Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vandventil utæt i Baxi 1.5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
jensentaster
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22 okt 2011 22:07

Vandventil utæt i Baxi 1.5

Indlæg af jensentaster » 01 apr 2017 07:44

Hej
Jeg har flere gange over årene måtte tilkalde en VVSer for at rense vandventilen på mit fyr. Nu vil jeg gerne kunne klare det selv, er der nogen der kan guide mig igennem dette?
Jeg kalder det "vandventil, men det er den sikringsordning der, når der sker en tilbagebræding i selve fremføringskanalen, lader vand sive ind og dermed oversvømmer kanal og brændkammer, forhindrindrer at der går ild i magasinets træpiller. Dén ventil :)
Min VVSer har flere gange skilt et eller andet ad over kanalen og forklaret at der kan sætte sig små stykker træflis i og ventilen derfor ikke lukker helt og følgende bliver ved med at lukke vand ind. Dér er jeg igen og nu gider jeg ikke bruger penge på at han skal fixe det, hvis jeg kan klare det selv.

Måske kan jeg det, hvis der er nogen her med erfaringen?


Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Vandventil utæt i Baxi 1.5

Indlæg af Rene`Strøm » 01 apr 2017 09:26

flis i ventil ;-) , jeg vil nu mene det er skidt i dit vand , der sætter sig i gummipakningerne i ventilen , en snavsamler vil kunne hjælpe der , du lukker for vandet , drejer toppen af tilbage brand ventilen , så sidder der sikkert ogger eller andet fra vandet og gør at den ikke kan lukke tæt , på min egen sidder der en rød knap , man kan trykke på så den lige skyller ventilen igennem , selvfølgelig bedst at gøre , når den allerede har taget vand ind :-) , jeg har selv sat en kugleventil mellem vand til beholder , så man ikke skal lukke for hele huset i tilfælde dette sker , ( jeg har dog taget håndtaget af kuglehanen , så ingen kommer til at lukke for vandet :-) ) good luck

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Vandventil utæt i Baxi 1.5

Indlæg af thy » 01 apr 2017 09:54

jensentaster skrev:Hej
Jeg har flere gange over årene måtte tilkalde en VVSer for at rense vandventilen på mit fyr. Nu vil jeg gerne kunne klare det selv, er der nogen der kan guide mig igennem dette?
Jeg kalder det "vandventil, men det er den sikringsordning der, når der sker en tilbagebræding i selve fremføringskanalen, lader vand sive ind og dermed oversvømmer kanal og brændkammer, forhindrindrer at der går ild i magasinets træpiller. Dén ventil :)
Min VVSer har flere gange skilt et eller andet ad over kanalen og forklaret at der kan sætte sig små stykker træflis i og ventilen derfor ikke lukker helt og følgende bliver ved med at lukke vand ind. Dér er jeg igen og nu gider jeg ikke bruger penge på at han skal fixe det, hvis jeg kan klare det selv.

Måske kan jeg det, hvis der er nogen her med erfaringen?
Kan du afmontere ventilen så er det det nemmeste...

En 1,5er bør ikke brænde tilbage med mindre man glemmer at lukke låget til piller..

Efter at have studeret lidt i det tror jeg heller ikke så meget på spån fra piller da det skal vandre ca 15-20 cm for at komme til ventil der lige har sendt vand den anden vej...
Så jeg holder på smuds fra beholderen/ vandet...

Snakkede med en igår der havde problem med hans ventil der var hele røret og smuds samler fyldt med skidt..så afmontering vil lette rensning og så kan du jo teste ved at kople vand til om den er tæt inden montering igen..

Syrventil er navnet koster ca 7-800 og igen det er jo billiger end VVS rens..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar