Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af thy » 18 nov 2018 23:52

StarTraveller skrev:
18 nov 2018 22:11
Det kan også være at jeg bare skal give den lidt tid til at finde sig selv igen. Røgtemperaturen er nu oppe på 95° C.
Hvilken røgtemperatur sigter vi efter at lande omkring?

Jeg har ikke ændret set endnu så den er fortsat 75° C.
så lavt som mueligt men skal være over 90-100 en gang for hver 30 min
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 19 nov 2018 06:30

thy skrev:
18 nov 2018 23:52
så lavt som mueligt men skal være over 90-100 en gang for hver 30 min
Hvis temperaturen forbliver under 90° C i over 30 minutter så udløser det en fejlkode A-1 og fyret stopper selv om der egentlig stadig er ild?

Jeg flirter nok med det lavest mulige med de nuværende indstillinger. Røgtemperaturen kommer op på 95° C ved lav ydelse. Fyret ser ud til at gå på pausefyring i cirka 20 minutter af gangen. Sidstnævnte sænker røgtemperaturen til cirka 80-85° C.

Forbrændingen ved lav ydelse ser i mine øjne temmelig fornuftig ud (billedet er taget efter 10 timer):
2325

Jeg kan ikke se at asken skulle have ændret farve og pillerne ser ud til at blive forbrændt. Askefarven er dog lidt svær at vurdere inden den tages ud.

Det er svært at vurdere forbruget over de sidste ti timer, men det ser ud til højest at ligge omkring samme niveau som før. Øjemålsestimeringen kan dog sagtens være 20 % ved siden af. :oops: Vi giver det lige et par dage for at opdage en trend. Magasinet var helt fuldt ved ibrugtagningen af de nye indstillinger så det interessante bliver lidt om der (som sædvanligt) skal 7 sække på 15 kg til for at fylde op efter 4 døgn eller om mindre kan gøre det.

En strøtanke:
Så vidt jeg kan se så sker der i øjeblikket ingen regulering af fremløbstemperaturen til varmtvandsbeholder (fremløbstemperatur på 70-72° C) eller radiatorer (fremløbstemperatur på 68-70° C).
Hvis vi ændrer kedlens temperatur til 80° C, kan jeg så risikere at cirkulere for varmt vand rundt i systemet?
Mvh. Anders

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af thy » 19 nov 2018 15:37

StarTraveller skrev:
19 nov 2018 06:30
Hvis temperaturen forbliver under 90° C i over 30 minutter så udløser det en fejlkode A-1 og fyret stopper selv om der egentlig stadig er ild? nemlig

Jeg flirter nok med det lavest mulige med de nuværende indstillinger. Røgtemperaturen kommer op på 95° C ved lav ydelse. Fyret ser ud til at gå på pausefyring i cirka 20 minutter af gangen. Sidstnævnte sænker røgtemperaturen til cirka 80-85° C.

Forbrændingen ved lav ydelse ser i mine øjne temmelig fornuftig ud (billedet er taget efter 10 timer):
2325

Jeg kan ikke se at asken skulle have ændret farve og pillerne ser ud til at blive forbrændt. Askefarven er dog lidt svær at vurdere inden den tages ud.

Det er svært at vurdere forbruget over de sidste ti timer, men det ser ud til højest at ligge omkring samme niveau som før. Øjemålsestimeringen kan dog sagtens være 20 % ved siden af. :oops: Vi giver det lige et par dage for at opdage en trend. Magasinet var helt fuldt ved ibrugtagningen af de nye indstillinger så det interessante bliver lidt om der (som sædvanligt) skal 7 sække på 15 kg til for at fylde op efter 4 døgn eller om mindre kan gøre det.

En strøtanke:
Så vidt jeg kan se så sker der i øjeblikket ingen regulering af fremløbstemperaturen til varmtvandsbeholder (fremløbstemperatur på 70-72° C) eller radiatorer (fremløbstemperatur på 68-70° C).
Hvis vi ændrer kedlens temperatur til 80° C, kan jeg så risikere at cirkulere for varmt vand rundt i systemet?
sidder der ikke en termostat under vvb
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 19 nov 2018 16:09

thy skrev:
19 nov 2018 15:37
sidder der ikke en termostat under vvb
Jeg har mulighed for at montere en (der sidder en Danfoss RA-V (eller lignende) ventil uden termostat påmonteret).

2326
Jeg har annoteret hvordan rørføringen til VVB ser ud i ovenstående billede.
Det skal bare lige godkendes af vores ellers lynhurtige moderatorer. icon_cheesygrin.gif
(EDIT: Så er billedet godkendt! :great: )

Lige nu er flowet til VVB manuelt begrænset fordi der kun er mig og derfor et begrænset forbrug af varmt vand. Det varme vand opvarmes primært af solfangeranlæg og dernæst af pillefyret og endelig af en el-patron hvis de øvrige varmekilder ikke kan følge med (eller rettere: jeg håber at det er sådan rækkefølgen fungerer, hehe).
Mvh. Anders

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af thy » 19 nov 2018 16:26

StarTraveller skrev:
19 nov 2018 16:09
Jeg har mulighed for at montere en (der sidder en Danfoss RA-V (eller lignende) ventil uden termostat påmonteret).

2326
Jeg har annoteret hvordan rørføringen til VVB ser ud i ovenstående billede.
Det skal bare lige godkendes af vores ellers lynhurtige moderatorer. icon_cheesygrin.gif
(EDIT: Så er billedet godkendt! :great: )

Lige nu er flowet til VVB manuelt begrænset fordi der kun er mig og derfor et begrænset forbrug af varmt vand. Det varme vand opvarmes primært af solfangeranlæg og dernæst af pillefyret og endelig af en el-patron hvis de øvrige varmekilder ikke kan følge med (eller rettere: jeg håber at det er sådan rækkefølgen fungerer, hehe).
måske der bare skal masseres lidt og så ra-v hoved på
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 19 nov 2018 16:42

Jeg tror ikke engang at massage er nødvendig. Jeg kan uden problemer trykke ventilen ind med fingerkraft.

Her er et tilsvarende overblik over rørføringen vedrørende radiatorkredsløbet:
2327

Jeg tænker at den der reguleringsventil må sørge for at blande koldt returløbsvand i kredsløbet såfremt fremløbstemperaturen er for høj.

Hvordan klimastaten fungerer i samspil med blandesløjfen og "dimsen" til højre har jeg ikke gennemskuet. :shock: Klimastaten har en indstilling for automatik der pt. er sat til "off". Det er lidt lige som at arve en hovedpine... Jeg skal nok gennemskue det på et tidspunkt, hehe. icon_cheesygrin.gif

PS: Jeg tog faktisk de her billeder i går aftes fordi jeg netop ønskede at lave et annoteret overblik. Nu fik jeg så lige en undskyldning for at fremskynde processen, hehe. :great:
Mvh. Anders

Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 19 nov 2018 17:35

For lige at gøre overblikket lidt mere komplet. Her er rørføringen til gulvvarmekredsløbet:
2328
Termometeret ser ud til at sidde på returløbet og ligger stabilt på 29° C ved nuværende indstilling af termostaten. Systemet er ret følsomt så en lille forøgelse på termostaten resulterer i ret meget ekstra varme i huset (og for meget til min smag).

Fremløbet fordeles mellem 5 strenge:
  • Karnap
  • Kontor
  • Bryggers
  • Entré, køkken og badeværelse (stueplan)
  • Badeværelse (1. sal)
... Og jo, jeg ville sådan ønske at badeværelset i stueplan også sad på sin egen streng. :|
Jeg kan dog heldigvis komme ret langt ved at bruge håndklædetørreren som radiator når der lige skal være lidt lunere på badeværelset. :)

Lige nu er det faktisk gulvvarmen der stort set alene opvarmer huset. Radiatorkredsløbets indsats er meget begrænset, men det ændrer sig måske når der bliver koldere. Det må tiden vise. Radiatorerne er indstillet til at holde rumtemperaturen (i boligdelen) på 21° C og mens jeg testede så kunne jeg konstatere at de sagtens kan sparke en masse varme fra sig. :shock: :lol: Soveværelset er undtagelsen hvor jeg foretrækker 19° C - og da døren er lukket så har radiatorerne i soveværelset faktisk en lille smule at lave.
Mvh. Anders

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af thy » 19 nov 2018 17:47

StarTraveller skrev:
19 nov 2018 17:35
For lige at gøre overblikket lidt mere komplet. Her er rørføringen til gulvvarmekredsløbet:
2328
Termometeret ser ud til at sidde på returløbet og ligger stabilt på 29° C ved nuværende indstilling af termostaten. Systemet er ret følsomt så en lille forøgelse på termostaten resulterer i ret meget ekstra varme i huset (og for meget til min smag).

Fremløbet fordeles mellem 5 strenge:
  • Karnap
  • Kontor
  • Bryggers
  • Entré, køkken og badeværelse (stueplan)
  • Badeværelse (1. sal)
... Og jo, jeg ville sådan ønske at badeværelset i stueplan også sad på sin egen streng. :|
Jeg kan dog heldigvis komme ret langt ved at bruge håndklædetørreren som radiator når der lige skal være lidt lunere på badeværelset. :)

Lige nu er det faktisk gulvvarmen der stort set alene opvarmer huset. Radiatorkredsløbets indsats er meget begrænset, men det ændrer sig måske når der bliver koldere. Det må tiden vise. Radiatorerne er indstillet til at holde rumtemperaturen (i boligdelen) på 21° C og mens jeg testede så kunne jeg konstatere at de sagtens kan sparke en masse varme fra sig. :shock: :lol: Soveværelset er undtagelsen hvor jeg foretrækker 19° C - og da døren er lukket så har radiatorerne i soveværelset faktisk en lille smule at lave.
tja ikke helt nemt lige at overskue det rørføring...
men 6 meter uisoleret 3/4jernrør koster ca 450kg piller om året,så der er da noget at spare ved lige at isolere de nøgnerør :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 19 nov 2018 17:57

thy skrev:
19 nov 2018 17:47
tja ikke helt nemt lige at overskue det rørføring...
Tell me about it... :shock: :roll: Jeg bruger denne tråd til også at hjælpe mit eget overblik. :lol:
En kammerat sendte mig et billede af rørføringen i sit nybyggede hus. Muligvis var jeg lidt misundelig. :oops:

thy skrev:
19 nov 2018 17:47
men 6 meter uisoleret 3/4jernrør koster ca 450kg piller om året,så der er da noget at spare ved lige at isolere de nøgnerør :great:
Jeg har faktisk allerede rørisolering liggende til formålet - i hvert fald til at løse en del af opgaven. Problemet er dog ikke så presserende fordi den varme som "spildes" i fyrrummet går til at opvarme garagebygningens rum. Et af rummene har tidligere været indendørs hundegård så den tidligere ejer havde heller ikke travlt med at isolere rørene fordi varmen blot kom vovserne til gode.

En dag hvor jeg har lidt tid så bliver rørisoleringen dog sat på. :great:
Mvh. Anders

Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 19 nov 2018 20:02

24 timer: 30 kg træpiller forbrugt

De nye indstillinger har præcist samme forbrug som de gamle. :shock:

Fyret arbejder ved en lavere røgtemperatur, men lågerne virker til at blive varmere end før. Før var de højest lidt lune, men nu bliver lågen til brændkammeret så varm at det er ubehageligt at røre ved den - hvilket er lidt spøjst når man tænker på at røgtemperaturen var enormt meget højere før (145° C => 95° C) og brændkammeret var en sand inferno at se på pga. den høje blæserindstilling.

Asken ser fin ud og der ingen slagger, men jeg kan ikke lade være med at tænke på om jeg får lige så meget ud af pillerne som før. Alt andet lige så virkede det jo til at jeg sendte mere energi ud af skorstenen før end jeg gør nu. Da forbruget af piller er det samme så må der være et identisk energispild og hvis det ikke fiser ud af skorstenen så er det måske efterladt i asken selv om den ser fin ud. Alternativt så må der være energi i de relativt kolde røggasser som ikke bliver brændt af.
Mvh. Anders


Besvar