Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sommernedlukning

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
jancar
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 12 gange

Sommernedlukning

Indlæg af jancar » 24 jun 2018 11:08

HEj


Så var der ikke flere piller på lager, selvom det ikke har været mange Baxi 1,5 har spist den sidste tid. Så nu må der lukkes ned indtil det bliver efterår, og jeg har piller på lager igen.

Men jeg har et par spørgsmål:
Er det nødvendigt at tappe vanet af anlægget, når fyret ikke bruges?

Jeg har taget lambdasonden ud af holderen, og har strøm på anlægget. Har læst at det har det bedst af,- korrekt?

ud over at tømme fyret for aske og piller, er der så andet jeg skal være opmærksom på?

Så et sidespørgsmål,- mht energiforbrug, så kan det vel bedst betale sig at bruge vores elvandvarmer, når det kun er det varme vand i den vi bruger. Det er vel dyrere at bruge baxien kun til at lave varmt brugsvand?

tak for indspark

mvh Jan


pendec

Re: Sommernedlukning

Indlæg af pendec » 24 jun 2018 22:52

Så vidt jeg ved, så er dødt vand lettere at varme end nyt vand, så du skal nok kunne tappe anlægget, hvis du skal reparere på det.

Pumperne skal nok tændes en eller to gange i løbet af de næste måneder, ellers kan de sætte sig fast og skal startes med lidt hårde metoder (jeg slår med lette slag på siden).

For nogen er elpatron nok, jeg valgte det, da mit pillefyr er for ringe til at varme op til 60g og så holde kørende i 30-60 minutter, 2 gange om dagen, det blev til ca. 4kg om dagen, hvor jeg ikke bruger noget særligt el på at bruge patron set i forhold til et pillefyr tændt om vinteren, så er elregningen næsten ens pånær ca. 1kW måske mere, så billigt for mig. Er i flere i familien og bader ofte, så kan din baxi måske være mere fornuftigt men det kan andre nok regne ud for dig, hvis du ikke allerede har kendskab til forbrug om sommeren på baxi vs elpatron i familien. Ellers prøv det nogle dage, og så kik på elmåler bagefter, så kan du selv vurdere uden formel.

Husk at skru alle termostater til 0, gulvvarme temp til minimum og gulvvarme pumpe slukkes, hvis du vælger at varme vand til vvb. osv..

Besvar