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Johssxh
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26 nov 2022 13:42

Baxi Tpk/Loki uden brænder...

Indlæg af Johssxh »

Hej Forum

Har overtaget en ejendom hvor der står en Baxi Tpk/loki kedel. Mærkepladen på fyret siger at primærbrændsel er “pellets”, men der er ikke skyggen af træpiller eller korn på ejendommen.
Jeg har ved opslag på mitbaxi.dk konstateret at kedlen ikke kommer med pillebrænder men eftermonteret Scanpell brænder, snegl osv.

På det pågældende fyr er der dog ingen Scanpell installeret og der er en hel lade fuld brænde lige op af fyrrummet.
Er der noget galt i at fyre brænde i kedlen?

Tidligere ejer er desværre gået bort og derfor er jeg lidt udfordret med at få løst mystriet. Det ligner dog at der er fyret med brænde. Kedel er iøvrigt i god stand og holdt pænt.

På forhånd mange tak.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Baxi Tpk/Loki uden brænder...

Indlæg af John Skov Jensen »

Den kedel er desværre slet ikke egnet til fastbrændsel
Du vil få meget lav ydelse, da forbrændingen vil være virkelig ringe, på grænsen til umulig at holde forbrændingen igang

Så i min verden bør du glemme alt om den tanke

Billigste fornuftige løsning, hvis der lidt handy mand i dig, er at montere en pillebrænder på kedlen, sælge træet og købe piller for pengene

Eller
Købe en rigtig fastbrændselskedel, hvis brændefyring er noget du vil blive ved med fremover
Johssxh
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26 nov 2022 13:42

Re: Baxi Tpk/Loki uden brænder...

Indlæg af Johssxh »

Hej john

Mange tak for svaret. Jeg undrede mig også, men blev meget i tvivl. Man ser og høre jo meget.
Der sidder jo en luftskrue på lågen indtil kammeret som var skruet helt åben. Det kan være at sælger har haft held med.

Er der noget galt i at prøve?
Jeg mener fyret kan vel godt tåle det?

Jeg havde tænkt mig at skaffe en brænder til det, da jeg gerne vil fyre med korn. Så kommer man heller ikke hjem til koldt hus uden varmt vand i hanen. Men hvis man kunne køre halvt af hver var det da en mulighed at afsøge.
Det var grunden til mit spørgsmål.

P.s.: jeg nok det man vil kalde meget handy.. så altid klar på hvad der end byder sig 😊
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Baxi Tpk/Loki uden brænder...

Indlæg af John Skov Jensen »

For at kunne forsøge det, skal du have lavet dig en rist som brændet kan ligge på, som både sikrer ilt til forbrændingen, ved at løfte det, og som sikrer din kedelbund ikke udglødes og derefter forvitre
Johssxh
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26 nov 2022 13:42

Re: Baxi Tpk/Loki uden brænder...

Indlæg af Johssxh »

Ja så absolut. Jeg tror det kræver en forsigtig afprøvning. Der er heldigvis god plads i højden så risten skulle nok kunne være der.
Evt på en bund af ildfaste sten for at være på den sikre side.

Jeg har renset bunden op og den er fin.. gad vide hvad tidligere ejer har gjort med det. Jeg har ikke set risten nogen steder.
Selve varmveksleren er også fin og der er ikke skodskader eller lign.

Besvar