Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opgradering af elektronikken på Multiheat

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Opgradering af elektronikken på Multiheat

Indlæg af Bri_Jac » 25 nov 2022 16:19

Godt du blev klar i spyttet ;-)
jeg tror ikke der er interesse for at lave en ny styring til en kedel der ikke længere kan købes og opsættes. det kan være jeg tager fejl, men formoder at de brugere der findes, hellere vil bruge deres penge og energi på at få repareret deres nuværende print. byt til nyt print er hurtigst for dem at få kedelen i gang igen.

https://hstarm.dk/support/biokedler/tra ... multi-heat


grrrunge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 nov 2022 06:56
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5, 350L
Areal: 290
Brændsel: Södra 8mm
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Sengeløse
Givet likes: 6 gange

Re: Opgradering af elektronikken på Multiheat

Indlæg af grrrunge » 25 nov 2022 16:36

Tjah. Måske?
Der lader til at være en del Multiheat i drift stadigvæk, og reservedele ser også ud til at være skafbare.
Ideen kom netop ud af at det er et gammelt fyr som kører glimrende, og som med ret få midler kan blive lidt smartere.
Ny styring til et nyt fyr giver meget mindre mening i min optik. Jeg går ud fra producenterne har lavet smartere produkter i løbet af de sidste små 20 år :)

grrrunge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 nov 2022 06:56
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5, 350L
Areal: 290
Brændsel: Södra 8mm
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Sengeløse
Givet likes: 6 gange

Re: Opgradering af elektronikken på Multiheat

Indlæg af grrrunge » 25 nov 2022 23:13

Hermed en lille status på et par timers hygge med power-printet: Jeg har stykket info sammen fra diverse billeder, og grovplaceret stumperne nogenlunde som på originalen. Det skal nok blive helt fint :)
Hvis der er en der lyster at dele et billede af power-printets underside her i tråden, kan jeg også så småt komme i gang med at lure forbindelserne. Ellers må jeg pænt vente til marts icon_cheesygrin.gif
status 20221125.png

Cyberfox
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 07 aug 2008 08:09
Mit fyr: Blackstar+ 16kw & Orlan 18kw
Areal: 220
Brændsel: Træpiller / Pind
Dagligt forbrug: 43
Årligt forbrug: 8,5
Geografisk sted: Sønderborg
Modtaget likes: 6 gange

Re: Opgradering af elektronikken på Multiheat

Indlæg af Cyberfox » 30 nov 2022 20:12

Hej,
Super spændende projekt, nok bare 5-6 år for sent. - jeg har selv skiftet fra multiheat til Blackstar plus i 2020.
Jeg har i de ca 12 år jeg havde multiheat rodet med forskellige løsninger lige over arduino til en RPI3 kørede python.
Selvom arduino kan lave zero-cross detection til blæseren havde jeg en ssd motor controller fra crydom til det.
Det sad med nogle relæer så der kunne kobles retur til den originale styring.(WAF)
Iltstyring på Baxi fik jeg ikke til at spille, det er en Bosch LSU 4.2 som kræver noget styring som er svært af finde data på.

I forhold til dit power print, så kan jeg måske finde et gammelt og snuppe et billede i weekenden.

Hvis du ønsker eltænding, så kig i retning af varmluftpistol, mener twinheat og andre flisfyr benytter den metode. Der kan svejses et rør på/gennem bagplade ved blæseren, der er mig bekendt ikke vand mellem bålet og blæseren.

Det der endeligt fik mig til at droppe baxi var nok de vandrette røgrør som bare er svære at få bygget noget automatisk rens på.
MVH
Christian

grrrunge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 nov 2022 06:56
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5, 350L
Areal: 290
Brændsel: Södra 8mm
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Sengeløse
Givet likes: 6 gange

Re: Opgradering af elektronikken på Multiheat

Indlæg af grrrunge » 01 dec 2022 07:04

Cyberfox skrev:
30 nov 2022 20:12
I forhold til dit power print, så kan jeg måske finde et gammelt og snuppe et billede i weekenden.
Det ville jeg blive svært glad for :)
Cyberfox skrev:
30 nov 2022 20:12
Super spændende projekt, nok bare 5-6 år for sent. - jeg har selv skiftet fra multiheat til Blackstar plus i 2020.
Jeg har i de ca 12 år jeg havde multiheat rodet med forskellige løsninger lige over arduino til en RPI3 kørede python.
Selvom arduino kan lave zero-cross detection til blæseren havde jeg en ssd motor controller fra crydom til det.
Det sad med nogle relæer så der kunne kobles retur til den originale styring.(WAF)
Iltstyring på Baxi fik jeg ikke til at spille, det er en Bosch LSU 4.2 som kræver noget styring som er svært af finde data på.
Cyberfox skrev:
30 nov 2022 20:12
Hvis du ønsker eltænding, så kig i retning af varmluftpistol, mener twinheat og andre flisfyr benytter den metode. Der kan svejses et rør på/gennem bagplade ved blæseren, der er mig bekendt ikke vand mellem bålet og blæseren.

Det der endeligt fik mig til at droppe baxi var nok de vandrette røgrør som bare er svære at få bygget noget automatisk rens på.
Tak for god info. Det ser jo ud til at dit nye Blackstar fyr kan alle de sjove ting, jeg sidder og fifler med til Baxien (remote access, nattesænkning og styring af indfyringseffekt ift. udetemperaturen), så jeg forstår så udemærket du har skiftet det ud.
Der går nok lige et par år eller fem før der er luft i budgettet til et nyt fyr herhjemme hos førstegangskøberne, og Baxien kører jo ellers fint. så hvis det hele kan klares med et par hundredelapper til stumper og nogen hyggetimer i sofaen, skal det dæleme prøves af.

De 15-ish minutter jeg bruger om ugen på at rense ud og fylde piller på har jeg ikke noget imod. Jeg er til gengæld meget nysgerrig på hvad fyret laver, når jeg vender ryggen til icon_cheesygrin.gif Derfor skal der noget dataopsamling på, så jeg kan se hvad det finder på...


Cyberfox
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 07 aug 2008 08:09
Mit fyr: Blackstar+ 16kw & Orlan 18kw
Areal: 220
Brændsel: Træpiller / Pind
Dagligt forbrug: 43
Årligt forbrug: 8,5
Geografisk sted: Sønderborg
Modtaget likes: 6 gange

Re: Opgradering af elektronikken på Multiheat

Indlæg af Cyberfox » 02 dec 2022 21:49

Hej igen,

Ren overvågning lavede jeg med en gammel rpi2 der havde fat på alarm klemmen via GPIO.
Samtidig satte jeg også en 1-wire 18Ds20 ind i følerlommen bag det øverste panel (på 1.5). for at hente fremløb
For at beregne forbrug koblede jeg et finder relæ med 230v spole parallelt med motor relæ for sneglen.
(skal sidde parallelt over udgang på power print - motor kører ren 400v)
Det sættes så til at trække et GPIO input ned eller op.
Så tæller rpi bare antal millisekunder relæet er trukket. lidt test og du har en værdi pr KG og kan dermed beregne hvornår dit magasin skal fyldes.

Jeg smed det i en sqlite database, og lavede alarmer/rapporter for pausefyring, dagligt forbrug, indhold i magasin mv. sendt via pushover
Temperatur hentes jo via 1-wire og det er jo også ret nemt at smide i en database eller evt rrdtool for grafer.
røgtemp kan laves via en thermocouple sensor i røgrør, der et kina modul som laver det om til SPI.
Jeg har ikke glemt jeg skylder dig et billede :)
MVH
Christian

Cyberfox
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 07 aug 2008 08:09
Mit fyr: Blackstar+ 16kw & Orlan 18kw
Areal: 220
Brændsel: Træpiller / Pind
Dagligt forbrug: 43
Årligt forbrug: 8,5
Geografisk sted: Sønderborg
Modtaget likes: 6 gange

Re: Opgradering af elektronikken på Multiheat

Indlæg af Cyberfox » 04 dec 2022 20:28

IMG_4371.jpg
IMG_4370.jpg
IMG_4366.jpg
MVH
Christian

grrrunge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 nov 2022 06:56
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5, 350L
Areal: 290
Brændsel: Södra 8mm
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Sengeløse
Givet likes: 6 gange

Re: Opgradering af elektronikken på Multiheat

Indlæg af grrrunge » 05 dec 2022 07:36

Du er sgu en guttermand! Tak :)

Olivier54000
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 nov 2022 14:56

Re: Opgradering af elektronikken på Multiheat

Indlæg af Olivier54000 » 06 dec 2022 15:25

Is there a way to know which relay (6) controls what? :)

grrrunge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 nov 2022 06:56
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5, 350L
Areal: 290
Brændsel: Södra 8mm
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Sengeløse
Givet likes: 6 gange

Re: Opgradering af elektronikken på Multiheat

Indlæg af grrrunge » 06 dec 2022 15:47

Olivier54000 skrev:
06 dec 2022 15:25
Is there a way to know which relay (6) controls what? :)
Sure thing. I am working (slowly) on reverse engineering the control system. I will know in a few months, unless someone have the schematics and are willing to share - in which case we could know right away.


Besvar