Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi 2,5 - nu med iltstyring

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10375
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi 2,5 - nu med iltstyring

Indlæg af thy » 28 jan 2018 22:41

Kører den ikke i lav det meste af tiden.
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


FastDuck
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 03 dec 2017 01:20
Mit fyr: Baxi Multiheat 2.5
Areal: 231
Brændsel: 6mm piller
Geografisk sted: Bjert

Re: Baxi 2,5 - nu med iltstyring

Indlæg af FastDuck » 04 feb 2018 13:21

Hej. Jeg vil lige smide mine spæde erfaringer ind med en MH2.5 med iltstyring.

Da det hele også er et spørgsmål om varmetab i boligen, så vil jeg lige sige, at de indstillinger jeg kører med, er baseret på mit hus og de vil givet være noget andet for dig. Det er nogle værdier jeg er kommet frem til ved at bruge en hel del tid ved siden af fyret.

Huset jeg har er 270m2 i grundareal, 2 etager, så det kommer vel hen omkring 400m2 i alt. Opvarmet beboelse er der vel omkring 240m2 hvor de sidste, m2 er der kun cirkulation i rørene for at undgå frostskader. Huset er fra 1862 med massive ydervægge og 30 år gamle termovinduer. Der er krybbekælder under hele boligen og den er nogenlunde lukket af for vinden.

I den sidste halvdel af januar hvor udetemperaturen var over 5 grader, der havde jeg en lavere setting end det jeg kører med i dag. Her i skrivende stund med en ude temperatur på under 0 grader med en god blæst fra højre, så kunne jeg ikke få min temperatur op til det jeg ønskede.

Lige nu kører jeg med:
SET Temperatur 75

Alarm - Menu:
110
H26
L50
b60
r0.0

Alarm - Drift
-30
H0.3
L0.1
P0.5
7.0H
7.0L
-AU

Da det var varmere udenfor, kørte jeg med H0.2 og H24.

Jeg bruger pt. 8mm ENplus certificeret piller, at typen Danske Træpiller.

Forklaring:
Da jeg ikke har nogen ide om hvor mange gram piller sneglen skubber ind for hver 0.1 sekund den kører, da jeg ikke har nogen ide om hvor lang tid den kører i høj og lav, så har jeg forholdt mig til de værdier som jeg KAN læse mig til.

Den værdi jeg har brugt for at kunne beregne noget som helst, det er hvor meget kører sneglen pr minut i drift. Dvs. 60 sekunder på et minut, H26, betyder jo at den kører for hvert 26 sekund og der kører den 0.3 sekunder med mine aktuelle indstillinger.

60/26*0,3 = 0,692308

I gammel indstilling, der var værdien:

60/24*0,2 = 0,5

Da tallet 0,692308 er større end 0,5, betyder det at min nye indstilling smider flere piller ind pr minut. Jeg kunne opnå noget at det samme ved at sætte min SEK H20 med 0.2H i snegletid eller SEK endnu mindre, men jeg er ikke interesseret i at min SEK på lav den kommer derned. I princippet, så kunne jeg med en 0.2H nå den samme værdi ved en SEK på H17. (60/17*0,2 = 0,705882). Men igen, så kommer min snegletid ned på 17 i lav også.

Som du selv har observeret, så kører Baxi i høj ydelse indtil fremløb er 3 grader under SET. Der skifter den så til LAV. Der vil den så køre med den satte SEK i alarm-menu indtil den kommer på SET temperatur. Når den når den, vil den så begynde at sætte intervallet ned, så din SEK går mod din LXX indstilling, ved mig L50.. Det betyder at hvis min fremløb kommer på på 80 grader, så vil intervallet ligge på de 50 sekunder som er sat. 6 grader over SET går den i pause som du også har observeret.

Reguleringen af blæseren er styret af din Ilt værdier. I mit tilfælde, der syntes jeg 7.0H og 7.0L giver en fin aske og en let lysgrå røgkammer, der hvor dine turbolatorer sidder. Indtil din ilt værdi kommer op på 7.0 vil blæser køre fuld pedal. Ja, jeg ved godt den hopper ned på 56-59 lige inden den når de 7.0, men det er i min verden stadig fuld hammer. Når den når op på omkring 8.0 vil den falde til omkring 30-40 og når du er over 9.0 skulle din blæs gerne gå i nul. Sker meget jævnligt i mine indstillinger på lav at blæser går i < 10 og det kan jeg godt lide da min røggas temperatur derved ikke er højere end nødvendigt.

Da jeg startede mit fyr i januar efter jeg havde muret en iltstyring på, der oplevede jeg samme adfærd som du beskriver.. Max hammer på blæs og o2 niveau ville bare ikke komme op. I manualen til fyret, står der så også under "Rengøring" at man skal lade lidt aske ligge og dække de nederste luftkasser - eller er det kun den nederste? kan ikke huske det, men jeg lader de nederste 2 være dækket og det giver en meget rolig Baxi drift.

Specielt efter rengøring og nyopstart, hvor der er mange piller i kameret, der kører den med MAX blæs et godt stykke tid, men efter et par timer, så falder den til ro igen og kører som den skal.

Med det antal kvm der står i din profil og den beskrivelse du har af din opførsel, så ville jeg prøve at sætte fyret med disse indstillinger som udgangspunkt.

SET Ja, det er en smagssag, jeg har en set der gør at min retur til kedlen er over de 60 grader som er foreskrevet på grund af kondensering og at forskel mellem frem og retur er under 10 grader for at undgå spændingsskader i kedlen. Når det bliver varmere og jeg kan komme til at lave nogle modificeringer på hele min varmekreds og jeg kan få monteret både kedel shunt og andet grej, så kommer min set ned på 70.

Alarm-menu
H28
L50
b60
r0.0

Alarm-Drift
-30
H0.2
L0.1
P0.5
7.0H
7.0L
-au

Prøv at lave min reference beregning ud fra de tal du putter ind. Hvis den stadig varmer for meget med disse, så skal du måske have Alarm-Drift H0.1 men så skal din Alarm-Menu Hxx sættes ned..

Det er lidt eksperimenteren og stå en ½-1 time og se hvordan fyret arbejder.. Min bedre halvdel har spurt mig om jeg har en anden nu ;)

Anders

Besvar