Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Prom version / installatør menu

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
FastDuck
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 03 dec 2017 01:20
Mit fyr: Baxi Multiheat 2.5
Areal: 231
Brændsel: 6mm piller
Geografisk sted: Bjert

Prom version / installatør menu

Indlæg af FastDuck » 03 dec 2017 23:05

Mojn.

Jeg her lige overtaget et hus med en Baxi Multiheat 2.5 årgang 2001. Tidligere ejer havde vist ikke meget styr på fyret og hvad jeg kan se på den installation der er lavet, med hele fyret er heller ikke lige lavet efter foreskriften. Der er blandt andet ingen shunt på fremløb til retur for at holde retur varmen på de 60 grader som jeg kan læse skulle være det optimale for at undgå kedlen bliver spist af svolvsyre.

Nu har jeg så her på siden læst at iltstyring er tingen at have, og det har jeg så kastet mig ud i. Jeg har også her på fora fundet Bosch numre på sensoren og hvad jeg kan finde ud af, er at det er en std. LSU-4.2 sensor som bliver brugt på mange biler. Dem har vi i stakkevis på arbejde, så den del er klaret. I løbet af ugen skulle jeg også gerne have en transformator til sonden og så skal den i princippet bare mures på ;)

Nå, men nu til spørgsmålene. Jeg kan se på printet at det er en STOKER 1.06 prom der sidder i boarded.

Hvis jeg holder alarm/reset og menu nede i over 3 sekunder så sker der intet. Alarm/reset og drift knap, der kommer jeg ind i indstillinger som jeg skal, men kan det passe jeg ikke kan komme i installatør menu?

Skal jeg have en anden prom for at køre med iltstyring?


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Prom version / installatør menu

Indlæg af thy » 04 dec 2017 07:20

FastDuck skrev:Mojn.

Jeg her lige overtaget et hus med en Baxi Multiheat 2.5 årgang 2001. Tidligere ejer havde vist ikke meget styr på fyret og hvad jeg kan se på den installation der er lavet, med hele fyret er heller ikke lige lavet efter foreskriften. Der er blandt andet ingen shunt på fremløb til retur for at holde retur varmen på de 60 grader som jeg kan læse skulle være det optimale for at undgå kedlen bliver spist af svolvsyre.

Nu har jeg så her på siden læst at iltstyring er tingen at have, og det har jeg så kastet mig ud i. Jeg har også her på fora fundet Bosch numre på sensoren og hvad jeg kan finde ud af, er at det er en std. LSU-4.2 sensor som bliver brugt på mange biler. Dem har vi i stakkevis på arbejde, så den del er klaret. I løbet af ugen skulle jeg også gerne have en transformator til sonden og så skal den i princippet bare mures på ;)

Nå, men nu til spørgsmålene. Jeg kan se på printet at det er en STOKER 1.06 prom der sidder i boarded.

Hvis jeg holder alarm/reset og menu nede i over 3 sekunder så sker der intet. Alarm/reset og drift knap, der kommer jeg ind i indstillinger som jeg skal, men kan det passe jeg ikke kan komme i installatør menu?

Skal jeg have en anden prom for at køre med iltstyring?
Du bør have en nyere prom ...nyeste er 1.10
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

FastDuck
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 03 dec 2017 01:20
Mit fyr: Baxi Multiheat 2.5
Areal: 231
Brændsel: 6mm piller
Geografisk sted: Bjert

Re: Prom version / installatør menu

Indlæg af FastDuck » 04 dec 2017 08:52

thy skrev:Du bør have en nyere prom ...nyeste er 1.10
Hej, ja, det er også hvad jeg kan forstå ud af de ting jeg læser, og det er som sådan heller ikke noget problem, men kan det passe at man ikke kan komme ind i installatør menu på den prom jeg har?

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Prom version / installatør menu

Indlæg af thy » 04 dec 2017 09:52

Ja den ene menu kan ikke tilgås. Er det på Fyn har jeg en til 200kr
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

FastDuck
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 03 dec 2017 01:20
Mit fyr: Baxi Multiheat 2.5
Areal: 231
Brændsel: 6mm piller
Geografisk sted: Bjert

Re: Prom version / installatør menu

Indlæg af FastDuck » 04 dec 2017 10:13

thy skrev:Ja den ene menu kan ikke tilgås. Er det på Fyn har jeg en til 200kr
Bjert / Kolding, så det er ikke fordi der er så langt ;) jeg ser lige hvad jeg kan finde ud af da jeg også står midt i flytte rod..


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Prom version / installatør menu

Indlæg af Bigfoot » 04 dec 2017 11:20

iltstyring er ikke blot sonden, der er også et tilhørende print som skal ind til styringen.
Havde det bare været sonden, så var det jo nemt nok :-)

Tjek lige din returtemp først, der kan jo sidde en skjult shunt et sted, nogle af de gamle Esbe ventiler er faktisk ikke ret store.
Det kan også være at det har været en fornuftig smed der har lavet det dengang, og blot monteret en kuglehane imellem frem og retur. Det dur ganske perfekt kan jeg hilse og sige.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1653
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: Prom version / installatør menu

Indlæg af T-mek » 04 dec 2017 11:31

Bigfoot skrev:iltstyring er ikke blot sonden, der er også et tilhørende print som skal ind til styringen.
Havde det bare været sonden, så var det jo nemt nok :-)

Tjek lige din returtemp først, der kan jo sidde en skjult shunt et sted, nogle af de gamle Esbe ventiler er faktisk ikke ret store.
Det kan også være at det har været en fornuftig smed der har lavet det dengang, og blot monteret en kuglehane imellem frem og retur. Det dur ganske perfekt kan jeg hilse og sige.
Der skal da ikke noget ekstra print til for at køre med iltstyring....

Sonde + trafo tilsluttes powerprint og med den rette prom virker det.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

FastDuck
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 03 dec 2017 01:20
Mit fyr: Baxi Multiheat 2.5
Areal: 231
Brændsel: 6mm piller
Geografisk sted: Bjert

Re: Prom version / installatør menu

Indlæg af FastDuck » 04 dec 2017 11:45

Bigfoot skrev:iltstyring er ikke blot sonden, der er også et tilhørende print som skal ind til styringen.
Havde det bare været sonden, så var det jo nemt nok :-)

Tjek lige din returtemp først, der kan jo sidde en skjult shunt et sted, nogle af de gamle Esbe ventiler er faktisk ikke ret store.
Det kan også være at det har været en fornuftig smed der har lavet det dengang, og blot monteret en kuglehane imellem frem og retur. Det dur ganske perfekt kan jeg hilse og sige.
Powerboarded har de stikben der skal til for at kunne lave iltstyring og hvad jeg kan se, ud over sonden, så skal der er traffo til at lave strøm til varme på sonden med en sikring. Så skal der så denne prom i, der gør at det hele virker og rensten er så smedearbejde med at få muret sonden i røret..

Pt. kører jeg med en SET på 75, da jeg ikke opholder mig i huset endnu, andet end renovering, så er der ikke det store træk i varmt vand. Men, det giver mig stadig retur under 60 til tider og jeg har været alle rør efter, selv i krybekælder for at tjekke rørføring. Der er ingen kedelshunt på. Der er heller ikke termostat på vvb, så hele fremløbet fræser bare igennem den først. Ligeledes er der heller ikke nogen shunt på radiator kredsen, så der kommer 65-75 grader varmt vand til radiatorer.. En kugleventil.. Havde jeg da bare den luksus i mit system ;)

Det vil jeg alt sammen have lavet lidt mere moderne. Største årsag er, at jeg kan se her på fora, at mange der har samme opsæt som jeg, kører med væsentligt mindre forbrug. Så kan jeg også komme derned.

Skal også have fat i fejer og have godkendt en eller anden type for trækstabilisator. Jeg har ikke noget imod at fyre for at få varme, men jeg ser nu helst at det meste bliver i huset ;)

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Prom version / installatør menu

Indlæg af thy » 04 dec 2017 12:09

Korrekt kun sonde og sondeholder og strømforsyning så er man kørende

Hvis prommen kan sættes til au
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
guldhammeren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 dec 2017 01:15
Mit fyr: BAXI Multiheat 1,5
Areal: 120 +
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: 9240
Givet likes: 5 gange

Re: Prom version / installatør menu

Indlæg af guldhammeren » 25 jan 2018 17:44

FastDuck#

Har du fået skruet noget iltstyring sammen, og virker det ?


Besvar