Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af thy » 01 dec 2018 19:56

StarTraveller skrev:
01 dec 2018 19:08
Nu hvor jeg vidste mere om hvordan jeg skulle gå til sagen så fik jeg renset røgrørene helt i bund:
(venstre er efter i går, højre er fra forrige rensning blot til sammenligning)
23342320
Så vidt jeg kan se så er alle slaggerne nu blevet fjernet og jeg er kommet helt ind til stålet. Det blev også lidt bekræftet af at røgtemperaturen faldt 5-10° C og udløste en A-1 alarm.

Halvanden time efter rensningen i går aftes gik fyret i alarm A-1 pga. for lav røgtemperatur. Selv på lav ydelse havde den problemer med at holde temperaturen på 90° C. Jeg øgede blæserniveau på lav ydelse fra 10 % til 15 % for at få temperaturen op. Ændringen har fungeret indtil nu her for en time siden hvor fyret atter stoppede med en A-1 alarm. Den har formentlig været på pause i for lang tid pga. det lune vejr i dag...

Jeg håber på at bevare højest mulige effektivitet med samtlige turbulatorer isat.
thy, har du et forslag til hvordan jeg kan tilpasse indstillingerne så jeg kan holde temperaturen oppe mindst hver halve time?
ja 3 ting
set 80
2 turbolatorer ud i 24timer efterrensning kan også gøre det
man kan sætte en diode i serie med røgføler det giver så en ønsket fejlvisning,så fyret tænker feks 10-15grader forkert..det er mest 2,5 og 4,0er der har brug for den løsning..

den højere blæs virker del vis da den så pausefyrer titere osv... og lidt højere forbrug,men du har jo snakket om du ville teste med højere blæs,så pt win win
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 02 dec 2018 14:00

Umiddelbart så forbruget ud til at bekræfte hvad du siger, thy. Forbruget ser ud til at have ligget lidt over 30 kg i det døgn jeg kørte med højere blæserniveau selv om det blev lunere i vejret.

Jeg har (i går aftes) sat fremløbstemperaturen op til 80° C og reduceret blæseren til 10 % på lav ydelse igen. Indtil videre har det ikke givet nogen driftstop siden ændringen, men temperaturen ligger i perioder under 90° C så hvis den går på pause i lang tid så måske...
Jeg har fortsat alle turbulatorer isat.
Jeg følger situationen så nøje som muligt og er spændt på at se hvordan forbruget arter sig.
Hvis der bliver problemer så må næste træk midlertidige træk være at fjerne nogle turbulatorer.

Jeg er ret sikker på at fyret er overdimensioneret til det forbrug af varme som jeg pt. har. Jeg mener at have set et sted at 2,5'eren har en minimumsydelse på 7,5 kW og det må svare til omkring 1,5 kg/time eller 36 kg/døgn. Pausefyring virker uundgåeligt indtil varmebehovet kommer op over de 7,5 kW. Samtidig så har fyret svært ved at holde en høj nok temperatur på laveste ydelsesniveau (eller endda lidt under).

Jeg vil prøve at kigge efter en god vejledning til den løsning med den serieforbundne diode på røgtemperaturføleren for at forebygge driftstop ved de lave temperaturer. Kan jeg få problemer med min skorsten ved at køre med de lave røgtemperaturer?

Næste gang jeg renser fyret så står brændkammeret for tur til at få en kærlig behandling. Jeg ved ikke om nogle af hullerne til nederste underluft er tilstoppede (de øverste ser umiddelbart ok ud når jeg kigger ind mens der er blus på), men der ser ud til at være en del slagger i brændkammeret også så det er nok ikke utænkeligt:
2336 2337

Sidder der noget bag/under lufthullerne som man kan risikere at beskadige ved rensning?
Mvh. Anders

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af thy » 02 dec 2018 16:04

Den måler ikke på røgtemp under pausefyring..

Hvis røgrøret er isoleret ingen problemer med skorsten.

Der er ikke noget i luftkassen der kan tage skade ved rensning af huller..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 02 dec 2018 16:08

thy skrev:
02 dec 2018 16:04
Den måler ikke på røgtemp under pausefyring..
Ohhh, det er jo super vigtig information! :great:

Så A-1 alarmen kan kun være udløst ved at røgtemperaturen ved lav ydelse ikke formåede at komme op på mindst 90° C inden for en halv time?
Mvh. Anders

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af thy » 02 dec 2018 16:20

StarTraveller skrev:
02 dec 2018 16:08
Ohhh, det er jo super vigtig information! :great:

Så A-1 alarmen kan kun være udløst ved at røgtemperaturen ved lav ydelse ikke formåede at komme op på mindst 90° C inden for en halv time?
Nemlig...sker titest inden for ca 24timer efter grundig rensning af turbolatorrør
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 02 dec 2018 23:12

Jeg kan ikke helt forklare logikken bag det (og det irriterer mig :oops:), men dine anbefalinger er sublime, thy! :great:
Det seneste døgn har fyret brugt synligt mindre end 30 kg (uden at jeg helt kan måle/sige præcist hvor meget mindre). 8)
Jeg håber at min forståelse på et tidspunkt indhenter evidensen så jeg også selv kan forklare hvorfor tingene spiller sammen som de gør.

Pillebunken er i øvrigt mindre nu end tidligere og bålet er flyttet tættere på sneglen. Tendensen til slagger ser ud til at være væsentlig reduceret sammenlignet med hvad jeg har oplevet de seneste to uger - lige nu kan jeg faktisk slet ikke finde slagger i asken (som fortsat ser fin ud).

Jeg tror modstand/diode-hacket på røgtemperaturføleren kunne være en god løsning. Lige nu er det jo egentlig kun alarmen der ligger i vejen for at køre med de indstillinger der ser ud til at virke bedst. (Selv om det seneste døgn er gået uden alarmer.) Umiddelbart tænker jeg at 60 Ω for +15° C vil give mest plads til at fintune indstillingerne.

Jeg har fundet lidt gamle forumtråde som beskriver hacket (herunder linket for de nysgerrige):
viewtopic.php?f=22&t=26846
viewtopic.php?f=22&t=29006

Jeg kan rigtigt godt lide konstruktionen med en modstand og en kontakt til at styre om den skal være slået til eller ej. Trådene beskriver formentlig nok til at de mere rutinerede gør-det-selv-folk kan slå sig løs, men jeg kunne godt bruge lidt mere instruktion inden jeg går i gang...
Kan jeg lokke dig til at tage et billede eller to af hvordan du har lavet det hvis det ikke er bøvlet at gøre?

Jeg tænker at jeg også hellere må få renset min røgtemperaturføler (som foreslået et par gange). Jeg var i tvivl om proceduren så jeg søgte og fandt nedenstående i en tråd fra sidste år:
thy skrev:
03 jan 2017 19:50
røgføler trækkes du og skrabes lidt i hulet så den måler korekt..
Er der andet jeg skal være opmærksom på ved rensning af røgføleren?
Den er ikke spændt eller skruet fast på nogen måde? Den ser så lille og skrøbelig ud...
Og jeg skal blot sørge for at skubbe den helt ind og vinkle den lidt nedad når jeg sætter den på plads igen? (Det stod andetsteds i tråden - eller i en anden tråd som jeg læste på et tidspunkt.)

Jeg er ikke helt vant til blot at skille ting ad og evt. modificere dem, men så snart jeg lige har haft fingrene i skidtet så bliver jeg hurtigt dus med tingene. Og det er egentlig lidt en glæde ved det nye liv som husejer. 8)
Mvh. Anders

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af thy » 02 dec 2018 23:31

StarTraveller skrev:
02 dec 2018 23:12
Jeg kan ikke helt forklare logikken bag det (og det irriterer mig :oops:), men dine anbefalinger er sublime, thy! :great:
Det seneste døgn har fyret brugt synligt mindre end 30 kg (uden at jeg helt kan måle/sige præcist hvor meget mindre). 8)
Jeg håber at min forståelse på et tidspunkt indhenter evidensen så jeg også selv kan forklare hvorfor tingene spiller sammen som de gør.

Pillebunken er i øvrigt mindre nu end tidligere og bålet er flyttet tættere på sneglen. Tendensen til slagger ser ud til at være væsentlig reduceret sammenlignet med hvad jeg har oplevet de seneste to uger - lige nu kan jeg faktisk slet ikke finde slagger i asken (som fortsat ser fin ud).

Jeg tror modstand/diode-hacket på røgtemperaturføleren kunne være en god løsning. Lige nu er det jo egentlig kun alarmen der ligger i vejen for at køre med de indstillinger der ser ud til at virke bedst. (Selv om det seneste døgn er gået uden alarmer.) Umiddelbart tænker jeg at 60 Ω for +15° C vil give mest plads til at fintune indstillingerne.

Jeg har fundet lidt gamle forumtråde som beskriver hacket (herunder linket for de nysgerrige):
viewtopic.php?f=22&t=26846
viewtopic.php?f=22&t=29006

Jeg kan rigtigt godt lide konstruktionen med en modstand og en kontakt til at styre om den skal være slået til eller ej. Trådene beskriver formentlig nok til at de mere rutinerede gør-det-selv-folk kan slå sig løs, men jeg kunne godt bruge lidt mere instruktion inden jeg går i gang...
Kan jeg lokke dig til at tage et billede eller to af hvordan du har lavet det hvis det ikke er bøvlet at gøre?

Tja har ikke haft særlig problemer med det..så ingen billed af det..
Men har skam 4-5 stykker liggende hvis behovet sku komme :great:

Ku nok lave en lille tegning af det...det er så mænd simpel nok

Jeg tænker at jeg også hellere må få renset min røgtemperaturføler (som foreslået et par gange). Jeg var i tvivl om proceduren så jeg søgte og fandt nedenstående i en tråd fra sidste år: :great:

Er der andet jeg skal være opmærksom på ved rensning af røgføleren?
Den er ikke spændt eller skruet fast på nogen måde? Den ser så lille og skrøbelig ud...
Og jeg skal blot sørge for at skubbe den helt ind og vinkle den lidt nedad når jeg sætter den på plads igen? (Det stod andetsteds i tråden - eller i en anden tråd som jeg læste på et tidspunkt.)

Den er sat løst i hullet men sod på den kan få den til at gro fast..

Jeg er ikke helt vant til blot at skille ting ad og evt. modificere dem, men så snart jeg lige har haft fingrene i skidtet så bliver jeg hurtigt dus med tingene. Og det er egentlig lidt en glæde ved det nye liv som husejer. 8)
[/ :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 10 dec 2018 15:19

Det hjalp at hæve fremløbstemperaturen til 80° C. Efter nogle dage kunne jeg reducere den til 75° C igen.

Fyret virker dog til at problemer med at brænde alle pillerne af. Bunken i brændkammeret vokser støt og efter 10 døgn ser den således ud:
2338

Det kan måske være lidt svært at se på billedet, men bunken er pt. næsten højere end sneglen og fylder en god del af brændkammeret op. Ubrændte piller er begyndt at falde ned i askeskuffen. Det er uvist om der (igen) er dannet slagger midt i pillebunken.

Vil det give mening at hæve fremføringsintervallet på lav ydelse fra 30 til 35 sekunder for at fremføre lidt færre piller?
Hvis det så ikke giver helt varme nok så må den jo sparke til ilden med høj ydelse ind i mellem (hvilket aldrig sker pt.).
Mvh. Anders

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af thy » 10 dec 2018 19:48

StarTraveller skrev:
10 dec 2018 15:19
Det hjalp at hæve fremløbstemperaturen til 80° C. Efter nogle dage kunne jeg reducere den til 75° C igen.

Fyret virker dog til at problemer med at brænde alle pillerne af. Bunken i brændkammeret vokser støt og efter 10 døgn ser den således ud:
2338

Det kan måske være lidt svært at se på billedet, men bunken er pt. næsten højere end sneglen og fylder en god del af brændkammeret op. Ubrændte piller er begyndt at falde ned i askeskuffen. Det er uvist om der (igen) er dannet slagger midt i pillebunken.

Vil det give mening at hæve fremføringsintervallet på lav ydelse fra 30 til 35 sekunder for at fremføre lidt færre piller?
Hvis det så ikke giver helt varme nok så må den jo sparke til ilden med høj ydelse ind i mellem (hvilket aldrig sker pt.).
ja det er en muelighed..men sjældent at man kommer så langt op i sek.. hvis den pausefyrer er det bedste muelighed
pausefyrer den ikke ku blæs hæves 1-2 ellers er 1 muelighed bedst
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 10 dec 2018 20:05

Tak for hurtigt svar, thy.

Den går på pausefyring ind i mellem så jeg prøver at øge sek til 35 for lav ydelse.
Det kommer formentlig til at tage nogle dage at spotte hvad effekten er.
Mvh. Anders


Besvar