A3 fejl Baxi Multiheat 2,5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Mormoe
Stoker I
Stoker I
6
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14 sep 2017 21:20
Mit fyr: Baxi Multiheat 2,5 m. Iltstyring, 600ltr
Areal: 340
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12t
Geografisk sted: Salling

A3 fejl Baxi Multiheat 2,5

Indlæg af Mormoe »

Hej
Har gentagne A3 fejlmeldinger på min Baxi. K1/K2 relæet "knurrer" eller klikker ud og ind ved fremføring af sneglen - både ved auto og manuel fremføring. K1 og K2 relæer er skiftet uden effekt. Tror at det er et af de sorte "klods-relæer" på powerprintet det er galt med! Kan dog ikke se/tyde hvilke af RL1 - RL7 der giver input til fremløb/indføring på snegle-motoren på El-diagrammet! Nogen derude som kan hjælpe :roll:

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Re: A3 fejl Baxi Multiheat 2,5

Indlæg af T-mek »

Hej

A3 fejl giver den fordi kontrol signal fra klemme 13 & 14 på kontaktor "snegl frem" ikke er tilstede eller ikke bliver ført tilbage til powerprint, der kan så være flere årsager.

Normalt ville jeg foreslå at ombytte K1 og K2, men eftersom du har udskiftet dem burde de jo være OK.
Har du udskiftet dem med andre brugte eller til helt nye ?

Når de klikker / "knurrer", kører snegl så ?
Fejlen kunne nemlig også være pga. et udkoblet motorværn...

Fejlen kunne som du skriver også være pga. et slidt mellemrelæ på print, hvis antal gange det lille relæ trækker og antal kontrol signal fra kontaktor ikke er ens, så vil den også gå i A3.
Mellemrelæ på print til "snegl frem" er RL5.... som jeg lige husker det.
Du kunne prøve at ombytte RL4 & RL5 og se om fejlen så forsvinder.
(Det er en klar fordel at have en loddekolbe til ud-lodning eller brug tin-suge-tråd).

En sidste mulighed er at strømforsyning på powerprint er slidt, så print "snyder" med styring af mellemrelæ.
Blinker / flimrer den i tal på display ? eller måske nogen gange går helt ud når snegl skal køre ?
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
Besvar