Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 17 nov 2018 22:33

Hej forum

Jeg har siden slutningen af august været den lykkelige ejer af et dejligt hus med et BAXI 2,5-600 fra 2008.
Jeg er helt grøn som husejer og har heller ingen erfaring med pillefyr - så jeg har lært en masse de første par måneder! icon_cheesygrin.gif

Huset er oprindeligt fra 1908, men væsentligt ombygget og tilbygget i 2005. Det har energimærke C. Det består af en 222 m² bolig og en 124 m² garagebygning hvoraf cirka 56 m² udgøres af selve garage der pt. ikke opvarmes (cirka 10° C). Det øvrige af garagebygningen og fyrrummet opvarmes pt. alene af den varme som fyret afgiver til omgivelserne (cirka 15° C pt.). Boligen (21° C) opvarmes af en kombination af gulvvarme og radiatorer.
Brugsvand opvarmes af solvarme, pillefyr hhv. el-patron.
Detaljerne står i min profil.

Jeg tror at jeg efter to forsøg har fået styr på at rense fyret. I det første forsøg fik jeg ikke renset røgrørene så jeg kørte med nogle relativt høje røgtemperaturer. Nu ligger røgtemperaturen på 100° C (pause), på op til 145° C (lav ydelse) eller på op til 205° C (høj ydelse ved opstart efter rensning).
Her er et par billeder af hvordan fyret ser ud efter rensning (jeg mangler et godt værktøj til at rense bagvæggen):
2320

2321

Under rensningen fjernede jeg en større mængde belægning fra røgrørene. Herunder vises de store stykker, men jeg fjernede også en stor mængde småstumper:
2322
Jeg håber at nogen kan bekræfte at det er slagger og ikke tæring fra røgrørene... :shock:

Der er kun turbulatorer i de nederste 6 røgrør. De 4 øverste røgrør er tomme.
Så vidt jeg har kunnet læse mig til så burde isættelse af de sidste 4 turbulatorer give lavere røgtemperaturer og bedre udnyttelse. Jeg håber at nogen kan bekræfte dette.

Jeg har fået at vide (og har kunnet læse mig til her på forummet) at forbrændingen ser fornuftig ud. Asken ligner kaffegrums:
2323

Jeg bruger i øjeblikket cirka 26 kg træpiller om dagen. Det er (fra og med november) Premium Heat 8 mm træpiller fra Bilka. I september og oktober brugte jeg et restlager Neova 8 mm. Den forrige ejer fyrede med korn - rundt regnet i 80 % af fyrets 10-årige levetid, men især i de seneste år.

Jeg er bekymret for om fyret er indstillet primært til fyring med korn. :?
Jeg har i september og oktober brugt 1.280 kg Neova træpiller. I en del af september kørte fyret næsten konstant pausefyring med et forbrug på cirka 13 kg/døgn. Jeg har dog også brugt noget tid på at få indstillet gulvvarme og radiatorer så de spiller fornuftigt sammen, herunder haft nogle perioder med temmelig høj varme i huset. I første halvdel af november har jeg brugt 390 kg Premium Heat træpiller (26 kg/døgn).

Program:
Set: 75° C (=> 73-77° C frem, 64-68° C retur)
Høj, blæser: 50 % (default: 47 %)
Høj, interval: 30 sek. (default: 24 sek.)
Lav, blæser: 30 % (default: 8 %)
Lav, interval: 55 sek. (default: 50 sek.)
Min.: 8 minutters pause (default: 8 min.)
Driftsform: Automatisk (=> høj op til 73° C, lav op til 77° C, pause ned til 73° C)

Brugerprogram (ALARM RESET + DRIFTSFORM):
-20 (blæserens minimumindstilling i %, default: -20)
H0.5 (fremføringstid i sekunder ved høj ydelse, default: H0.5)
L0.3 (fremføringstid i sekunder ved lav ydelse, default: L0.3)
P0.5 (fremføringstid i sekunder ved pausefyring, default: P0.5)
no- (normal/fastindstillet blæserstyring)

Installatørprogram (ALARM RESET + MENU):
110 (PROM-version, 1. udgave 10. version)
H15 (minimum pause i sekunder ved høj ydelse, default: H24)
L60 (maksimum pause i sekunder ved lav ydelse, default: L50)
b75 (maksimal blæserydelse i %, default: b50)
r0.0 (reverseringstid ved omrøringsfunktion i magasinet, default: r0.0)

Jeg har læst at en lavere fremløbstemperatur ligeledes skulle kunne sænke forbruget af træpiller. Der er cirka 9° C forskel mellem fremløb og returløb. Kedlens driftstemperatur er anført til at skulle ligge i intervallet 60-85° C.
Vil det være en god idé at sætte ønsket fremløbstemperaturen til 69° C for sætte den så lavt som muligt samtidig med at returløbstemperaturen holdes på 60+° C? :?

Forslag til forbedringer/optimering og ting jeg skal huske på er mere end velkomne! :great:
Jeg er her for at lære. :oops:
Mvh. Anders


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10375
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af thy » 18 nov 2018 00:38

StarTraveller skrev:
17 nov 2018 22:33
Hej forum

Jeg har siden slutningen af august været den lykkelige ejer af et dejligt hus med et BAXI 2,5-600 fra 2008.
Jeg er helt grøn som husejer og har heller ingen erfaring med pillefyr - så jeg har lært en masse de første par måneder! icon_cheesygrin.gif

Huset er oprindeligt fra 1908, men væsentligt ombygget og tilbygget i 2005. Det har energimærke C. Det består af en 222 m² bolig og en 124 m² garagebygning hvoraf cirka 56 m² udgøres af selve garage der pt. ikke opvarmes (cirka 10° C). Det øvrige af garagebygningen og fyrrummet opvarmes pt. alene af den varme som fyret afgiver til omgivelserne (cirka 15° C pt.). Boligen (21° C) opvarmes af en kombination af gulvvarme og radiatorer.
Brugsvand opvarmes af solvarme, pillefyr hhv. el-patron.
Detaljerne står i min profil.

Jeg tror at jeg efter to forsøg har fået styr på at rense fyret. I det første forsøg fik jeg ikke renset røgrørene så jeg kørte med nogle relativt høje røgtemperaturer. Nu ligger røgtemperaturen på 100° C (pause), på op til 145° C (lav ydelse) eller på op til 205° C (høj ydelse ved opstart efter rensning).
Her er et par billeder af hvordan fyret ser ud efter rensning (jeg mangler et godt værktøj til at rense bagvæggen):
2320

2321

Under rensningen fjernede jeg en større mængde belægning fra røgrørene. Herunder vises de store stykker, men jeg fjernede også en stor mængde småstumper:
2322
Jeg håber at nogen kan bekræfte at det er slagger og ikke tæring fra røgrørene... :shock: slakker :great:

Der er kun turbulatorer i de nederste 6 røgrør. De 4 øverste røgrør er tomme.
Så vidt jeg har kunnet læse mig til så burde isættelse af de sidste 4 turbulatorer give lavere røgtemperaturer og bedre udnyttelse. Jeg håber at nogen kan bekræfte dette. nemlig :great:

Jeg har fået at vide (og har kunnet læse mig til her på forummet) at forbrændingen ser fornuftig ud. Asken ligner kaffegrums:
2323 nemlig :great:

Jeg bruger i øjeblikket cirka 26 kg træpiller om dagen. Det er (fra og med november) Premium Heat 8 mm træpiller fra Bilka. I september og oktober brugte jeg et restlager Neova 8 mm. Den forrige ejer fyrede med korn - rundt regnet i 80 % af fyrets 10-årige levetid, men især i de seneste år.

Jeg er bekymret for om fyret er indstillet primært til fyring med korn. :?
Jeg har i september og oktober brugt 1.280 kg Neova træpiller. I en del af september kørte fyret næsten konstant pausefyring med et forbrug på cirka 13 kg/døgn. Jeg har dog også brugt noget tid på at få indstillet gulvvarme og radiatorer så de spiller fornuftigt sammen, herunder haft nogle perioder med temmelig høj varme i huset. I første halvdel af november har jeg brugt 390 kg Premium Heat træpiller (26 kg/døgn). forbruget lyder rimligt men fyret er umiddelbart noget fejl justeret :shock:

Program:
Set: 75° C (=> 73-77° C frem, 64-68° C retur) ser fornuftig ud
Høj, blæser: 50 % (default: 47 %)
Høj, interval: 30 sek. (default: 24 sek.)
øget blæs og mindre piller ikke optimalt
Lav, blæser: 30 % (default: 8 %)
Lav, interval: 55 sek. (default: 50 sek.)
meget øget blæs dog minimalt mere piller
Min.: 8 minutters pause (default: 8 min.)
Min på 8 sammen holt med snegletid på 0,3lav gør den vil køre pausefyring længe af gangen
Driftsform: Automatisk (=> høj op til 73° C, lav op til 77° C, pause ned til 73° C)
driftformsknap må ikke lyse..går ud fra det er sådan du kører..

Brugerprogram (ALARM RESET + DRIFTSFORM):
-20 (blæserens minimumindstilling i %, default: -20)
H0.5 (fremføringstid i sekunder ved høj ydelse, default: H0.5)
L0.3 (fremføringstid i sekunder ved lav ydelse, default: L0.3)
P0.5 (fremføringstid i sekunder ved pausefyring, default: P0.5)
no- (normal/fastindstillet blæserstyring) no=normal drift(uden iltstyring)

Installatørprogram (ALARM RESET + MENU): alt i denne menu bruges kun ved iltstyring :great:
110 (PROM-version, 1. udgave 10. version)
H15 (minimum pause i sekunder ved høj ydelse, default: H24)
L60 (maksimum pause i sekunder ved lav ydelse, default: L50)
b75 (maksimal blæserydelse i %, default: b50)
r0.0 (reverseringstid ved omrøringsfunktion i magasinet, default: r0.0)

Jeg har læst at en lavere fremløbstemperatur ligeledes skulle kunne sænke forbruget af træpiller. Der er cirka 9° C forskel mellem fremløb og returløb. Kedlens driftstemperatur er anført til at skulle ligge i intervallet 60-85° C.
Vil det være en god idé at sætte ønsket fremløbstemperaturen til 69° C for sætte den så lavt som muligt samtidig med at returløbstemperaturen holdes på 60+° C? :?
glem det baxien kører bedst ved 75-80 grader og returen skal være inden for fremløb med 5-15 grader

Forslag til forbedringer/optimering og ting jeg skal huske på er mere end velkomne! :great:
Jeg er her for at lære. :oops:
optimering
-20
H0,3 bladre vider med driftformsknap efter hver ændring og til slut trykkes on/off knap
L0,1
no

100%
blæs 46
sek 15

30/100%
blæs 10
sek 25

MIN 10

resten af turbolatore i..

spartel bedst til at skrabe sider og bagvæg..
rens røgføler jævnligt
husk at tømme røgkassen bag turbolatorene ved rensning..
boremaskinebørste til turbolatorrørene..
P1190007.JPG
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 18 nov 2018 14:45

Hej thy

Tak for tips! :great:
Dem vil jeg prøve af. Jeg har allerede læst mange af dine meget hjælpsomme indlæg. De har hjulpet min forståelse rigtigt meget på vej. 8)

Jeg vil lige være sikker på at jeg forstår effekten af ændringerne. Måske kan det også komme andre til gode at "tænke højt" - de rå indstillinger kan godt virke lidt indforståede og intimiderende for nye brugere (synes jeg selv i hvert fald :oops: ).

thy skrev:
18 nov 2018 00:38
H0,3
blæs 46
sek 15
Ved høj ydelse fremføres 20 % flere træpiller pr. minut (0,3 sekunder hver 15. sekund i stedet for 0,5 sekunder hver 30. sekund), men fordelt mere jævnt ud med 4 portioner i stedet for 2. Samtidig tilføres lidt mindre luft. Jeg tænker at det må bevirke at pillerne brænder lidt langsommere og mindre intenst, men også mere jævnt hvilket giver kedlen bedre tid til at absorbere varmen for bedre udnyttelse.

thy skrev:
18 nov 2018 00:38
L0,1
blæs 10
sek 25
Ved lav ydelse fremføres cirka 25 % færre træpiller pr. minut. Disse fordeles også mere jævnt ud med 2 portioner i stedet for 1. Der tilføres dog meget mindre luft idet blæserens ydelse nedsættes med 2/3. Den hidtige høje blæserindstilling er formentlig relateret til den forrige ejers fyring med korn. Den foreslåede indstilling er mere på linje med fabriksindstillingerne. Forbrændingen burde ske væsentligt mindre intenst hvilket burde modvirke en lille tendens til dannelse af slagger i brændkammeret med de nuværende indstillinger. Potentielt kunne der være en risiko for at pillerne ikke når at blive fuldt forbrændt.

Er det korrekt at jeg skal holde øje med om der dukker ubrændte piller op i asken på grund af den lavere intensitet?
Samtidig skal jeg forvente at asken bliver mørkere (på grund af mindre luft) så jeg skal holde øje med at den forbliver grumset i farven?

thy skrev:
18 nov 2018 00:38
L0,1
Min. 10
P05
Der fremføres træpiller med 25 % længere pauser under pausefyring (hvert 10. minut i stedet for hvert 8. minut). Samtidig fremføres 67 % færre piller pr. pausefremføring fordi den bruger fremføringstiden fra det lave program som nu nedsættes til L0.1 (fra L0.3). I alt en reduktion på 73 % i fremførelsen af træpiller under pausefyring.
Hvis der ikke fremføres tilstrækkeligt med træpiller til at holde ilden i gang så vil jeg opleve at fyret går ud og jeg vil få en A-1 fejlkode?

thy skrev:
18 nov 2018 00:38
Min på 8 sammen holt med snegletid på 0,3lav gør den vil køre pausefyring længe af gangen
Skal jeg holde fast ved P05-indstillingen?
Jeg kan se at jeg havde misforstået betydningen af indstillingen. Det er antal sekunder blæseren kører ved fremføring under pausefyring og ikke hvor længe sneglen fremfører piller. :oops:
Rent intuitivt virker det logisk at fyret arbejder bedre med en stabil ydelse i stedet for skiftevis at køre med højere ydelse eller vågeblus, men hvilke problemer kan det give at køre meget på pausefyring?
Er udnyttelsen dårligere ved pausefyring fordi der ikke er rigtig gang i forbrændingen?


StarTraveller skrev:Jeg håber at nogen kan bekræfte at det er slagger og ikke tæring fra røgrørene... :shock:
thy skrev:
18 nov 2018 00:38
slakker :great:
Fedt! Og nu hvor det er væk så vil jeg glæde mig i stedet for at bekymre mig. 8)

StarTraveller skrev:I første halvdel af november har jeg brugt 390 kg Premium Heat træpiller (26 kg/døgn)
thy skrev:
18 nov 2018 00:38
forbruget lyder rimligt men fyret er umiddelbart noget fejl justeret :shock:
Jeg håber at dine forslag skræller nogle kg af forbruget og giver en mere jævn drift.

thy skrev:
18 nov 2018 00:38
driftformsknap må ikke lyse..går ud fra det er sådan du kører..
Korrekt antaget.

thy skrev:
18 nov 2018 00:38
alt i denne menu bruges kun ved iltstyring :great:
Jeg har faktisk iltstyring installeret, men den er deaktiveret fordi den forrige ejer ikke kunne få det til at spille sammen med fyringen med korn.
Vil det være en fordel at koble iltstyringen til?

StarTraveller skrev:Vil det være en god idé at sætte ønsket fremløbstemperaturen til 69° C for sætte den så lavt som muligt
thy skrev:
18 nov 2018 00:38
glem det baxien kører bedst ved 75-80 grader og returen skal være inden for fremløb med 5-15 grader
Noteret. :)

thy skrev:
18 nov 2018 00:38
resten af turbolatore i..
Er det vigtigt at lade fyret køle lidt af før jeg indsætter de kolde turbulatorer?
Eller kan jeg godt indsætte dem ved et kort "pitstop" hvor fyret kun er slukket ganske kortvarigt?

thy skrev:
18 nov 2018 00:38
rens røgføler jævnligt
Findes der en god video eller illustreret guide til hvordan det gøres?

thy skrev:
18 nov 2018 00:38
husk at tømme røgkassen bag turbolatorene ved rensning..
Den har jeg heldigvis opdaget. Det var der al slaggeren landede under min 2. rensning af fyret. icon_cheesygrin.gif

thy skrev:
18 nov 2018 00:38
spartel bedst til at skrabe sider og bagvæg..
boremaskinebørste til turbolatorrørene..
Det tog for evigt at rense dem manuelt og jeg har garanteret ikke engang fået dem gjort helt rene...
De nævnte ting står nu på min ønske-/indkøbsseddel. :great:

Jeg er i øvrigt i tvivl om hvorvidt der er installeret en trækstabilisator, men jeg har læst mig frem til at sådan en fætter er essentiel for god og stabil drift.
Hvor og hvordan kan jeg kontrollere/undersøge om jeg har en trækstabilisator installeret?


Tusind tak for hjælpen! 8) Jeg beklager de 20 1000 spørgsmål til professoren, :oops: men jeg bliver virkelig også meget klogere på det blå bæst i mit fyrrum. Og det er jo sjovt at få styr på - og tillige nyttigt! 8)
Mvh. Anders

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10375
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af thy » 18 nov 2018 18:06

StarTraveller skrev:
18 nov 2018 14:45
Hej thy

Tak for tips! :great:
Dem vil jeg prøve af. Jeg har allerede læst mange af dine meget hjælpsomme indlæg. De har hjulpet min forståelse rigtigt meget på vej. 8)

Jeg vil lige være sikker på at jeg forstår effekten af ændringerne. Måske kan det også komme andre til gode at "tænke højt" - de rå indstillinger kan godt virke lidt indforståede og intimiderende for nye brugere (synes jeg selv i hvert fald :oops: ).



Ved høj ydelse fremføres 20 % flere træpiller pr. minut (0,3 sekunder hver 15. sekund i stedet for 0,5 sekunder hver 30. sekund), men fordelt mere jævnt ud med 4 portioner i stedet for 2. Samtidig tilføres lidt mindre luft. Jeg tænker at det må bevirke at pillerne brænder lidt langsommere og mindre intenst, men også mere jævnt hvilket giver kedlen bedre tid til at absorbere varmen for bedre udnyttelse. Nemlig mere ensartet forbrænding luft er kun sænket fordi den stod lidt højt og det betyder højer røgtemp=tab



Ved lav ydelse fremføres cirka 25 % færre træpiller pr. minut. Disse fordeles også mere jævnt ud med 2 portioner i stedet for 1. Der tilføres dog meget mindre luft idet blæserens ydelse nedsættes med 2/3. Den hidtige høje blæserindstilling er formentlig relateret til den forrige ejers fyring med korn. Den foreslåede indstilling er mere på linje med fabriksindstillingerne. Forbrændingen burde ske væsentligt mindre intenst hvilket burde modvirke en lille tendens til dannelse af slagger i brændkammeret med de nuværende indstillinger. Potentielt kunne der være en risiko for at pillerne ikke når at blive fuldt forbrændt. korrekt dog selv om blæs er sat ned sku der være lidt luft overskud og der ved sku piller blive brændt op

Er det korrekt at jeg skal holde øje med om der dukker ubrændte piller op i asken på grund af den lavere intensitet?
Samtidig skal jeg forvente at asken bliver mørkere (på grund af mindre luft) så jeg skal holde øje med at den forbliver grumset i farven?
det kan ændre sig til mørkere men ikke nødvendigvis...bliver det meget sort skal der ændres noget..


Der fremføres træpiller med 25 % længere pauser under pausefyring (hvert 10. minut i stedet for hvert 8. minut). Samtidig fremføres 67 % færre piller pr. pausefremføring fordi den bruger fremføringstiden fra det lave program som nu nedsættes til L0.1 (fra L0.3). I alt en reduktion på 73 % i fremførelsen af træpiller under pausefyring.
Hvis der ikke fremføres tilstrækkeligt med træpiller til at holde ilden i gang så vil jeg opleve at fyret går ud og jeg vil få en A-1 fejlkode?
ja og nej standart pause er 15Min...A-1 kan ikke komme under pausefyring...Men kommer der ikke gang i bålet efter pausefyring inden 30min (røg mindst 90-100grader)



Skal jeg holde fast ved P05-indstillingen?
Jeg kan se at jeg havde misforstået betydningen af indstillingen. Det er antal sekunder blæseren kører ved fremføring under pausefyring og ikke hvor længe sneglen fremfører piller. :oops:
det er også en snyder betyder at når de 10Min er gået hvis den står til 10..så kærer snegl 0,1 fuldblæs i 5 sek hvilket normalt er godt nok..
Rent intuitivt virker det logisk at fyret arbejder bedre med en stabil ydelse i stedet for skiftevis at køre med højere ydelse eller vågeblus, men hvilke problemer kan det give at køre meget på pausefyring?
Er udnyttelsen dårligere ved pausefyring fordi der ikke er rigtig gang i forbrændingen?

pausefyring sviner meget da du tager luften så ilden dør og så sætter et sort lag i kedlen,så mindst mueligt af det...en pausefyring og kedlen er sort.. og det kræver jo mere rengøring :oops:
men koster ikke ret meget mere..




Fedt! Og nu hvor det er væk så vil jeg glæde mig i stedet for at bekymre mig. 8)




Jeg håber at dine forslag skræller nogle kg af forbruget og giver en mere jævn drift.



Korrekt antaget.
måske det burde give lidt..men mest inden det bliver koldt


Jeg har faktisk iltstyring installeret, men den er deaktiveret fordi den forrige ejer ikke kunne få det til at spille sammen med fyringen med korn.
Vil det være en fordel at koble iltstyringen til? JA JA JA JA :)
det vil kun kræve få ændringer..




Noteret. :)



Er det vigtigt at lade fyret køle lidt af før jeg indsætter de kolde turbulatorer?
Eller kan jeg godt indsætte dem ved et kort "pitstop" hvor fyret kun er slukket ganske kortvarigt?
bare ind med dem


Findes der en god video eller illustreret guide til hvordan det gøres?



Den har jeg heldigvis opdaget. Det var der al slaggeren landede under min 2. rensning af fyret. icon_cheesygrin.gif



Det tog for evigt at rense dem manuelt og jeg har garanteret ikke engang fået dem gjort helt rene...
De nævnte ting står nu på min ønske-/indkøbsseddel. :great:

Jeg er i øvrigt i tvivl om hvorvidt der er installeret en trækstabilisator, men jeg har læst mig frem til at sådan en fætter er essentiel for god og stabil drift.
Hvor og hvordan kan jeg kontrollere/undersøge om jeg har en trækstabilisator installeret?


Tusind tak for hjælpen! 8) Jeg beklager de 20 1000 spørgsmål til professoren, :oops: men jeg bliver virkelig også meget klogere på det blå bæst i mit fyrrum. Og det er jo sjovt at få styr på - og tillige nyttigt! 8)
vi tar mere senere :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 18 nov 2018 19:49

Jeg har programmeret de foreslåede indstillinger. De fire manglende turbulatorer er også isat.

Jeg måtte lige bøvle lidt med at bladring med MENU-knappen rent faktisk kasserer ændringen... :oops:
Det er DRIFTSFORM-knappen man skal bruge til at bladre hvis man gerne vil gemme sin ændring. Hermed noteret, hehe, og det havde du jo sådan set også skrevet i dit indlæg... :roll:

Ved lav ydelse ser forbrændingen nu således ud, men det er ikke nødvendigvis repræsentativt fordi det er taget kort tid efter opstart (jeg førte også lidt ekstra piller frem i den sammenhæng).
2324
Er det meningen at forbrændingen skal foregå så langt inde i kammeret helt op af sneglen?

De seneste tre døgn (efter rensning) har jeg brugt cirka 30 kg/døgn. Det bliver spændende at se hvordan tingene arter sig med de nye indstillinger. Jeg meget spændt på både røgtemperaturer og forbrug.

Vi må lige vende tilbage til det med automatisk iltstyring når de nye indstillinger er kørt ind og evt. tilpasset yderligere. Jeg kan godt lide én ændring af gangen og denne omgang var allerede et brud på det princip. icon_cheesygrin.gif

To do-liste:
  • Rens røggasføler (og lær hvordan)
  • Undersøg om der er trækstabilisator installeret
  • Aktiver iltstyring
Mvh. Anders


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10375
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af thy » 18 nov 2018 21:44

StarTraveller skrev:
18 nov 2018 19:49
Jeg har programmeret de foreslåede indstillinger. De fire manglende turbulatorer er også isat.

Jeg måtte lige bøvle lidt med at bladring med MENU-knappen rent faktisk kasserer ændringen... :oops:
Det er DRIFTSFORM-knappen man skal bruge til at bladre hvis man gerne vil gemme sin ændring. Hermed noteret, hehe, og det havde du jo sådan set også skrevet i dit indlæg... :roll:

Ved lav ydelse ser forbrændingen nu således ud, men det er ikke nødvendigvis repræsentativt fordi det er taget kort tid efter opstart (jeg førte også lidt ekstra piller frem i den sammenhæng).
2324
Er det meningen at forbrændingen skal foregå så langt inde i kammeret helt op af sneglen?

De seneste tre døgn (efter rensning) har jeg brugt cirka 30 kg/døgn. Det bliver spændende at se hvordan tingene arter sig med de nye indstillinger. Jeg meget spændt på både røgtemperaturer og forbrug.

Vi må lige vende tilbage til det med automatisk iltstyring når de nye indstillinger er kørt ind og evt. tilpasset yderligere. Jeg kan godt lide én ændring af gangen og denne omgang var allerede et brud på det princip. icon_cheesygrin.gif

To do-liste:
  • Rens røggasføler (og lær hvordan)
  • Undersøg om der er trækstabilisator installeret
  • Aktiver iltstyring
24 timer ca før man kan regne med noget..
Iltstyring kræver at pakninger i låger er tætte og andre steder...så kan sonden jo være defekt men det kan vi se på til den tid :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 18 nov 2018 21:52

Kort opdatering (efter 2 timer):
Fyret ser ud til at tilbringe en del tid mere i lav ydelse nu. Den går stadig i pausetilstand efter noget tid.
Der bliver skubbet en del piller frem i brændkammeret, men de ser ud til at blive brændt indtil videre. Forbrændingen ser ud til at fordele sig bedre i brændkammeret (og ikke kun lige op af sneglen).
Røgtemperaturen er meget lav. Efter flere minutter ved lav ydelse ligger røgtemperaturen stadig på 85° C.

Det virker som om det lave program kun ganske langsomt varmer op til fremløbstemperaturen på 77° C hvor den går over på pausetilstand. Det virker umiddelbart som en ret god indstilling. Det er kun røgtemperaturen som virker meget lav i forhold til hvad jeg har læst at den slags helst skal være.
Mvh. Anders

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10375
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af thy » 18 nov 2018 21:58

StarTraveller skrev:
18 nov 2018 21:52
Kort opdatering (efter 2 timer):
Fyret ser ud til at tilbringe en del tid mere i lav ydelse nu. Den går stadig i pausetilstand efter noget tid.
Der bliver skubbet en del piller frem i brændkammeret, men de ser ud til at blive brændt indtil videre. Forbrændingen ser ud til at fordele sig bedre i brændkammeret (og ikke kun lige op af sneglen).
Røgtemperaturen er meget lav. Efter flere minutter ved lav ydelse ligger røgtemperaturen stadig på 85° C.

Det virker som om det lave program kun ganske langsomt varmer op til fremløbstemperaturen på 77° C hvor den går over på pausetilstand. Det virker umiddelbart som en ret god indstilling. Det er kun røgtemperaturen som virker meget lav i forhold til hvad jeg har læst at den slags helst skal være.
er røgfølern renset for nyeligt
kan i nogle tilfælde kræve at du tar 2 turbolatore ud..
set på 80 gør også røgen varmere og da fyret er bedre indstillet,kommer den jo ikke så meget over set som før
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 18 nov 2018 22:00

Det vides ikke hvornår røgføleren sidst er renset, men det er ikke sket i den tid jeg har haft huset (siden 30/8).

Jeg prøver at øge set til 80° C.
Mvh. Anders

Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 18 nov 2018 22:11

StarTraveller skrev:
18 nov 2018 22:00
Det vides ikke hvornår røgføleren sidst er renset, men det er ikke sket i den tid jeg har haft huset (siden 30/8).

Jeg prøver at øge set til 80° C.
Det kan også være at jeg bare skal give den lidt tid til at finde sig selv igen. Røgtemperaturen er nu oppe på 95° C.
Hvilken røgtemperatur sigter vi efter at lande omkring?

Jeg har ikke ændret set endnu så den er fortsat 75° C.
Mvh. Anders


Besvar