Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skift fra 150W til 250W Baxi TPK 24

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
AndersV
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10 sep 2017 08:35

Skift fra 150W til 250W Baxi TPK 24

Indlæg af AndersV » 10 sep 2017 08:55

Hej Forum.

Jeg har et, formoder jeg Baxi tpk 24, hvis jeg ellers har gættet rigtigt. Det kan yde mellem 6-24 kW står der i specs, mens certifikatet siger 22 kW. Serienummeret ender også på 22...
Nå, jeg har haft broblemer med tænding og tænkte defor at jeg ville købe et nyt tændelement og gå fra 150W til 250W. Dette kræver skift fra 2- til 3A sikring, står der i den installationsvejledning der er sendt med. Jeg glemte så i min iver at skifte sikringen, så da tændelementet slog til røg strømmen til hele molevitten. Så tænkte jeg at det jo nok var sikringen, som jeg så ville finde ud fra installationsvejledningen som viser den sidder på printpladen. Den stemmer dog ikke overens med typen på mit fyr, og jeg kan ikke finde en sikring nogen steder overhovedet... Jeg har kigget alle steder.

Spørgsmål: Har nogen prøvet dette skift fra 150 til 250 og hvordan gjorde I? Har I skiftet sikring? Har nogen fundet en sikring på et tpk24 Baxi fyr?

Derudover: Gode råd eller tips modtages MEGET gerne.

Mvh Anders


Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: Skift fra 150W til 250W Baxi TPK 24

Indlæg af T-mek » 10 sep 2017 09:05

Sikring kan være loddet på printet, prøv at tage et billede af printet og læg ind her.
Hvad med der hvor strømmen kommer ind i fyret, der skulle vel ikke sidde en sikringsholder der ?
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Skift fra 150W til 250W Baxi TPK 24

Indlæg af Kruse » 10 sep 2017 10:06

Der sidder en boks bag styringspanelet, tag toppen af og så burde du kunne fiske boksen ud, en sort plastik boks som på nogle modeller kan være lidt bøvlet at komme til. Sikring sidder i den boks om nem at skifte når først du har fået den åbnet.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

AndersV
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10 sep 2017 08:35

Re: Skift fra 150W til 250W Baxi TPK 24

Indlæg af AndersV » 10 sep 2017 10:26

Tak for svar.

Jeg er ret sikker på der ikke sidder en sikring på printpladen, men skal lige simide et billede op når jeg har knækket koden til det icon_cheesygrin.gif

Jeg har nu haft toppen af, og kan se der sidder en overkogssikring ved siden af styreboksen. Aktiveres med en hvis stift på fronten (blot til info). Så har jeg haft den sorte styreboks af, hvori der sidder display og knapper mv. Men den boks skal vel ikke skilles ad igen, eller hvordan? Den ligner ikke umiddelbart en boks man skal skille ad...

Edit: Jeg læste lige indlægget igen, og prøver lige at kigge en ekstra gang... Måske jeg har misforstået

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Skift fra 150W til 250W Baxi TPK 24

Indlæg af Kruse » 10 sep 2017 12:06

Det er ikke den med knapper der sidder en ekstrem boks inde bag ved med nogle ledninger ind i.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?


AndersV
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10 sep 2017 08:35

Re: Skift fra 150W til 250W Baxi TPK 24

Indlæg af AndersV » 10 sep 2017 12:22

Jeg har nu kigget efter igen, og kan ikke finde den omtalte boks. Af ren nysgerrighed skilte jeg display-boksen ad, og den indeholder ikke en sikring.
Men så må jeg tjekke igen...

Hvis andre har erfaring med udskiftning af tændelement på sån et Baxi-fyr, så meld endelig ind.

Men tak for ordene indtil videre :-)

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Skift fra 150W til 250W Baxi TPK 24

Indlæg af Kruse » 10 sep 2017 16:40

Spøjst.
Dem jeg har set sidder den i modsatte side af display.
Har dog prøvet at det var nødvendigt at skrue hele toppen af for at kunne trække den langt nok ud til at kunne åbne den.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

AndersV
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10 sep 2017 08:35

Re: Skift fra 150W til 250W Baxi TPK 24

Indlæg af AndersV » 14 sep 2017 08:18

Nå, så gik der lige et par dage, men problemet er løst.

Printet sidder i en boks monteret bag front-skjoldet. Jeg fik at vide fra installatøren at der skulle sidde en boks bag "frontpanelet", hvilket jeg forstod som der hvor displayet sidder. Men jeg skulle endnu længere ind. Jeg havde dog aldrig forestillet mig at der sad noget der. Instruktionsbogen siger underligt nok ikke noget om det. Der er godt nok et diagram over printet, men det viser ikke sikringen og heller ikke placeringen.
Udskiftnings-instruktionen ift. tændelementet viser printet med sikringen, men ikke placeringen af printet. Igen, så havde jeg ikke forestillet mig at finde den så godt gemt væk og så dårlig beskrevet.
Derudover fortæller Baxi til installatøren at fyret er bestykket med en 3,125A sikring, hvilket gjorde mig nervøs, da sikringen røg da det nye tændelement slog i gang. Og der er netop for det nye tændelement beskrevet at sikringen skal være 3A. Så tænkte jeg måske havde f#@cket et eller andet, andet op. Men der sad en 2A sikring i fra Baxi, så da den blev skiftet til en 3'er kørte det bare.

Men tak for hjælpen og håber andre kan bruge min erfaring.

line_kyndi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 sep 2012 20:45
Mit fyr: Baxi TPK
Areal: 130
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Fyn

Re: Skift fra 150W til 250W Baxi TPK 24

Indlæg af line_kyndi » 10 mar 2020 08:06

Tak :)
Vi har haft lige præcis det samme problem med et baxi tpk fyr, hvor strømmen går og hvor man ikke kan se hvor sikringen er placeret i brugsanvisningen. Vi havde også en 2amp sikring i.


Besvar