Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af thy » 19 nov 2018 20:11

StarTraveller skrev:
19 nov 2018 20:02
24 timer: 30 kg træpiller forbrugt

De nye indstillinger har præcist samme forbrug som de gamle. :shock:

Fyret arbejder ved en lavere røgtemperatur, men lågerne virker til at blive varmere end før. Før var de højest lidt lune, men nu bliver lågen til brændkammeret så varm at det er ubehageligt at røre ved den - hvilket er lidt spøjst når man tænker på at røgtemperaturen var enormt meget højere før (145° C => 95° C) og brændkammeret var en sand inferno at se på pga. den høje blæserindstilling.

Asken ser fin ud og der ingen slagger, men jeg kan ikke lade være med at tænke på om jeg får lige så meget ud af pillerne som før. Alt andet lige så virkede det jo til at jeg sendte mere energi ud af skorstenen før end jeg gør nu. Da forbruget af piller er det samme så må der være et identisk energispild og hvis det ikke fiser ud af skorstenen så er det måske efterladt i asken selv om den ser fin ud. Alternativt så må der være energi i de relativt kolde røggasser som ikke bliver brændt af.
går da ud fra der sidder en sten på lågen..

du har vel lagt mærke til at vejret er skiftet til rå kold med blæst...men det tar jo hvad der skal til...ellers må du jo prøve de gamle indstillinger igen..
giv den et par dage til...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 19 nov 2018 20:41

thy skrev:
19 nov 2018 20:11
går da ud fra der sidder en sten på lågen..

du har vel lagt mærke til at vejret er skiftet til rå kold med blæst...men det tar jo hvad der skal til...ellers må du jo prøve de gamle indstillinger igen..
giv den et par dage til...
Jo, jo - der sidder en sten på lågen, hehe. icon_cheesygrin.gif Det er heller ikke en særlig videnskabelig observation af temperaturen, men der virker til at være forskel og jeg har ikke lige en god forklaring på forskellen.

Det har rigtigt nok blæst mere i dag end det gjorde i går. Temperaturen er cirka den samme. Blæsten kan godt have bidraget til at gøre en forskel der får forbruget til at se ens ud.

Jeg har, som du også foreslår, tænkt mig at give de nye indstillinger til torsdag inden jeg konkluderer noget videre. Det er længe nok til at kunne observere en evt. forskel mere præcist, tror jeg.

Jeg tror ikke at de gamle indstillinger er løsningen. Lige nu hælder jeg i stedet for til en teori om at jeg måske bare skal have lidt mere lufttilførsel for at få en mere optimal forbrænding. Så forbrændingen ved lav ydelse laver en røgtemperatur omkring 120° C i stedet for 95° C. Jeg undgår vist alligevel ikke pauserne og så kan de måske lige så godt være lidt længere (altså ikke indstillingsmæssigt, men som den tid der i praksis går mellem hver forbrændingscyklus på lav ydelse). Besparelsen skulle i givet fald ligge i at perioden med lav ydelse (og "højt" pilleforbrug) afkortes mens perioden med pausefyring (og "lavt" pilleforbrug) forlænges. Den "gratis" energi skulle komme fra at pillerne og/eller røggasserne forbrændes mere effektivt pga. højere forbrændingstemperatur.
... Logikken giver i hvert fald en vis mening for mig, men det er på baggrund af min sparsomme forståelse for de processer som foregår i fyret. Jeg lytter meget gerne til argumenter som skyder huller i min teori. :oops:
Mvh. Anders

Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 19 nov 2018 23:43

StarTraveller skrev:
19 nov 2018 16:09
2326
Jeg har annoteret hvordan rørføringen til VVB ser ud i ovenstående billede.
Lige for god ordens skyld: Jeg er ret overbevist om at jeg har byttet rundt på fremløb og returløb i annoteringen af denne del af rørføringen der leder til varmtvandsbeholderen. :oops: Til mit forsvar så var det altså sådan at jeg fik det forklaret af den tidligere ejer - eller i hvert fald sådan som jeg forstod det. :roll: Men forklaringen gav ikke mening fordi flowet ved nærmere inspektion lige pludselig skulle gå i begge retninger samtidigt. icon_cheesygrin.gif

Det bagerste termometer ser ud til at være defekt så det rapporterer en temperatur der er meget for lav (62° C i stedet for cirka 72-75° C - og målerskiven kan roteres uden at nålen følger med :shock:).
Hvis flowet er modsat først antaget så giver det i så fald god mening at temperaturen kun falder med få grader når det løber en tur forbi en VVB der allerede er varm. Den termostat vi snakkede om kunne nok være en ret god idé at få installeret så tilpasningen kan ske automatisk, men den sidder i givet fald efter VVB - ikke før. :| Til gengæld giver det god mening at åbne mere for flowet når returløbstemperaturen er lav så på den måde sidder termostatventilen et fint sted. Og VVB må allerede være vant til at tage imod temmelig varmt fremløbsvand.
Mvh. Anders

Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 22 nov 2018 00:52

I de seneste 3 døgn har forbruget ligget meget stabilt på 30 kg/døgn.
Asken ser fortsat meget fin ud.
Kedlen virker forholdsvist tilsodet, men mit grundlag for sammenligning er ret begrænset.
Temperaturen kommer aldrig over 95° C og falder til omkring 85° C på pausefyring, men der har ikke været nogen A-1 alarmer.

Er der nogen der kan dele oplysninger om hvor meget deres forbrug er øget de seneste dage pga. det koldere og mere blæsende vejr?
Specifikt hvor meget der er forbrugt de seneste tre døgn sammenlignet med de tre døgn der lå umiddelbart før.

Jeg har i øvrigt fået isoleret fremløbsrørene i fyrrummet. Det et er kun med 13-15 mm, men det skulle stadig begrænse varmetabet med omkring 80 %. De sidste par meter af returløbsdelen er også varm, men jeg har ikke mere rørisolering i den rigtige størrelse på lager. :roll:
Mvh. Anders

Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 28 nov 2018 12:22

Jeg har kørt med de nye indstillinger i næsten 10 døgn nu og forbruget ligger meget stabilt omkring 30 kg/døgn. Det er også blevet noget koldere så det er nok ganske pænt. :great:

Asken ser fin ud, men der bliver dannet en del slagger. Nedenstående billede blev taget fredag morgen hvor jeg tømte aske inden jeg tog på weekendtur:
2331
Jeg har også i dag gravet en temmelig stor klump slagger ud af bålet (meget større end den på billedet). Jeg troede at der lå en stor bunke piller i brændkammeret, men det var faktisk et forholdsvist tyndt lag af piller på en stor klump af slagger.

Jeg planlægger at rense fyret fredag aften så hvis der er forslag til tilpasninger som jeg kan lave for at forebygge slaggerdannelsen så er de meget velkomne.

Fyret benytter på nuværende tidspunkt aldrig programmet for høj ydelse (100 %). Fyret er på pause cirka 20 minutter af gangen hvorefter det kører ved lav ydelse i cirka 15 minutter (så vidt jeg kan vurdere uden at sidde med et stopur :lol:).

Jeg overvejer fortsat at øge lufttilførslen under lav ydelse (30-100 %) for at se hvad effekten vil være af at forbrændingen er lidt mere intens. Jeg ved ikke helt om jeg skal prøve med en lille ændring (+2 %-point) for at justere lidt eller en betydelig ændring (+10 %-point) for at eksperimentere og observere effekten.
Mvh. Anders


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af thy » 28 nov 2018 14:38

StarTraveller skrev:
28 nov 2018 12:22
Jeg har kørt med de nye indstillinger i næsten 10 døgn nu og forbruget ligger meget stabilt omkring 30 kg/døgn. Det er også blevet noget koldere så det er nok ganske pænt. :great:

Asken ser fin ud, men der bliver dannet en del slagger. Nedenstående billede blev taget fredag morgen hvor jeg tømte aske inden jeg tog på weekendtur:
2331
Jeg har også i dag gravet en temmelig stor klump slagger ud af bålet (meget større end den på billedet). Jeg troede at der lå en stor bunke piller i brændkammeret, men det var faktisk et forholdsvist tyndt lag af piller på en stor klump af slagger.

Jeg planlægger at rense fyret fredag aften så hvis der er forslag til tilpasninger som jeg kan lave for at forebygge slaggerdannelsen så er de meget velkomne.

Fyret benytter på nuværende tidspunkt aldrig programmet for høj ydelse (100 %). Fyret er på pause cirka 20 minutter af gangen hvorefter det kører ved lav ydelse i cirka 15 minutter (så vidt jeg kan vurdere uden at sidde med et stopur :lol:).

Jeg overvejer fortsat at øge lufttilførslen under lav ydelse (30-100 %) for at se hvad effekten vil være af at forbrændingen er lidt mere intens. Jeg ved ikke helt om jeg skal prøve med en lille ændring (+2 %-point) for at justere lidt eller en betydelig ændring (+10 %-point) for at eksperimentere og observere effekten.
forbruget er ret fint med det kolde vejr vi har nu..

slakker kommer normalt af urenheder i pillerne..
mere blæs vil nogen gange gøre det værer..
med den megen pausefyring er dit fyr alt for stort,men kan selfølgelig godt køre aligevel..
sek på lav kan ændres til 30..da du pausefyrer så meget..

i dag med den kolde blæst er 30kg nok ikke nok :oops:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 28 nov 2018 17:00

thy skrev:
28 nov 2018 14:38
forbruget er ret fint med det kolde vejr vi har nu..

i dag med den kolde blæst er 30kg nok ikke nok :oops:
Det virker som om fyret er ligeglad med vejret og bruger samme mængde piller uanset vind og vejr og indstillinger. :lol: :roll:

thy skrev:
28 nov 2018 14:38
slakker kommer normalt af urenheder i pillerne..
mere blæs vil nogen gange gøre det værer..
Det giver rigtig god mening og virker super logisk for mig, men der burde ikke være urenheder i disse piller (men der kan selvfølgelig være forskel på partier) og jeg oplevede mindre dannelse af slagger da jeg kørte med langt højere lufttilførsel. :? Jeg kan ikke få observationerne og logikken til at hænge sammen, men det øger lysten til at eksperimentere. icon_cheesygrin.gif Måske kan forklaringen være at den højere blæserindstilling var bedre til at blæse asken væk fra brændkammeret (så der var mindre at smelte til slagger).

thy skrev:
28 nov 2018 14:38
med den megen pausefyring er dit fyr alt for stort,men kan selfølgelig godt køre aligevel..
sek på lav kan ændres til 30..da du pausefyrer så meget..
Det er også min fornemmelse at fyret er overdimensioneret, men det er ikke noget jeg sådan lige umiddelbart kan ændre på så jeg må bare få det bedste ud af situationen.

Jeg prøver at ændre fremføringsintervallet til 30 sekunder for det lave program og observerer effekten. :great:

Fyret opvarmer cirka 205 m² lige nu og der er kun mig til at bruge varmt vand. Dertil kommer omkring 80 m² som pt. kun opvarmes af overskudsvarmen fra selve fyret og fyrrummet (hvilket er lidt mindre efter jeg har isoleret fremløbsrørene). Der begynder at være lidt køligt i de sidstnævnte 80 m² så jeg vil åbne for radiatoren og indstille den til 15° C fordi det ikke er rum som jeg bruger aktivt lige nu (det afventer ombygning og renovering).

Der er også en radiator i garagen (60 m²) som jeg overveje at sætte til 15° C, men jeg forventer at garagen har et noget større varmetab end resten af garagebygningen (der er også pt. væsentlig koldere end 15° C i garagen). Jeg venter lige med garagen indtil videre for bedre at kunne sammenligne.
Mvh. Anders

Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 29 nov 2018 21:39

Blot en status og opsummering:
Fyret har i 11 døgn kørt med de nye indstillinger som blev tilpasset lidt den anden dag (tak, thy :great:). Dvs. er programmet pt. er følgende:

Program:
Set: 75° C (=> 71-75° C frem, 60-64° C retur)
Høj, blæser: 46 % (default: 47 %)
Høj, interval: 15 sek. (default: 24 sek.)
Lav, blæser: 10 % (default: 8 %)
Lav, interval: 30 sek. (default: 50 sek.)
Min.: 10 minutters pause (default: 8 min.)
Driftsform: Automatisk [diode slukket] (=> høj op til 71° C, lav op til 75° C, pause ned til 74° C)

Brugerprogram (ALARM RESET + DRIFTSFORM):
-20 (blæserens minimumindstilling i %, default: -20)
H0.3 (fremføringstid i sekunder ved høj ydelse, default: H0.5)
L0.1 (fremføringstid i sekunder ved lav ydelse, default: L0.3)
P05 (lufttilførsel i sekunder pr. fremføringsinterval ved pausefyring, default: P05)
no- (normal/fastindstillet blæserstyring)

Installatørprogram (ALARM RESET + MENU):
110 (PROM-version, 1. udgave 10. version)
H15 (minimum pause i sekunder ved høj ydelse, default: H24)
L60 (maksimum pause i sekunder ved lav ydelse, default: L50)
b75 (maksimal blæserydelse i %, default: b50)
r0.0 (reverseringstid ved omrøringsfunktion i magasinet, default: r0.0)

I de 11 døgn har fyret brugt 330 kg træpiller på at varme 205 m² op til 21-22° C samt 80 m² op til 15° C. Dvs. 30 kg/døgn. Selv om vejret har varieret lidt så har forbruget dag for dag været meget stabilt omkring de 30 kg/døgn.

Jeg har haft lidt problemer med slagger. Slagger bliver dannet dels i midten af selve pillebunken og dels som en kappe på den side af pillebunken som vender mod lågen (væk fra sneglen).
2332
Den store klump til højre er på størrelse med en knytnæve og blev fisket ud af pillebunken. Den mellemstore i midten kommer fra førnævnte "kappe".

Der ligger altid en ret stor bunke piller i brændkammeret og fyret går med de nyeste indstillinger næsten aldrig på pause. Dette er nok den største forskel sammenlignet med de gamle indstillinger hvor lufttilførslen var meget høj og der altid lå en ganske lille bunke piller. Således ser forbrændingen ud ved lav ydelse med de seneste tilpasninger:
2333
Fyret bruger meget lang tid på at komme op på 75° C (hvilket blot betyder at det forbliver på lav ydelse i lang tid). Fremløbstemperaturen ser ud til at ligge hovedsageligt omkring 71-74° C. Returløbstemperaturen ligger generelt omkring 11° C lavere.
Røgtemperaturen ligger omkring 90-95° C ved lav ydelse. Fyret benytter stort set ikke høj ydelse, men når det sker så når røgtemperaturen op på 125° C. Pausefyring virker til at forekomme meget sjældent nu, men når det sker så kan røgtemperaturen falde til 85° C.
Mvh. Anders

Brugeravatar
StarTraveller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 06 nov 2018 10:14
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5-600 (fra 2007/2008)
Areal: 208+85 (+56 kold)
Brændsel: Premium Heat 8 mm træpiller (5,3 kWh/kg)
Dagligt forbrug: 13-30 kg træpiller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Næstved
Givet likes: 2 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af StarTraveller » 01 dec 2018 19:08

Nu hvor jeg vidste mere om hvordan jeg skulle gå til sagen så fik jeg renset røgrørene helt i bund:
(venstre er efter i går, højre er fra forrige rensning blot til sammenligning)
23342320
Så vidt jeg kan se så er alle slaggerne nu blevet fjernet og jeg er kommet helt ind til stålet. Det blev også lidt bekræftet af at røgtemperaturen faldt 5-10° C og udløste en A-1 alarm.

Halvanden time efter rensningen i går aftes gik fyret i alarm A-1 pga. for lav røgtemperatur. Selv på lav ydelse havde den problemer med at holde temperaturen på 90° C. Jeg øgede blæserniveau på lav ydelse fra 10 % til 15 % for at få temperaturen op. Ændringen har fungeret indtil nu her for en time siden hvor fyret atter stoppede med en A-1 alarm. Den har formentlig været på pause i for lang tid pga. det lune vejr i dag...

Jeg håber på at bevare højest mulige effektivitet med samtlige turbulatorer isat.
thy, har du et forslag til hvordan jeg kan tilpasse indstillingerne så jeg kan holde temperaturen oppe mindst hver halve time?
Mvh. Anders

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Begynderhjælp til BAXI Multi-Heat 2,5-600

Indlæg af Brandsen » 01 dec 2018 19:49

Halløj i forum,

Hvis du med nyrenset kedel balancerer på kanten af A-1 alrm og måske tilhørende
tilbagebrand, så ville jeg tage et par turbulatorer ud, og så sætte dem i igen når der
er kommet lidt aske og sod.
Du kan nemt se det ved løbende at holde øje med røgtemp.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar