Købt hus med Baxi 2,5 - Hvor begynder jeg?

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Købt hus med Baxi 2,5 - Hvor begynder jeg?

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

De 460W må være max optagen effekt af diverse motorer, forbruget er 0.07 kwh ved
nominel ydelse.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Købt hus med Baxi 2,5 - Hvor begynder jeg?

Indlæg af thy »

MarkViese skrev:En gang i weekenden vil nok være fint, men jeg tør ikke love noget præcist.

Der skal lige hentes en traktor og flyttes nogle ting, men jeg kontakter dig i en besked, skal vi ikke aftale det?

I dag efter kl 16 er fri..

I morgen mandag efter 830 og frem..
thy_@msn.com
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
MarkViese
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 28
Tilmeldt: 24 apr 2017 14:00
Mit fyr: Biomax 10 kW
Areal: 189
Brændsel: Piller. Af træ.
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Dagligt forbrug: 10-25 kg
Årligt forbrug: 4.560 kg i 2018/19
Geografisk sted: Syf'yn

Re: Købt hus med Baxi 2,5 - Hvor begynder jeg?

Indlæg af MarkViese »

Hej Thy.

Ja du må undskylde der har været tavshed her fra. Den har stået på flytning og maling og så har jeg bakset med baxien når tiden har budt sig.

Jeg troede den var hjemme i går, men pludseligt lå pillerne bare og ulmede og jeg antog at syr tryppede. Jeg drog til Brødrene Dahl i dag og anskaffede en ny ventil med føler, skiftede begge dele og fyret kørte mægtigt fint indtil vi tog hjem til lejligheden for at sove. Jeg er spændt på om fyret stadig kører når jeg kommer der ned i morgen formiddag.

Føleren på ventilen fra Brødrene Dahl er ca. to centimeter længere end den gamle så den stiller lige omkring en centimeter ud af røren på sneglkanalen i begge ender. Vil jeg kunne bytte rundt på følerne uden problemer eller er det ikke noget som betyder noget?

En ting jeg har underet mig over er at jeg ikke kan se iltprocent når jeg kører ned gennem målepunkterne med menu knappen. Skal man ind i indstillingerne et særligt sted for at se iltprocent? (Fyret har iltføler monteret på røgrøret)

Jeg vil stadig rigtig gerne have en gennemgang af fyret, jeg forstår for eksempel stadig ikke et hak når I remser indstillinger op her inde. Jeg ved dog ikke helt hvornår gennemgangen skal være, det afhænger nok lidt af hvordan det kører når jeg kommer til huset i morgen, vi skal nemlig være ude af lejligheden om to uger.

Hilsen Mark
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Købt hus med Baxi 2,5 - Hvor begynder jeg?

Indlæg af thy »

MarkViese skrev:Hej Thy.

Ja du må undskylde der har været tavshed her fra. Den har stået på flytning og maling og så har jeg bakset med baxien når tiden har budt sig.

Jeg troede den var hjemme i går, men pludseligt lå pillerne bare og ulmede og jeg antog at syr tryppede. Jeg drog til Brødrene Dahl i dag og anskaffede en ny ventil med føler, skiftede begge dele og fyret kørte mægtigt fint indtil vi tog hjem til lejligheden for at sove. Jeg er spændt på om fyret stadig kører når jeg kommer der ned i morgen formiddag.

Føleren på ventilen fra Brødrene Dahl er ca. to centimeter længere end den gamle så den stiller lige omkring en centimeter ud af røren på sneglkanalen i begge ender. Vil jeg kunne bytte rundt på følerne uden problemer eller er det ikke noget som betyder noget?

En ting jeg har underet mig over er at jeg ikke kan se iltprocent når jeg kører ned gennem målepunkterne med menu knappen. Skal man ind i indstillingerne et særligt sted for at se iltprocent?

Jeg vil stadig rigtig gerne have en gennemgang af fyret, jeg forstår for eksempel stadig ikke et hak når I remser indstillinger op her inde. Jeg ved dog ikke helt hvornår gennemgangen skal være, det afhænger nok lidt af hvordan det kører når jeg kommer til huset i morgen, vi skal nemlig være ude af lejligheden om to uger.

Hilsen Mark
Uden iltstyring kan de sidste 2 ikke ses tja blæs bliver jo stillet på høj og lav,men det er så valgt ikke at kunne ses uden iltstyring i menuen men er jo ikke nødvendig...

Tror det virker fint med ny syrventil...

Baxien er jo alt for stor til små 200m2...så den skal skrues langt ned som røgtemp tillader
Da du ikke bor er nu kan det også give problemer,da forbruget er meget lavt så..

Hvad gjorde forrige ejer om sommeren ?

Vi ku justere den ned,hvis ikke den er det i forvejen over tlf..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
MarkViese
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 28
Tilmeldt: 24 apr 2017 14:00
Mit fyr: Biomax 10 kW
Areal: 189
Brændsel: Piller. Af træ.
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Dagligt forbrug: 10-25 kg
Årligt forbrug: 4.560 kg i 2018/19
Geografisk sted: Syf'yn

Re: Købt hus med Baxi 2,5 - Hvor begynder jeg?

Indlæg af MarkViese »

Jeg vil antage den har iltstyring eftersom det ifølge manualen ligner den har iltsensor, men hvad ved jeg egentlig om det!?!

Huset er på 181 kvadratmeter har jeg lige set i bbr, men det er et piv utæt hus fra 1827 med enkeltlagsruder og stalddøre (!!) - altså dem i træbjælker som man i vore dage har i et skur, så jeg tror ikke baxien er helt ved siden af, men i løbet af sommeren kommer der nye vinduer og døre i hele vejen rundt så fyret skal nok ende med at blive for stort.

Røgtemperaturen lå i dag på 95-110 grader, men baxien havde kun kørt i to timer og der var kun lige begyndt at komme varmt vand til radiatorerne.

Jeg vil antage at tidligere ejer har lukket helt ned for fyret om sommeren, der er i hvert fald en el vandvarmer af OK størrelse installeret også. Hvis det giver mening at lade baxien køre gennem sommeren også, er det ved at foretrække?

En justering over telefon lyder ikke fjollet, jeg giver lige en melding om hvordan det ser ud i morgen når jeg ankommer til huset.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Købt hus med Baxi 2,5 - Hvor begynder jeg?

Indlæg af thy »

MarkViese skrev:Jeg vil antage den har iltstyring eftersom det ifølge manualen ligner den har iltsensor, men hvad ved jeg egentlig om det!?!

Huset er på 181 kvadratmeter har jeg lige set i bbr, men det er et piv utæt hus fra 1827 med enkeltlagsruder og stalddøre (!!) - altså dem i træbjælker som man i vore dage har i et skur, så jeg tror ikke baxien er helt ved siden af, men i løbet af sommeren kommer der nye vinduer og døre i hele vejen rundt så fyret skal nok ende med at blive for stort.

Røgtemperaturen lå i dag på 95-110 grader, men baxien havde kun kørt i to timer og der var kun lige begyndt at komme varmt vand til radiatorerne.

Jeg vil antage at tidligere ejer har lukket helt ned for fyret om sommeren, der er i hvert fald en el vandvarmer af OK størrelse installeret også. Hvis det giver mening at lade baxien køre gennem sommeren også, er det ved at foretrække?

En justering over telefon lyder ikke fjollet, jeg giver lige en melding om hvordan det ser ud i morgen når jeg ankommer til huset.
Ok.
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
MarkViese
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 28
Tilmeldt: 24 apr 2017 14:00
Mit fyr: Biomax 10 kW
Areal: 189
Brændsel: Piller. Af træ.
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Dagligt forbrug: 10-25 kg
Årligt forbrug: 4.560 kg i 2018/19
Geografisk sted: Syf'yn

Re: Købt hus med Baxi 2,5 - Hvor begynder jeg?

Indlæg af MarkViese »

Hej igen Thy og I andre kloge hoveder.

Det er endnu ikke blevet til en opringning her fra endnu, men det kommer nok!

Da vi går og flytter har der ikke været så meget tid til at se på fyret og driften af det. De seneste par dage har det kørt rigtigt megetpå pause med det resultat at det ligner en røgovn i kedelrør og brænderrum eller hvad det hedder.

Jeg har nu forsøgt mig med at justere 30-100% ydelsen ned. Tiden mellem indføring lå før på 41 sekunder og 34% blæs.

Jeg har ad et par omgange forsøgt at justere ned ud fra formlen (tid mellem indføring*blæser %)/ny blæserhastighed=ny tid mellem indføringer.

Eksempel:

(41*34)/30=45s

Jeg er endt på 25% blæser og 56 sekunder mellem indføringer.

Jeg ved ikke hvor længe sneglen kører, men jeg vil tro det er 0,3 sekunder som vist er standard.

For at holde røggassen på 100 grader, har jeg trukket seks turbulatorer ud.

Fremløbstemperaturen stiger stadig, og røggassen ligger lige nu på 110 grader, og tanken er at der ved denne ydelse vil blive fyret længere på lav ydelse med længere tid mellem pauserne til resultat.

Er det helt ved siden af at finde ny tid mellem indføringer ud fra ovenstående formel? Eller har du noget klogt at sige?

Vedhæftet er et foto af forbrændingen med de nye indstillinger hvis der over hovedet er noget at se.
IMG_2603.JPG
Hilsen Mark
Senest rettet af MarkViese 04 maj 2017 20:20, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Købt hus med Baxi 2,5 - Hvor begynder jeg?

Indlæg af thy »

MarkViese skrev:Hej igen Thy.

Det er endnu ikke blevet til en opringning her fra endnu, men det kommer nok!

Da vi går og flytter har der ikke været så meget tid til at se på fyret og driften af det. De seneste par dage har det kørt rigtigt megetpå pause med det resultat at det ligner en røgovn i kedelrør og brænderrum eller hvad det hedder.

Jeg har nu forsøgt mig med at justere 30-100% ydelsen ned. Tiden mellem indføring lå før på 41 sekunder og 34% blæs.

Jeg har ad et par omgange forsøgt at justere ned ud fra formlen (tid mellem indføring*blæser %)/ny blæserhastighed=ny tid mellem indføringer.

Eksempel:

(41*34)/30=45s

Jeg er endt på 25% blæser og 56 sekunder mellem indføringer.

Jeg ved ikke hvor længe sneglen kører, men jeg vil tro det er 0,3 sekunder som vist er standard.

For at holde røggassen på 100 grader, har jeg trukket seks turbulatorer ud.

Fremløbstemperaturen stiger stadig, men tanken er at der ved denne ydelse vil blive fyret længere på lav ydelse med længere tid mellem pauserne til resultat.

Er det helt ved siden af at finde ny tid mellem indføringer ud fra ovenstående formel? Eller har du noget klogt at sige?

Hilsen Mark
Forstår ikke din Formel ,men umiddelbart skal blæs lav ned på 8 du har alt for meget power på lav og så er pausefyring uundgåeligt,hvilket i forvejen er svært allerede ved de temperaturer vi har nu..

Men ellers du skruer den rigtige vej.. :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
MarkViese
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 28
Tilmeldt: 24 apr 2017 14:00
Mit fyr: Biomax 10 kW
Areal: 189
Brændsel: Piller. Af træ.
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Dagligt forbrug: 10-25 kg
Årligt forbrug: 4.560 kg i 2018/19
Geografisk sted: Syf'yn

Re: Købt hus med Baxi 2,5 - Hvor begynder jeg?

Indlæg af MarkViese »

Jeg har lige opdateret indlægget med et foto og en opdateret røggas på 110.

Blæs lav skal simpelthen ned på 8%? med samme sneglinterval?

Altså blæs 8% og snegl 56 sekunder?
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Købt hus med Baxi 2,5 - Hvor begynder jeg?

Indlæg af thy »

MarkViese skrev:Jeg har lige opdateret indlægget med et foto og en opdateret røggas på 110.

Blæs lav skal simpelthen ned på 8%? med samme sneglinterval?

Altså blæs 8% og snegl 56 sekunder?
ja hvis snegletiden er 0,3

Kedeltemp bør være ca 80 ellers kan røgtemp drille,måske derfor der er forsøge noget mystisk
Senest rettet af thy 04 maj 2017 20:49, rettet i alt 1 gang.
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Besvar